در دوران کرونا بیماران قلبی چطور داروهای قلب خود را مصرف کنند؟
با شیوع کرونا صرف برخی داروها به ویژه داروهای قلبی باید با احتیاط بیشتری مصرف شود تا از بروز هر گونه مشکل پیشگیری شود، در ادامه به این مسئله پرداخته می شود

چگونگی مصرف داروهای قلبی در اپیدمی کرونا

بیماران، داروهای قلبی را به واسطه احتمال ابتلای بیشتر یا افزایش خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا قطع نکنند.دکتر سعید علیپور پارسا با بیان این که بیماری کووید-۱۹ تظاهرات بالینی متغیری دارد، اظهار کرد: ممکن است فرد مبتلا کاملا بدون علامت بوده، علایم خفیف داشته و یا کاملا بدحال باشد. در همین زمینه یکی از تظاهرات این بیماران افزایش انعقادپذیری در عروق است که ممکن است در عروق مغزی، کرونر، اندام‌ها یا حتی عروق ریوی رخ دهد و بسته به مورد موجب سکته مغزی، قلبی، ایسکمی حاد اندام یا آمبولی ریه ‌شود. بنابراین در اغلب بیماران بدحال نیازمند بستری، توصیه شروع درمان پیشگیرانه با داروهای ضدانعقاد است.

بیشتر بدانید : کرونا و علائم آن از فرق سر تا نوک پا

بیشتر بدانید : آیا با باز کردن پنجره ماشین کرونا وارد ماشین می شود؟

بیشتر بدانید : کدام قلب درد واقعا درد قلبی است؟!

بیماران قلبی با ریسک بالاتر ابتلا

به‌طور کلی احتمال ابتلای افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن به ویروس کووید-۱۹ نسبت به دیگرافراد جامعه بالاتر است، در این زمینه از بین بیماران قلبی، افراد مبتلا به نارسایی قلب مزمن و افرادی که پیوند قلب شده‌اند، بیشترین ریسک ابتلا را داشتند و مرگ و میر بالاتری دارند. در درجه بعدی بیماران با سابقه جراحی قلب باز به ویژه اگر سکته قلبی کرده و داروهای متعدد قلبی عروقی  استفاده می‌کنند، مقداری ریسک افزایش ابتلا نسبت به دیگر افراد جامعه دارند.

وی با اشاره به بیمارانی که به واسطه ابتلا به کووید-۱۹ دچار حمله قلبی شده‌اند، گفت: این دسته از افراد شاید از نظر زمینه ژنتیک استعداد بیشتری داشتند و بدون بیماری زمینه‌ای هم  ممکن بود دچار این مسائل و عوارض شوند.

چگونگی مصرف داروهای قلبی در  اپیدمی کرونا

قبلا درباره استفاده از داروهای ACEI  ، ARB ها(داروهای مهار کننده آنزیمی ) و افزایش ریسک ابتلا به کووید-۱۹ مطرح بود، ولی بعد از آن مشخص شد که برعکس حتی ممکن است مصرف این داروها جنبه پیشگیری هم داشته باشد. 

براین اساس توصیه می‌شود بیماران، داروهای قلبی را به واسطه احتمال ابتلای بیشتر یا افزایش خطر مرگ ‌و میر ناشی از بیماری کرونا قطع نکنند و همه داروها طبق روال قبل مصرف شود. 

همچنین داروها تنها براساس شرایط بالینی بیمار تغییر کند نه براساس شرایط اپیدمی. علیپور پارسا همچنین با اشاره به مسئله تداخل داروهای قلبی به ویژه داروهای افزایش دهنده ریسک آریتمی با داروهای درمان بیماری کووید، تصریح کرد: داروهایی مانند هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین که بر اساس پروتکل‌های درمانی برای درمان کووید 19استفاده می‌شد، داروهایی بودند که می‌توانستند ریسک آریتمی را افزایش دهند. بنابراین افرادی که سابقه مصرف این داروها را داشتند، باید در زمینه تداخل دارویی مدنظر قرار می‌گرفتند.

بیشتر بدانید : کدام صابون ویروس کرونا را بهتر از بین می برد؟ جامد یا مایع

بیشتر بدانید : آیا با سرد شدن هوا کرونا دوباره برمی گردد؟

بیشتر بدانید : به گفته سازمان بهداشت جهانی کرونا از بیماران بی علامت منتقل نمی شود!

بیشتر بدانید : مصرف داروهای گیاهی برای مبتلایان به امراض قلبی مضر است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir