راهنمای کامل مصرف ایبوپروفن
 ایبوپروفن را می‌توان روزی ۳ الی ۴ بار مصرف کرد؛ حداکثر دوز مصرفی ایبوپروفن بدون نسخه پزشک روزی ۱۲۰۰ میلی‌گرم است

راهنمای کامل مصرف ایبوپروفن

 ایبوپروفن شاید موجب سوء هاضمه در شما گردد که می‌توانید آن را بعد از مصرف غذا و یا با شیر مصرف کنید.

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی شناخته می‌شود که در صورت مصرف بیش از حد آن فرد به حالت تهوع، استفراغ، دل درد یا حتی بیهوش شدن دچار می‌شود. این دارو عوارضی دارد که امروز  قصد داریم به تشریح آن بپردازد.

بیشتر بدانید : عوارض مصرف ایبوپروفن با معده خالی

بیشتر بدانید : جایگزینهای طبیعی برای ایبوپروفن، ایمن و بدون عوارض


ایبوپروفن چیست؟

ایبوپروفن (Ibuprofen) که با نام‌های تجاری ادویل (Advil)، جنپریل (Genpril)، میدل آی بی (Midol IB)، مورتین آی بی (Motrin IB)، پروپرینال (Proprinal) و غیره، نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است.

نحوه‌ کارکرد ایبوپروفن به این شکل است که هورمون‌هایی را که در بدن باعث التهاب و درد می‌شوند را کاهش می‌دهد.


مقدار و نحوه مصرف ایبوپروفن

ایبوپروفن را می‌توان روزی ۳ الی ۴ بار مصرف کرد؛ حداکثر دوز مصرفی ایبوپروفن بدون نسخه پزشک روزی ۱۲۰۰ میلی‌گرم است. این دارو را نباید برای درمان درد به مدت بیش از ۱۰ روز و برای درمان تب به میزان بیش از ۳ روز مصرف کرد، در صورت ادامه درد و تب باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک می‌تواند در صورت صلاح‌دید ایبوپروفن را با مقادیر تا ۳۲۰۰ میلی‌گرم و یا به مدت بیشتر تجویز کند.


توجه کنید؛ دارو را در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید تا احتمال فراموش شدن یک وعده کم شود با این حال در صورتی که مصرف یک وعده از ایبوپروفن را فراموش کردید به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید و در صورتی که زمان به یاد آوردن، همان زمان مصرف وعده بعدی باشد دوز مصرفی را دو برابر نکنید و فقط به مصرف دوز فعلی بسنده کنید.



ایبوپروفن در دوران بارداری جزو گروه B است یعنی برای جنین ضرری ندارد، اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود، اما در ۳ ماهه سوم بارداری این دارو جزء گروه D قرار می‌گیرد که نباید استفاده شود و مصرف آن باعث بروز اختلالات جنینی می‌شود.


در صورتی که مصرف ایبوپروفن موجب سوء هاضمه در شما می‌شود می‌توانید آن را بعد از مصرف غذا و یا با شیر مصرف کنید.

قبل از مصرف ایبوپروفن به پزشک خود بگویید چه دارو‌های دیگر حتی دارو‌های گیاهی را مصرف می‌کنید. این دارو‌ها ممکن است با ایپوپروفن تداخل اثر داشته باشند.

پس از خوردن قرص‌های ایبوپروفن برای جلوگیری از آسیب و تحریک ۳۰-۱۵ دقیقه از خوابیدن یا دراز کشیدن اجتناب کنید.

سالمندان بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گوارشی و خونریزی دهنده هستند.

اگر ایبوپروفن را برای درد یا تب می‌خورید و درد ظرف ۱۴ روز و تب ظرف ۳ روز بهتر نشده یا حتی بدتر شده است با پزشکتان مشورت کنید.

ایبوپروفن را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط ایبوپروفن فاسد می‌شود).

در حین مصرف این دارو نباید مشروبات الکلی بنوشید. زیرا احتمال آسیب به معده بیشتر خواهد شد. همچنین نباید تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی یا در فعالیت‌های خطرناک شرکت کنید زیرا این دارو در برخی از افراد موجب گیجی، سرگیجه، یا خواب آلودگی می‌شود.

ایبوپروفن را بدون توصیه پزشک به کودکان کوچکتر از ۱۲ سال ندهید.

از مصرف استامینوفن یا آسپرین همزمان با ایبوپروفن اجتناب کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، ایبوپروفن را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.


علائم مصرف بیش از حد ایبوپروفن

حالت تهوع، استفراغ، دل درد، خواب‌آلودگی، مدفوع سیاه یا خونی، سرفه به همراه بالا آوردن خون، تنفس سطحی و کم عمق، غش کردن یا بیهوش شدن از علائم مصرف بیش از حد ایبوپروفن است.


از چه مواردی در دوره مصرف ایبوپروفن باید خودداری کرد؟

ibuprofen.jpg

از نوشیدن الکل خودداری کنید؛ زیرا ممکن است خطر خونریزی معده را در شما افزایش دهد.

از مصرف آسپرین در دوره مصرف ایبوپروفن خودداری کنید. اگر در حال مصرف آسپرین برای پیشگیری از سکته‌ مغزی یا حمله‌ قلبی هستید، از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید؛ زیرا ایبوپروفن باعث کاهش تاثیر آسپرین در محافظت از قلب و رگ‌های خونی می‌شود. در صورتی که مجبورید که هر دو دارو را مصرف کنید، ایبوپروفن را حداقل ۸ ساعت قبل یا ۳۰ دقیقه بعد از آسپرین، مصرف کنید.


قبل از مصرف هر گونه داروی سرماخوردگی، آلرژی یا مسکن، از دکتر یا مسئول داروخانه در مورد امکان مصرف همزمان این دارو‌ها بپرسید. زیرا بسیاری از دارو‌هایی که به صورت آزاد به فروش می‌روند، حاوی آسپرین هستند و یا بسیار به ایبوپروفن شبیه است.

مصرف این دارو‌ها به همراه هم، می‌تواند باعث شود که شما یک ماده‌ دارویی را به میزان زیاده از حد وارد بدن خود کنید. قبل از مصرف این دارو‌ها بررسی کنید که آیا حاوی آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن هستند یا خیر.


عوارض مصرف ایبوپروفن

علائم گوارشی مانند سوء هاضمه، سوزش سردل، معده درد و… از علائم شایع دارو‌های NSAIDs است که برای کاهش آن‌ها مصرف دارو پس از غذا توصیه می‌شود. در صورت ادامه دار شدن این عوارض با پزشک خود مشورت کنید.
برای بهبود اسهال ناشی از مصرف این دارو، مصرف وعده‌های غذایی ساده و مایعات به مقدار کافی توصیه می‌شود.
احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده‌های غذایی سبک و پرهیز از غذا‌های پرچرب و پرادویه کاهش می‌یابد.
در صورت مشکلات تنفسی و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان) به پزشک خود مراجعه کنید.
در صورت مشاهده دفع خون یا مدفوع تیره، استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : هشدار! مصرف ایبوپروفن در مردان این خطر را در پی دارد

بیشتر بدانید : سودمندی ایبوپروفن در كاهش تب كودكان

بیشتر بدانید : چه قرص مسکنی،سردرد را کاهش می دهد؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir