قرص فولیک اسید برای چیست؟ +هر آنچه باید درمورد فولیک اسید بدانید
فولیک اسید یا اسید فولیک یکی از مکمل هایی است که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری و قبل از آن مصرف می کنند، در این مطلب به اطلاعات مهمی در این زمینه اشاره می شود

 قرص فولیک اسید و عوارض آن

فولات و فولیک اسید اشکالی از ویتامین B محلول در آب هستند. فولات به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و فولیک اسید شکل ساختگی این ویتامین است. از سال 1998 فولیک اسید به برخی از غلات، آرد، نان ها، پاستا، کلوچه ها و بیسکویت ها افزوده شده است و افزودن آن به شکل یک قانون الزامی درآمده است.

مواد غذایی که به طور طبیعی سرشار از فولات هستند، عبارتند از: سبزیجات داری برگ سبز (مانند اسفناج، بروکلی و کاهو)، مارچوبه، بامیه، میوه ها (از جمله موز، ملون و لیمو)، لوبیا، قارچ، گوشت (مانند گوشت جگر و کلیه)، آب پرتقال و آب گوجه فرنگی.

فولیک اسید برای پیشگیری و درمان کمبود فولات در خون مصرف می شود. کمبود فولات در خون پیامدهایی دارد که عبارتند از کم خونی و ناتوانی روده ها در جذب مواد مغذی که با مصرف فولیک اسید از بروز این پیامدها نیز پیشگیری می شود. به علاوه فولیک اسید برای برخی شرایط دیگر که با کمبود فولات در ارتباط هستند هم مصرف می شود، شرایطی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کبد، مصرف الکل و دیالیز کلیه.

زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، فولیک اسید مصرف می کنند تا از سقط جنین و نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفدا spina bifida پیشگیری کنند.

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

بیشتر بدانید : چه مقدار فولیک اسید استفاده نمائیم.

*اسپینا بیفدا spina bifida : مشکلی مادرزادی که بر اثر آن ستون فقرات و پشت نوزاد در دوران رشد به طور کامل بسته نمی شود.


برخی افراد برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ یا سرطان دهانه رحم قرص فولیک اسید مصرف می کنند. به علاوه این دارو از بروز بیماری قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند و همچنین ماده شیمیایی هموسیستئین  homocysteine را کاهش می دهد. هموسیستئین نوعی آمیون اسید است که به عنوان یک واسطه در متابولیسم متیونین و سیستئین عمل می کند. بالا بودن هموسیستئین در خون خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می دهد.

فولیک اسید همچنین برای افراد مبتلا به فراموشی و آلزایمر، کم شدن شنوایی ناشی از افزیش سن، پیشگیری از بیماری های چشمی ناشی از فزایش سن، پیشگیری از کم شدن بینایی، پوکی استخوان، سندروم پای بیقرار (پرش پاها)، مشکلات خواب، افسردگی، درد اعصاب، درد عضلانی، ایدز، یک بیماری پوستی به نام ویتیلیگو vitiligo یا پیسی و یک بیماری ارثی به نام سندروم شکننده ایکس مصرف می شود.

به علاوه قرص اسید فولیک برای کاهش عوارض جانبی داروهایی مانند لومترکسول lometrexol و متوترکسات methotrexate مصرف می شود.
برخی افراد نیز از فولیک اسید به طور مستقیم روی لثه های خود استفاده می کنند تا عفونت های لثه درمان شود. اسید فولیک معمولا در ترکیب با سایر ویتامین های گروه B مصرف می شود.

فولیک اسید برای رشد بدن ضروری است. این دارو در تولید عامل ژنتیکی به نام DNA و عملکردهای دیگری در بدن دخیل است.


عوارض قرص فولیک اسید
قرص-فولیک-اسید

فولیک اسید که به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می شود، برای اکثر افراد بی خطر است و عارضه جانبی زیادی ندارد. اکثر بزرگسالانی که به مقدار کمتر از 1000 میلی گرم از این دارو در روز مصرف می کنند، هیچ عارضه جانبی تجربه نمی کنند.

اگر اسید فولیک به صورت خوراکی و به میزان زیاد و برای مدت طولانی مصرف شود خطرناک خواهد بود. مقدار زیاد اسید فولیک منجر به بروز مشکلاتی می شود، از جمله :

  • گرفتگی شکم
  • اسهال
  • جوش های پوستی
  • اختلالات خواب
  • تحریک پذیری
  • آشفتگی
  • تهوع
  • مشکلات و آشفتگی معده
  • تغییر در رفتار
  • واکنش های پوستی
  • تشنج
  • گاز معده
  • هیجان و بیقراری

این نگرانی وجود دارد که مصرف فولیک اسید در طولانی مدت منجر به بروز عوارض جانبی جدی شود. به گفته محققان مصرف فولیک اسید به میزان 800 تا 1200 میکرو گرم در روز در افرادی که مشکلات قلبی دارند، خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. برخی بررسی های دیگر نیز حاکی از آن است که مصرف زیاد فولیک اسید خطر بروز سرطان هایی مانند سرطان ریه و سرطان پروستات را افزایش می دهد.


هشدار در زمان مصرف فولیک اسید

مصرف قرص فولیک اسید در زمان بارداری و شیردهی
فولیک-اسید

اگر فولیک اسید به شکل خوراکی و به میزان مناسب و به شکل درست در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود، بی خطر ااست. مصرف میزان 300 تا 400 میکروگرم فولیک اسید در دوران بارداری برای پیشگیری از نقص در زمان تولد مصرف می شوند.


فرایندهایی برای گشاد کردن شریان های تنگ شده (آنژیوپلاستی angioplasty)

مصرف فولیک اسید، ویتامین B6 و ویتامین B12 به شکل درون وریدی (تزریق به داخل رگ) یا به شکل خوراکی تنگی شریان ها را بدتر می کند. اسید فولیک نباید توسط افرادی که آنژیوگرافی می کنند مصرف شود.


سرطان
فولیک-اسید

تحقیقات اولیه نشان داده اند مصرف روزانه بین 800 تا 1000 میکروگرم فولیک اسید خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. بنابراین افرادی که سابقه ابتلا به سرطان دارند، باید از مصرف میزان زیاد اسید فولیک اجتناب کنند.


بیماری قلبی

بررسی های اولیه نشان داده اند که مصرف فولیک اسید با ویتامین B6 خطر حمله قلبی را در افراد مبتلا به سابقه بیماری قلبی افزایش می دهد.

کم خونی ناشی از ویتامین B12

مصرف اسید فولیک ممکن است مانع بروز علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 شود و در نتیجه درمان این مشکل به تعویق خواهد افتاد.


اختلال تشنج

مصرف اسید فولیک به ویژه در دوزهای بالا، ممکن است تشنج را در افراد مبتلا به ین اختلال بدتر کند.


بیشتر بدانید : خانم ها قبل و طی بارداری اسید فولیک بخورند

بیشتر بدانید : مصرف اسید فولیک برای همه زنان جوان لازم است

بیشتر بدانید : مصرف زیاد اسید فولیک خوب است یا بد؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