از آنجا كه در بیشتر فعالیت‌های روزانه از انگشتان خود استفاده می‌كنیم، احتمال آسیب‌ و پیچ‌خوردگی آنها بالاست...
 

 پیچ‌خوردگی یك نوع آسیب مفصلی است كه باعث كشیدگی و پارگی رباط می‌شود. رباط‌ها، نوارهای بافتی قوی‌ای هستند كه 2 استخوان را به هم متصل می‌كنند. پیچ‌خوردگی معمولا به دنبال حوادثی چون برخورد توپ به نوك انگشت یا افتادن روی انگشت رخ می‌دهد.
علائم پیچ‌خوردگی انگشت عبارتند از درد، تورم و درد با لمس انگشتان. در صورت پیچ‌خوردگی انگشت به مدت 20 تا 30 دقیقه روی آن كمپرس سرد بگذارید. هر سه ساعت تا یك روز این كار را تكرار كنید. وقتی در جایی نشسته‌اید دست خود را روی یك بالش و بالاتر قرار دهید تا ورم آن كمتر شود. مصرف داروهای ضددرد زیر نظر پزشك می‌تواند درد و تورم ناشی از پیچ‌خوردگی را كاهش دهد.

در نهایت طی دوره بهبودی می‌توانید با انجام حركات زیر و تقویت بیشتر انگشتان فرآیند ترمیم را سرعت بخشید. همچنین این حركات برای افرادی كه برای ورزش یا سایر فعالیت‌ها به انگشتانی قوی نیاز دارند توصیه می‌شود.

حركت اول: به كمك دست دیگر نوك انگشتان را بگیرید و آن را به آهستگی خم كنید. سپس مجددا آن را به حالت اولیه برگردانید. این حركت را به آرامی انجام دهید و در انتهای هر حركت 5 ثانیه مكث كنید. این حركت را 3 تا 5 نوبت در روز و هر نوبت 10 بار تكرار كنید.


حركت دوم: دست خود را مشت كنید. اگر انگشت آسیب‌دیده شما نمی‌تواند به حالت مشت درآید به كمك دست دیگر سعی كنید به مشت شدن آن كمك كنید. 5 تا 10 ثانیه در همین حالت بمانید. این حركت را 10 بار تكرار كنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 سلامتی با انگشتان دست!!
رابطه طول انگشت و خصوصیات جسمی و روانی!!
گزگز کف دست و احساس ضعف و درد مچ دست،نشانه چیست؟
دکتر ،چرا دست و پایم خواب مدام خواب می رود؟
توصیه هایی برای پیر نشدن دست هایتان