مصرف زیاد دگزامتازون در دوران کرونا چه عوارضی دارد؟
 دانشمندان به تازگی دریافته اند که دگزامتازون به درمان بیماری کرونا کمک می کند و این امر باعث زیاده روی در مصرف این دارو شده که دارای عوارض زیادی است

عوارض مصرف خودسرانه دگزامتازون

سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت های ویژه و  استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره اثربخشی مصرف داروهای ضد التهاب و به ویژه دگزامتازون در مبتلایان به کووید ۱۹، گفت: به طورکلی برای بیمارانی که در بخش های مراقبت های ویژه بستری و تحت درمان قرار می گیرند سه آیتم استفاده از داروهای ضد ویروس و ضد التهاب، ویتامین ها و اکسیژن درمانی بi صورت بسیار پیشرفته در دستور کار است.

بیشتر بدانید : درباره دگزامتازون چه می دانید؟

بیشتر بدانید : عوارض آمپول دگزامتازون را بدانید

مطالعاتی که درباره اثربخشی دگزامتازون ها انجام شده بیانگر این مهم است که استفاده از این داروها وضعیت بیماران بستری دچار سندرم حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه را بهبود ببخشیده و به میزان قابل توجهی می تواند از وخامت حال بیماران بکاهد.

دگزامتازون در درمان بیماران سرپایی کرونایی و افرادی که درمنزل درمان می شوند، بی تاثیر بوده و حتی می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. وی افزود: به طور کلی این دارو تنها برای بیماران بستری و دارای شرایط حاد کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه تجویز می شود.

آخرین نتایج این تحقیقات بیانگر این مهم است که دگزامتازون علاوه بر دسترسی آسان و قیمت پایین اثر بخشی لازم را در مبتلا یان به بیماری های حاد تنفسی دارد.

این نتایج به این معنی نیست که مردم با شنیدن این اخبار نسبت به خریداری دارو و مصرف خودسرانه آن اقدام کنند چرا که عملی نادرست است و می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

هرگز اثر بخشی داروها صرفا بحث علمی است و به هیچ عنوان نیز به این معنی نیست که مردم عادی این داروها را خود سرانه تهیه کنند چرا که این موارد باید در مسیر های درمانی و بیمارستانی طی شود و حتی در بیمارستانها نیز استفاده از این دارو ها طبقه بندی شده اند.

هر دارویی عوارض خاص خود را دارد و دگزا متازون هم از این قاعده مستثنی نیستند این داروها می توانند مشکلات گوارشی، تورم، مشکلات قلبی و یا دردهای قفسه سینه را ایجاد کنند.

بیماری سندرم حاد تنفسی در بدترین شرایط می تواند ۴۵ درصد و در بهترین شرایط حدود ۳۰ درصد مرگ و میر را به دنبال داشته باشد.

مطالعات فراوانی برای کاهش نرخ مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در دنیا در حال انجام است به شکلی که این بیماری توسط محققان به دو سطح یک و دو تقسیم شده است.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه، از اجرای دستورالعمل های تشخیصی و درمانی همگام با آخرین تحقیقات به روز دنیا در بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و خاطرنشان کرد: بیمارانی که دچار سندرم حاد تنفسی در مراحل پیشرفته تر هستند با پیشرفته ترین پروتکل های جهانی و آخرین مطالعات، درمان می شوند.

تهویه مکانیکی و دستگاه و اکسیژن درمانی از جمله روش های کمک درمانی در این بیماران است.

بیشتر بدانید : شمشیر دولبه ای به نام دگزامتازون

بیشتر بدانید : چرا دگزامتازون خوب نیست؟

بیشتر بدانید : هشدار درباره مصرف بی رویه یک دارو در ایران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: farsnews.com