بهترین داروی سرماخوردگی با توجه به علائم بیماری
سرماخوردگی علائم مختلفی دارد که با نزدیک شدن به فصل سرد شیوع آن افزایش پیدا می کند، برای رفع هر یک از علائم سرماخوردگی می توانید داروی مخصوص خود را انتخاب کنید

بهترین داروهای سرماخوردگی را بشناسید

از آنجایی که سرماخوردگی توسط ویروسی ایجاد می شود که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، یک راه حل آسان برای جلوگیری از بروز آن یا از بین بردن آن وجود ندارد.

اما داروهای بدون نسخه (OTC) می توانند علائم شما را کاهش دهند و تاثیر سرماخوردگی بر فعالیت های روزانه شما را کاهش دهند. از آنجایی که اکثر داروهای سرماخوردگی بیش از یک علامت را درمان می‌کنند، شناسایی شدیدترین علامت و انتخاب خود بر اساس کاهش آن علامت می‌تواند مفید باشد.

یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید: سعی کنید از دو دارویی که حاوی مواد فعال یکسان هستند استفاده نکنید. اگر این مقدار را دو برابر کنید، ممکن است مقدار زیادی از دارو را به بدن خود وارد کنید. این می تواند منجر به عوارض جانبی بیشتر یا سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

همیشه برچسب ها را با دقت بخوانید تا تاریخ انقضا و عوارض جانبی آن را مشاهده کنید.

بیشتر بدانید : درمان سریع تر سرماخوردگی های ویروسی

داروهای سرماخوردگی

بهترین داروی سرماخوردگی برا سردرد سینوسی

هنگامی که علائم احتقان به سینوس‌های شما برخورد می‌کند، می‌توانید فشار جمجمه را احساس کنید و در مجرای بینی خود «احساس پرشدگی و گرفتگی» کنید.سردرد سینوسی معمولاً علامت اصلی است که مردم با سرماخوردگی مرتبط می‌کنند.

برای درمان سردرد سینوسی، تصمیم بگیرید که آیا می خواهید درد ناشی از انسداد سینوسی خود را درمان کنید یا خود انسداد واقعی را.

ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) می تواند به کاهش درد شما کمک کند. یک داروی ضد احتقان مانند سودوافدرین می تواند به رفع احتقان شما کمک کند، اما شناخته شده است که یک عارضه جانبی بی قراری یا عصبی ایجاد می کند.

بهترین داروی سرماخوردگی برای آبریزش بینی

آبریزش بینی نحوه واکنش بدن به التهاب و تحریکی است که ویروس سرماخوردگی در مجاری بینی ایجاد می کند.

اگر برای آبریزش بینی از داروی ضد احتقان استفاده می کنید، در صورت احتقان ممکن است علائم شما بهتر شود. اما، یک ضد احتقان ممکن است عوارض نامطلوبی نیز ایجاد کند، مانند افزایش فشار خون یا خشکی بیش از حد بینی و گلو.
به همین دلیل است که دیفن هیدرامین ممکن است برای خشک کردن آبریزش بینی بهتر باشد اگر احساس احتقان بیش از حد ندارید.

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است، به این معنی که واکنش طبیعی بدن شما را به محرک ها و عوامل بیماری زا کاهش می دهد، که اگر آبریزش بینی شما به دلیل ترشح هیستامین های بدن باشد، ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. بنادریل همچنین ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود ، به همین دلیل بهتر است این دارو را قبل از خواب مصرف کنید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می تواند این احساس را در شما ایجاد کند که مدام در حال تلاش برای جذب هوای تازه هستید. همچنین می‌تواند حتی پس از محو شدن سایر علائم در سینوس‌های شما باقی بماند.

برای تسکین گرفتگی بینی، یک ضداحتقان با ماده فعال سودوافدرین (سودافد) را امتحان کنید. در سطح رگ‌های خونی کوچک در مجاری بینی کمک می‌کند تا تورم کاهش یابد و مخاطی که بدن تولید می‌کند خشک شود و به شما امکان می‌دهد کمی راحت‌تر نفس بکشید.

فنیل افرین یکی دیگر از داروهای ضداحتقان موجود برای گرفتگی بینی است.

با این حال، مصرف هر یک از این دو ضد احتقان بیش از چهار بار در روز توصیه نمی شود.

بهترین داروی سرماخوردگی برای تب و درد

تب و درد ناشب از التهاب هستند، در بدن شما درمان التهاب می تواند سطح درد را کاهش دهد و ناراحتی را تسکین دهد.

تب و درد را می توان با مصرف ایبوپروفن کاهش داد . ایبوپروفن (ادویل) مانند ناپروکسن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است . اگرچه یک NSAID نیست، اما استامینوفن (تیلنول) مسکن دیگری است که می تواند به کاهش تب و درد کمک کند.

بهترین داروی سرماخوردگی برای گلودرد و سرفه

اگر سرفه شما باعث درد گلو می شود، به دنبال دارویی باشید که حاوی دکسترومتورفان باشد. دکسترومتورفان به کنترل سیگنال مغز به بدن شما کمک می کند. این کار می تواند علائم سرفه شما را به اندازه ای کاهش دهد که باعث بهبود گلودرد شود، اما علت سرفه شما را درمان نمی کند.

برخی از داروهای حاوی دکسترومتورفان نیز حاوی ماده‌ای به نام گایفنزین هستند . این ماده یک خلط آور است که مخاط را رقیق می کند.

بیشتر بدانید : چند راه درمان خانگی و موثر برای درمان گلودرد

بهترین داروی سرماخوردگی شبانه برای خواب

آنتی هیستامین ها ممکن است به سرفه کردن کمک کنند با این حال باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می شوند.

داروهایی که حاوی آنتی هیستامین های داکسیلامین یا دیفن هیدرامین هستند ممکن است به شما کمک کنند هنگام سرماخوردگی راحت تر بخوابید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای کودکان نوپا و نوزادان
سرماخوردگی کودکان

هنگام انتخاب دارو، کودکان نوپا و نوزادان نگرانی های ایمنی متفاوتی دارند. به طور کلی، قبل از دادن داروهای سرماخوردگی باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

وزن، رشد، سن و شدت علائم کودک شما به تعیین دارو و دوز کمک می کند.

اگر کودک شما کمتر از 6 ماه است، دوز توصیه شده استامینوفن (تیلنول کودکان) را برای تسکین درد رعایت کنید.

نسخه‌های ایبوپروفن، آنتی هیستامین‌ها و سرکوب‌کننده‌های OTC ایمن برای کودکان برای کودکان ۲ سال و بالاتر در دسترس هستند.

استفاده بیش از حد از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. در صورت شک، برای مشاوره با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید :  14 توصیه برای درمان سرما خوردگی کودکان

بهترین داروی سرماخوردگی برای کسانی که فشارخون بالا دارند

ضد احتقان ها می تواند برای افرادی که فشار خون بالا دارند خطرناک باشند . انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند اگر با فشار خون بالا زندگی می کنید از مواد فعال زیر اجتناب کنید:

  • اکسی متازولین
  • فنیل افرین
  • سودوافدرین

در عوض، یک خلط آور مانند گایفنسین مصرف کنید و به دنبال داروهای OTC باشید که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تولید می شوند.

AHA همچنین توصیه می‌کند در صورتی که با فشار خون بالا زندگی می‌کنید از NSAID‌ها مانند ایبوپروفن اجتناب کنید، زیرا در صورت مصرف بیش از حد ممکن است اثرات منفی داشته باشند.

دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید و اگر مطمئن نیستید که چگونه داروهای سرماخوردگی ممکن است با درمان فشار خون شما تداخل داشته باشند، با پزشک صحبت کنید.

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی

علاوه بر داروهای OTC برای کاهش علائم، داروهای خانگی خاصی نیز وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشد.

بیشتر بدانید : با این دمنوش ها سرماخوردگی را مغلوب کنید

استراحت کافی داشته باشید

استراحت یکی از مهمترین چیزهایی است که می توانید در هنگام سرماخوردگی به بدن خود بدهید، به عنوان خواب کافی.می تواند تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی شما داشته باشد.

بدن خود را هیدراته کنید

هیدراته ماندن با آب یا چای گیاهی می تواند به رقیق شدن مخاط، مبارزه با احتقان و به طور کلی به تسکین علائم کمک کند.

بخار حاصل از دوش یا کاسه آب داغ را استنشاق کنید

استنشاق بخار می تواند به آرامی احتقان را از بین ببرد و به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید.

از یک دستگاه بخور استفاده کنید

استفاده از یک دستگاه بخور در اتاقی که در آن می خوابید می تواند به تمیزتر شدن مجرای بینی کمک کند.

مکم های روی

اگرچه باید مطالعات بیشتری در مورد دوز مناسب انجام شود، مکمل‌های روی به سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند و ممکن است بتوانند مدت سرماخوردگی شما را کوتاه تر کنند.

عسل

عسل می تواند برای گلو تسکین دهنده باشد و ممکن است به کاهش سرفه کمک کند.

سیر

سیر دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است که ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کند

آنتی بیوتیک برای سرفه و سرماخوردگی

آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی موثر نیستند. آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی کار می کنند و سرماخوردگی معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود.

اگر عفونت ثانویه ناشی از باکتری ایجاد شود، باید با پزشک در مورد گزینه های مختلف درمانی صحبت کنید.

صبور باشید

فقط به این دلیل که از آن به عنوان "سرماخوردگی معمولی" یاد می شود، به این معنی نیست که با علائم آن به راحتی مقابله می شود.

هنگام انتخاب یک داروی سرماخوردگی، سعی کنید بر اساس علائمی که بیشتر بر شما تأثیر می گذارد، یکی را انتخاب کنید و زمان مصرف آن را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که همیشه دستورالعمل های دوز را بخوانید و داروهایی که حاوی همان ماده فعال هستند را دو برابر نکنید.

سرماخوردگی معمولا ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد. اگر پس از آن همچنان احساس بیماری دارید، یا اگر علائم شما شروع به بدتر شدن کرد، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : معجزه تب و لرز در درمان سرماخوردگی

بیشتر بدانید : 13 نکته برای جلوگیری از سرماخوردگی

بیشتر بدانید : سرماخوردگی شما با این اشتباهات کوچک بدتر و طولانی تر می شود

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com