متنامین Methenamine چه دارویی است و چه کاربردهایی دارد؟
 داروی متنامین متعلق به خانواده داروهای ضدعفونی کننده است. این دارو برای جلوگیری و درمان عفونت های دستگاه ادرار استفاده می شود، در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با این دارو بیان می شود

قرص متنامین برای چیست؟

نام های تجاری دارو متنامین عبارتند از: 

  • Hiprex
  • Mandelamine
  • Urex

داروی متنامین متعلق به خانواده داروهای ضدعفونی کننده است. این دارو برای جلوگیری و درمان عفونت های دستگاه ادرار استفاده می شود. این دارو فقط با نسخه پزشک در دسترس بیمار قرار می گیرد. 

داروی متنامین به شکل قرص، محلول و قرص روکش دار موجود می باشد. 

بیشتر بدانید : مهم ترین علت های عفونت ادراری چیست و چه باید کرد؟

بیشتر بدانید : افرادی که بیشتر عفونت ادراری می گیرند

قبل از مصرف متنامین 

در تصمیم گیری در مورد مصرف یک دارو، خطرات و مزایای آن باید در کنار یکدیگر سنجیده شوند. تصمیم نهایی در مورد مصرف دارو توسط بیمار و پزشک گرفته می شود. در مورد این دارو نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

آلرژی و حساسیت

اگر نسبت به این دارو یا هر داروی دیگری واکنش حساسیتی غیرطبیعی نشان داده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه  هر گونه حساسیت دیگر، از جمله حساسیت غذایی، حساسیت به حیوانات و پرندگان و حساسیت به مواد نگهدارنده، را با پزشک درمیان بگذارید. در صورت مصرف هر دارو بدون نسخه پزشک برگه اطلاعات مربوط به دارو را با دقت مطالعه کنید. 

متنامین برای کودکان

گرچه اطلاعات دقیقی در مورد مصرف داروی متنامین در کودکان وجود ندارد، اما انتظار نمی رود که این دارو باعث بروز عوارض جانبی خاصی در کودکان شود. این دارو باید زیر نظر مستقیم پزشک برای کودکان مصرف شود.

قرص متنامین سالمندان

در مورد تاثیر بسیاری از داروها بر روی افراد مسن مطالعه کافی انجام نشده است. بنابراین نمی توان با اطمینان گفت که آیا آنها بر روی افراد جوان و مسن تاثیر یکسان خواهند داشت یا اینکه در افراد مسن باعث بروز عوارض جانبی می شوند. اطلاعات خاصی در مورد تاثیر داروی متنامین بر روی افراد مسن وجود ندارد. لازم است سالمندان این دارو را با احتیاط مصرف کنند. 

دوران بارداری

مطالعات کافی در مورد مصرف متنامین در دوران بارداری انجام نشده است، در صورت ضرورت به مصرف دارو در بارداری لازم است زیر نظر پزشک مصرف شود. 

مصرف قرص متنامین در دوران شیردهی

در مورد تاثیر دارو بر روی نوزاد در دوران شیردهی تحقیقات کافی انجام نشده است. به هرحال در این دوران بهتر است مزایای دارو و خطرات آن با یکدیگر مقایسه شوند. 

تداخلات دارویی

گرچه برخی داروها به هیچ عنوان نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند، اما در برخی موارد علیرغم وجود تداخلات دارویی، دو دارو باید با هم مصرف شوند. در اینگونه موارد پزشک یا میزان مصرف هر دارو را تغییر داده و یا تدابیر احتیاطی دیگر خواهد اندیشید. توصیه می شود اگر داروی دیگری مصرف می کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید. 

بیماری ها و مشکلات پزشکی

وجود دیگر مشکلات پزشکی ممکن است بر روی مصرف این دارو تاثیر بگذارد. در صورتی که هر گونه مشکل دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید، به ویژه هر یک از موارد زیر:

  • کم آبی (شدید)

  • بیماری های کلیوی (شدید): مصرف داروی متنامین در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شدید، عوارض جانبی شدیدتری نشان می دهد و بر روی کلیه تاثیر می گذارد. 

  • بیماری شدید کبد: مصرف داروی متنامین در افراد مبتلا به بیماری های شدید کبدی، عوارض این بیماری را تشدید می کند. 

نحوه مصرف متنامین

پیش از مصرف داروی متنامین، ادرار خود را با استفاده از کاغذ پنافتازین یا تست کننده های دیگر بررسی کنید تا میزان اسیدی بودن آن را چک کنید. ادرار باید اسیدی باشد تا این دارو به خوبی کار کند (میزان pH باید 5.5 یا کمتر باشد). اگر در رابطه با این موضوع سوالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. 

تغییر رژیم غذایی می تواند به اسیدی شدن ادرار کمک کند، ام قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر به خاطر شرایطی مانند دیابت رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید. برای اسیدی شدن ادرار از مصرف بسیاری میوه ها اجتناب کنید (به ویژه میوه های خانواده مرکبات)، شیر و محصولات لبنی و دیگر غذاهایی که میزان اسیدی بودن ادرار را کم می کنند، کمتر بخورید. به علاوه از مصرف آنتی اسیدها نیز خودداری کنید، مگر اینکه با توصیه پزشک باشد. مصرف پروتئین و خوراکی هایی مانند زغال اخته (به ویژه آب زغال اخته که ویتامین C به آن اضافه شده باشد) آلو و یا آلو خشک می توانند در اسیدی کردن ادرار موثر باشند. اگر ادرار شما هنوز به اندازه کافی اسیدی نیست، به پزشک مراجعه کنید. 

اگر مصرف داروی متنامین باعث تهوع و دل پیچه می شود، بهتر است آن را بعد از غذا یا قبل از خواب بخورید.

میزان مصرف دارو

میزان مصرف این دارو برای بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود. طبق دستورات پزشک و یا دستورالعمل روی بسته بندی، دارو را مصرف کنید. اطلاعات ارائه شده در ادامه مقاله میزان مصرف متوسط این دارو را نشان می دهد. اگر مصرف شما از این دارو با مقادیر بیان شده متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر با مشورت پزشک. 

میزان دارویی که مصرف می کنید، بستگی به قدرت آن دارو دارد. به علاوه تعداد دفعات مصرف دارو و فاصله زمانی بین هر وعده و طول دوره مصرف دارو، بستگی به بیماری مورد نظر دارد. 

درمان عفونت های دستگاه ادراری

برای شکل خوراکی قرص (قرص متنامین هیپورات) میزان مصرف دارو برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است که در ادامه به میزان مصرف دارو برای افراد مختلف اشاره می شود:

  • بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا – مقدار1 گرم در دو وعده در روز، صبح و عصر

  • کودکان بالای 6 سال – مصرف و میزان آن توسط پزشک تعیین می شود

  • کودکان 6 تا 12 سال – 500 میلی گرم تا 1 گرم، دو بار در روز، صبح و عصر

برای مصرف خوراکی دارو، قرص خوراکی روکش دار متنامین مندلات، قرص های معمولی، محلول و سوسپانس، میزان مصرف به شرح زیر می باشد: 

  • بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال – 1 گرم در 4 وعده روزانه، پس از هر وعده غذایی و قبل از خواب مصرف شود. 

  • کودکان بالای 6 سال – مصرف دارو براساس وزن بدن تعیین می شود. میزان معمول دارو 18.3 میلی گرم برای هر یک کیلوگرم وزن بدن در یک روز می باشد. این مقدار پس از وعده های غذایی یا قبل از خواب مصرف شود. 

  • کودکان 6 تا 12 سال – 500 میلی گرم، 4 بار در روز. این مقدار پس از هر وعده غذایی وقبل از خواب مصرف شود.

در صورت فراموش کردن یک وعده دارویی چه باید کرد؟

اگر یک وعده دارویی را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن، آن را مصرف کنید. اما اگر زمان یادآوری تقریبا نزدیک به وعده مصرف بعدی می باشد، وعده فراموش شده را نادیده گرفته و طبق روند قبلی به مصرف دارو ادامه دهید. دو وعده را همزمان مصرف نکنید.

شیوه نگهداری از دارو

دارو را در بسته بندی، در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کند. از یخ زدگی دارو جلوگیری کنید. دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید. داروهایی را که مصرف نمی کنید و داروهای قدیمی را دور بریزید.

اقدامات احتیاطی

اگر علائم بیماری پس از چند روز از مصرف دارو، بهبود نیافت و یا بدتر شد فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی

به همراه تمام تاثیرات اولیه، هر دارو دارای عوارض ناخواسته نیز می باشد. گرچه همه این عوارض اتفاق نمی افتند، اما در صورت بروز هر کدام از این عوارض، مراقبت های پزشکی نیاز خواهد بود. 

برخی عوارض جانبی رخ داده نیازی به مراقبت های پزشکی ندارند. این عوارض در طول درمان و با سازگاری بدن به دارو برطرف خواهند شد. به علاوه پزشک نیز راه کارهایی برای پیشگیری و یا کاهش این عوارض ارائه خواهد داد.

بیشتر بدانید : عفونت ادراری در مردان و هر آنچه باید بدانید

بیشتر بدانید : چطور عفونت دستگاه ادراری در کودکان را درمان کنیم

بیشتر بدانید : عفونت ادراری دستگاه تناسلی زنان, شایعترین بیماری مقاربتی

بیشتر بدانید : عفونت دستگاه ادراری در زنان

بیشتر بدانید : چرا هنگام دفع ادرار احساس درد می کنم؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت