آنتی بیوتیک ها و حقایقی در مورد آنتی بیوتیک
 آنتی بیوتیک ها داروهای پر مصرفی هستند که عوارض زیادی دارند و در مصرف آنها رعایت برخی نکات ضروری است، در این مطلب حقایقی در مورد آنتی بیوتیک ها بیان می شود

 آنتی بیوتیک ها را بیشتر بشناسید

در این مطلب چند سوال در مورد آنتی بیوتیک ها پرسیده می شود که پاسخ هر سوال زیر آن بیان شده است. توصیه می کنیم برای بالا بردن اطلاعات و همچنین سنجش میزان اطلاعات خود ابتدا سعی کنید پاسخ سوال را خودتان حدس بزنید و سپس پاسخ صحیح را در متن بخوانید.

بیشتر بدانید : آیا واقعا لازم است آنتی بیوتیک ها را تا آخر مصرف کنید؟


آنتی بیوتیک ها عفونت های مربوط به کدام مورد را درمان می کنند؟

1.    ویروس ها
2.    باکتری ها
3.    قارچ ها

پاسخ صحیح باکتری هاست. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند یا مانع رشد آنها می شوند. آنتی بیوتیک ها با ویروس ها، مانند ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، مبارزه نمی کنند. اگر آنتی بیویک ها به درستی مصرف نشوند، منجر به تغییر باکتری ها می شوند که اثر بخشی آنتی بیوتیک را کاهش می دهد. این مسئله را مقاومت در برابر آنتی بیوتیک می نامند.


پاک کننده های آنتی باکتریال می توانند میکروب ها را در مقابل آنتی بیوتیک ها قوی تر کنند.

1.    صحیح است
2.    صحیح نیست

بله صحیح است. برخی بررسی ها نشان می دهند تری کلوزان triclosan که در بسیاری از صابون ها و پاک کننده های ضد باکتری وجود دارد، می تواند منجر به تغییراتی در باکتری ها شود که آنتی بیوتیک ها قادر به مبارزه با آنها نیستند. سازمان غذا و دارو در امریکا از شرکت های سازنده این صابون ها و پاک کننده ها خواست تا شواهد بیشتری برای اثر بخشی این پاک کننده ها نشان دهند. شواهد نشان می دهند که این صابون ها و پاک کننده ها در پیشگیری از بیماری ها بهتر از صابون ساده و آب عمل نمی کنند.


درمان جوش و آکنه منجر به مقاومت در برابر آنتی بیوتیک می شود.
دارو,آنتی بیوتیک

1.    صحیح است
2.    صحیح نیست

بله صحیح است. پزشک ها اغلب برای درمان آکنه آنتی بیوتیک تجویز می کنند. هر نوع آنتی بیوتیکی که مصرف کنید – مهم نیست برای چه تجویز شده است – می تواند منجر به مقاومت شود. برای یافتن بهترین روش درمانی با پزشک مشورت کنید.


برای کدام یک از موارد زیر همیشه به آنتی بیوتیک احتیاج دارید؟

1.    گلو درد
2.    عفونت گوش
3.    عفونت سینوسی

پاسخ صحیح گزینه 1 است. باکتری منجر به بروز گلو درد می شود. برای اطمینان از آن لازم است آزمایش بدهید. عفونت سینوسی که سینوزیت نامیده می شود، تقریبا همیشه به وسیله ویروس یا با تحریک هوا به وجود می آید. عفونت به خودی خود و بدون نیاز به آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند. گرچه به ندرت رخ می دهد، اما برخی عفونت های سینوسی با باکتری بروز می کنند. اگر علائم سینوسی بیش از 10 روز ادامه پیدا کرد، حتما بار دیگر به پزشک مراجعه کنید.

عفونت گوش به وسیله ویروس یا باکتری بروز می کند. این عفونت بدون نیاز به آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند. پزشک با توجه به سن و سال شما و شدت عفونت تصمیم می گیرد برای عفونت گوش آنتی بیوتیک مصرف کنید یا خیر. تا دو روز صبر می کنید تا شدت علائم را مشاهده کنید.


به محض اینکه احساس بهبود کردید، بهتر است مصرف آنتی بیوتیک را متوقف کنید
دارو,آنتی بیوتیک

1.    صحیح است
2.    صحیح نیست

خیر درست نیست. آنتی بیوتیک را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. وعده های دارویی را نادیده نگیرید و دارو را تا انتها به پایان برسانید. اگر مصرف دارو را زود متوقف کنید، برخی باکتری ها در بدن باقی مانده و مجددا منجر به بیماری می شوند.


