سازمان ملل هر ساله 26 ژوئن را بعنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر انتخاب نموده است تا با این عمل آگاهی مردم را با مشکلاتی ..

 

سازمان ملل هر ساله 26 ژوئن را بعنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر انتخاب نموده است تا با این عمل آگاهی مردم را با مشکلاتی که مواد مخدر برای جوامع بوجود می‌آورد بالا ببرد. این روز توسط دولتها و سازمانهای مختلف در تمام دنیا حمایت می‌گردد.

 

شعاری که انجمن مبارزه با مواد مخدر(UNODC) در 26 ژوئن برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر انتخاب نموده است به این مضمون می‌باشد:

 

"آیا مواد مخدر زندگی شما را کنترل می‌کند ؟

                          این زندگی شماست. این اجتماع شماست. جایی برای مواد مخدر وجود ندارد."

 

این شعار برای مدت سه سال است که انتخاب گردیده و بر روی جنبه‌های مختلفی که مواد مخدر بر آنها تاثیر دارد تمرکز نموده است. شعار جهانی سال 2007 درباره کشت، سال 2008  درباره  تولید و  2009  درباره قاچاق مواد مخدر  تمرکز دارد.

 این انجمن می‌خواهد به بالا رفتن آگاهیها در مورد مشکلاتی که قاچاق مواد مخدر برای جامعه دارد بپردازد. زمانی که کنترل زندگی را مواد مخدر در دست بگیرد دیگر نه فرد و نه خانواده و نه حتی جامعه در امان نخواهند بود. شاید بتوان گفت که مواد مخدر جسم و ذهن مصرف کننده را کنترل می‌کند، کاشت آن کشاورزان را اما قاچاق مواد مخدر جامعه را تحت کنترل خود در می‌آورد.

این انجمن برای رسیدن به هدف خود می‌خواهد از تنوع در شعارها استفاده کند. به عنوان مثال در مجامع هنری با مضمون " آیا مواد مخدر خلاقیت شما را تحت کنترل درآورده است؟" در مجامع ورزشی: " آیا مواد بازیهای شما کنترل می‌کند؟" و روی تی شرتها با این مضمون که : " آیا مواد جسم شما را کنترل می‌کند؟"

به امید روزی که ما نیز بتوانیم جامعه ای پاک و عاری از مواد مخدر داشته باشیم.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health