کاهش التهاب بدن به کمک ورزش
با ورزش کردن می توان به درمان برخی بیماری ها مانند آرتریت،بیماری قلبی و... کمک کرد

ورزش و تاثیر آن بر کاهش التهاب مزمن

در تحقیق جدیدی کارشناسان دانشگاه ناتینگهام انگلستان دریافتند که مداخله ورزشی در افراد مبتلا به آرتریت نه تنها درد آنان بلکه سطوح مواد التهابی (موسوم به سیتوکین‌ها) را نیز کاهش می‌دهد. همچنین ورزش سطوح مواد شبه کانابیس را که توسط بدن آنان تولید می‌شود به نام اندوکانابینوئیدها را افزایش داد. جالب اینجاست روشی که ورزش منجر به این تغییرات شد با تغییر میکروب‌های روده همراه بود.

اهمیت ورزش در کاهش التهاب مزمن که به نوبه خود باعث بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان، آرتریت و بیماری‌های قلبی می‌شود، شناخته شده است اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی کاهش التهاب وجود دارد.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور آنا والدز از دانشکده پزشکی این دانشگاه، ۷۸ فرد مبتلا به آرتریت را مورد آزمایش قرار دادند. ۳۸ نفر از آنان به مدت ۶ هفته هر روز ۱۵ دقیقه تمرینات تقویت عضلات انجام دادند و ۴۰ نفر هیچ کاری انجام ندادند.

در پایان تحقیق، شرکت‌کنندگانی که مداخله ورزشی را انجام دادند نه تنها درد خود را کاهش دادند بلکه میکروب‌های بیشتری در روده‌شان داشتند که مواد ضدالتهابی، سطوح پایین‌تر سیتوکین‌ها و سطوح بالاتر اندوکانابینوئیدها را تولید می‌کردند.

افزایش اندوکانابینوئیدها به شدت با تغییرات در میکروب‌های روده و مواد ضدالتهابی تولید شده توسط میکروب‌های روده به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAS) مرتبط بود. در واقع، حداقل یک سوم از اثرات ضدالتهابی میکروبیوم روده به‌دلیل افزایش اندوکانابینوئیدها بود.

دکتر آمریتا ویجی، محقق دانشکده پزشکی و محقق ارشد این تحقیق گفت: «تحقیق ما به وضوح نشان می‌دهد که ورزش باعث افزایش مواد کانابیس گونه در بدن می‌شود که می‌تواند در بسیاری از شرایط تاثیر مثبت داشته باشد.»

بیشتر بدانید : التهاب مزمن چیست و چطور می توان بر آن غلبه کرد؟

بیشتر بدانید :  با چند ترفند ساده التهاب بدن را کاهش دهید

بیشتر بدانید :  تمرین های ورزشی برای برای بهبود برخی بیماری ها

بیشتر بدانید : تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir