۵ عضله‌ ایی که حتما باید تمرین دهید
درک آناتومی بدن انسان گاهی می‌تواند دشوار باشد، اما هر عضله در بدن دارای یک هدف جداگانه برای کمک به تحرک است، در این میان عضلاتی هستند که نقش بیشتری در تحرک و سلامتی شما ایفا می کنند که باید از نگهداری آنها غافل نشد

احتمالاً با هر یک از گروه‌های عضلانی اصلی در بدن انسان آشنا هستید. به ‌احتمال‌ زیاد یک برنامه‌ی تمرینی مؤثر تنظیم کرده‌اید که هر گروه عضله را به ست‌های جداگانه از ورزش‌های مختلف تقسیم می‌کند. اما شاید از این عضلات حیاتی مختلف که برای تندرستی شما ضروری هستند، کاملاً بی‌خبر باشید. گرچه جای نگرانی نیست. ورزش‌ های وزنه‌ برداری پایه‌ای و حرکات کششی مختلف، ۵ عضله‌ی مهم که حتی اسمشان را هم نشنیده‌اید، تمرین می‌دهند.

 

۱- عضله‌ مازویی بزرگ (Psoas major)

عضله‌ مازویی بزرگ (Psoas major)

Psoas major یک عضله در باسن است که ران فوقانی را به ستون فقرات وصل می‌کند. این عضله همچنین ران تحتانی را به عضله‌ای با عنوان iliacus (خاصره‌ای) متصل می‌کند، که سلسله‌ای از اعصاب را ایجاد می‌کند که گروه‌ های عضلانی حیاتی مختلفی مثل چهار سر ران و عضلات شکمی را قادر به عملکرد می‌سازند. Psoas که معمولاً به‌ عنوان یک عضله‌ی تا کننده‌ی باسن در نظر گرفته می‌شود، ستون فقرات را تثبیت می‌کند، که یعنی کمک می‌کند تا شما صاف بایستید. برای ورزش دادن عضله‌ی psoas، سعی کنید ران خود را موازی با زمین بلند کنید، درحالی ‌که کمرتان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه راست نگه‌ داشته‌اید، و سپس پاها را عوض کنید.

 

۲- عضله‌ بالا برنده‌ی کتف (Levator scapulae)

عضله‌ بالا برنده‌ی کتف (Levator scapulae)

عضله‌ی levator scapulae جمجمه و گردن را به تیغه‌های شانه متصل می‌کند. این عضله تثبیت ‌کننده‌ی اصلی در ورزش‌های پی‌ در پی شانه مثل پرس شانه، است. اگرچه ممکن است این عضله برای ورزشکاران عادی نسبتاً ناشناخته باشد، اما جزء اصلی حرکات «بالا آوردن شانه» و «کشش گردن» است.

 

۳- عضله‌ گلابی ‌شکل (Piriformis)

 عضله‌ گلابی ‌شکل (Piriformis)

عضله‌ piriformis، که در زبان لاتین به معنی «گلابی‌شکل» است، مسئول چرخش خارجی زانو است، که کمک می‌کند تا از آسیب‌های زمین ‌گیر کننده، مثل پارگی غضروف زانو جلوگیری نمایید. این عضله در زیر ناحیه‌ی سرینی قرار دارد، و موازی با عضله‌ی سرینی متوسط (gluteus medius) قرار گرفته است. این عضله در اصل یک چرخاننده‌ی باسن است که مانع تاب برداشتن زانوها در هنگام فعالیت‌های طبیعی انسان، مثل راه رفتن می‌شود. Piriformis را می‌توان با انجام اسکات و ددلیفت، تمرین داد.

 

۴- عضله‌ بازویی قدامی (Brachialis anticus)

قطعاً با عضلات جلو بازو، که از نظر علمی به‌ عنوان biceps brachii شناخته می‌شوند، آشنا هستید. اما ممکن است ندانید که جلو بازوها در واقع آن عضله‌ای نیستند که شما در جلوی آینه با افتخار به آن‌ها نگاه می‌کنید. Brachialis anticus یک عضله‌ی بالایی بازو است که عمیق ‌تر از جلو بازو قرار می‌گیرد، و به خم شدن مفصل آرنج کمک می‌کند. همچنین عضله‌ی اصلی است که هنگام انجام حرکت جلو بازوی استاندارد، تمرین داده می‌شود. عضلات بازوهای شما، ازجمله brachialis، محرک‌های مهمی برای رشد عضلات کل بدن هستند.

 

۵- عضله‌ گودی زانو (Popliteus)

عضله‌ گودی زانو (Popliteus)

عضله‌ی popliteus (پوپلیته یا رکبی) شاید یکی از حیاتی ‌ترین عضلات در کل بدن شما باشد. Popliteus که در پایین زانو و نزدیک استخوان قلم پا قرار گرفته، مسئول باز کردن زانوها است، که به شما اجازه می ‌دهد راه بروید. همچنین کمک می‌کند تا ران و درشت ‌نی را بچرخانید، و در هر دو وضعیت ایستاده و نشسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمرین دادن popliteus توانایی شما برای راه رفتن صحیح را تقویت می‌کند، در حالی ‌که در جلوگیری از آسیب‌های باسن نیز کمک می‌کند. ورزش ‌هایی که پیش‌ ازاین اشاره شد، مثل اسکات و ددلیفت، کمک می‌کنند تا عملکرد مؤثر popliteus خود را حفظ کنید.

 

سخن پایانی

درک آناتومی بدن انسان گاهی می‌تواند دشوار باشد، اما هر عضله در بدن دارای یک هدف جداگانه برای کمک به تحرک است. همان اصل کلی حکم فرماست: همه‌ چیز به هم متصل است. حتی اگر هدف اصلی شما از تمرین کردن، سوزاندن چربی بدن برای بهتر ساختن ظاهرتان بوده است، به‌ طور همزمان به عملکرد طبیعی بدنتان نیز کمک کرده‌اید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fitnessmagazine.ir


Save