چه چیزی باعث شد سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های درمانی کلامیدیا، گونوره و سیفلیس را تغییر دهد؟

1.    یک انتی بیوتیک برای درمان هر سه بیماری موثر بود

2.    پزشک ها آنتی بیوتیک های جدید تولید کردند تا این شرایط را درمان کنند

3.    احتمالا آنتی بیوتیک برای درمان این سه بیماری موثر نباشد.

پاسخ صحیح گزینه 3 است. این سه بیماری به وسیله باکتری بروز می کنند و مدت های زیاد به وسیله آنتی بیوتیک ها درمان می شده اند. اما این روش درمانی تغییر کرده است. این بیماری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند. دانشمندان انواعی از گونوره را یافته اند که به هیچ انتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند. مقاومت کلامیدیا و سیفلیس به این اندازه نیست، اما به هرحال وجود دارد.

بیشتر بدانید : کلامیدیا

بیشتر بدانید : همه چیز درباره بیماری مقاربتی سیفلیس


چه تعداد افراد در طول سال به عفونت باکتریایی مبتلا می شوند که آنتی بیوتیک ها به آنها کمک نمی کنند؟
دارو,آنتی بیوتیک

1.    حداقل یک و نیم میلیون
2.    حداقل 2 میلیون
3.    حداقل 4 میلیون

پاسخ صحیح حداقل دو میلیون است. این عفونت ها عبارتند از بیماری سل، مشکلات پوستی و بیماری های مقاربتی. اکثر مردم این بیماری ها را در خانه، مدرسه و محل کار می گیرند. اما گاهی ابتلا به این بیماری ها در بیمارستان ها و مراکز مراقبتی اتفاق می فتد. باکتری مربوط به این بیماری ممکن است از سطوح آلوده یا دست آلوده افراد به شما منتقل شود.


غذایی که می خورید می تواند بر روی اثر بخشی انتی بیوتیک تاثیر بگذارد.

1.    صحیح است
2.    صحیح نیست

صحیح است. دام هایی که انتی بیوتیک دریافت می کنند، می توانند باکتری های مقاوم در بدن خود داشته باشند. اگر گوشت خام یا خوب پخته نشده هر یک از این دام ها را بخورید، این باکتری می تواند وارد بدن شما شود. استفاده از کود و آب بر روی محصولات کشاورزی نیز می تواند به انتشار این باکتری ها کمک کند. سازمان غذا و دارو در امریکا مصرف آنتی بیوتیک ها را به جز در مواردی که دامپزشک صلاح می بیند، محدود کرده است.


طی 30 سال اخیر آنتی بیوتیک کمتری تولید شده است.

1.    صحیح است
2.    صحیح نیست

محققان از دهه 1980 گروه مهمی از انتی بیوتیک ها تولید نکرده اند. درمان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک سال ها طول کشیده است. الکساندر فلمینگ در سخنرانی خود در سال 1945 بعد از دریافت جایزه نوبل به خاطر کشف پنی سیلین هشدار داد که مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند اثربخشی خود را از دست بدهد. اما تلاش ها برای تولید آنتی بیوتیک های بیشتر افزایش یافته است.


آیا پیشنهاد آنتی بیوتیک برای کسی که بیماری مشابه ما دارد درست است؟

1.    صحیح است
2.    صحیح نیست

خیر به هیچ عنوان. داروی شخص دیگر لزوما با داروی شما یکی نیست، حتی اگر بیماری مشابه داشته باشید. مصرف آنتی بیوتیک اشتباه سرعت بهبود بیماری را کم کرده و حتی می تواند بیماری را بدتر کند.


بیشتر بدانید : زمان مصرف آنتی بیوتیک و بعد از آن چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

بیشتر بدانید : همراه آنتی بیوتیک هرگز این خوراکی ها را نخورید

بیشتر بدانید : در مصرف این آنتی بیوتیک خطرناک احتیاط کنید

بیشتر بدانید : چه زمانی آنتی بیوتیک ها بی اثرند؟

بیشتر بدانید : وقتی آنتی بیوتیک بر عملکرد مغز شما تاثیر می گذارد!

بیشتر بدانید : قوی تر از آنتی بیوتیک

بیشتر بدانید : این 7 دارو را نباید با معده خالی مصرف کنید

بیشتر بدانید : قرص سفکسیم برای چیست؟ + عوارض سفکسیم


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت