در افرادی که از بیماریهای مزمن رنج می برند ورزش می تواند رنج و ناراحتی آنان را کاهش دهد، كیفیت عملکرد روزانه را افزایش می دهد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
 
 برای انتخاب نوع فعالیت بدنی گزینه های زیادی وجود دارد ولی به صورت کلی می توان گفت فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید و در مکانی که انجام آن برایتان راحت باشد.
فعال بودن برای هر فردی مفید است اما برخی ورزشها منافع ویژه ای دارند. در اینجا ورزشهای متفاوتی آورده شده اند كه می توانند به افرادی كه بیماریهای مزمن دارند كمك كنند.
 
انواع ورزش :
سه گروه اصلی ورزش شامل ورزشهای ایروبیك ، تمرینات قدرتی ، و تمرینات كششی هستند.
 
- ورزشهای ایروبیك یا هوازی :
 تمریناتی هستند كه میزان ضربان قلب را با حركات تكرار شونده عضلات بزرگ بدن ،‌ بالا می برند. ورزش ایروبیك خود دو نوع است.
 
با تحمل وزن:
عضلات در برابر نیروی جاذبه و مخالف آن كار می كنند. مانند جاگینگ ،‌ پیاده روی ، حركات موزون.
 
بدون تحمل وزن:
نیروی جاذبه در اینجا نقش اصلی را ایفا نمی كند. مانند دوچرخه سواری ، شنا ، قایقرانی.
 
- تمرینات قدرتی :
این تمرینات، قدرت ،‌ نیروی عضلانی و كارایی عضلات خاصی را از طریق منقبض كردن عضلات افزایش می دهند. به عنوان مثال : وزنه زدن و تمرین با وزنه ها . افزایش ضربان قلب در مقایسه با ایروبیك كوتاه مدت تر است.
 
- تمرینات كششی:
این تمرینات انعطلف پذیری عضلات را حفظ كرده و آن را افزایش می دهد. انعطاف پذیری خوب برای كاهش خطر آسیب دیدگی و افزایش محدوده ی حركتی ، لازم است. بهتر است بعد از هر جلسه ورزشی ، تمرینات كششی را انجام دهید.
 
تاثیر ورزش بر بیماریها:
به طور كلی هر سه نوع ورزش در یك برنامه ی موثر اهمیت دارند. اما در لیست زیر شرح داده ایم كه چطور نوع خاصی از ورزش می تواند شرایط سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
 
- بیماری قلبی:
تحقیقات بسیاری نشان داده اند كه ورزش مرتب خطر حمله ی قلبی را كاهش می دهد. خصوصا در افرادی كه بیماری عروق كرونر دارند.
 
منافع خاصی كه از ورزش برای افرادی كه بیماری قلبی دارند حاصل می شود شامل:
تقویت شدن عضله ی قلب
 
حملات كمتر آنژین قلبی
 
كاهش سطح كلسترول
 
كاهش تشكیل پلاك درون شریانها
 
كنترل بهتر وزن و كلسترول
 
ورزش ایروبیک (هوازی) ورزشی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی را کاهش دهد.
 
- كلسترول بالا
کلسترول در سلولهای مختلف بدن یافت می شود. کلسترول در واقع برای حیات ضروری است اما اگر میزان نوع بد كلسترول در خون افزایش یابد می تواند موجب بیماری قلبی شود.
 
به گفته دکتر ریچارد استین سخنگوی انجمن قلب آمریکا ، ورزش منظم هوازی كلسترول خوب خون را بالا می برد و كلسترول بد را كاهش می دهد. همچنین او تاكید می كند هنگامی كه ورزش با رژیم غذایی سالم و كم چرب همراه شود این تغییرات واضحتر خواهند بود.
ورزش ایروبیك یا هوازی نوعی از ورزش است كه می تواند باعث بهبود سطح كلسترول شود.
 
دیابت
در دیابت تولید و مصرف انسولین بدن دچار اختلال می شود. دیابت عامل خطرساز مهمی برای بیماری عروق کرونر. بیماری عروق كرونر است. اگر انسولین خون كافی نباشد گلوكز كه سوخت همه ی سلولهاست نمی تواند از خون به سلولها وارد شود.
در نتیجه هم سلولها گرسنه می مانند و هم میزان گلوكز خون بالا می رود. ورزش باعث می شود حساسیت سلولها به انسولین افزایش یابد و در نتیجه کنترل قند خون را بهبود می بخشد. نوعی از ورزش كعه برای افزایش حساسیت سلولها به انسولین و كاهش عوامل خطرساز قلبی مناسب است شامل ورزشهای ایروبیك و تمرینات قدرتی هستند.
 
فشار خون بالا
 نشان داده شده است كه ورزش با شدت متوسط كارایی سیسیتم گردش خون را افزایش می دهد و از این طریق برای کنترل فشار خون مفید است.

علت كاهش فشار خون در اثر ورزش این است كه عضله ی قلب بهتر خون را پمپ می كند ، رگها كمتر تحت فشار هستند ، قلب برای كار كردن به اكسیژن كمتری نیاز دارد و كاركرد كلیه بهتر می شود.

نوع ورزشی که برای پایین آوردن فشار خون مفید نشان داده شده است ورزشهای ایروبیك یا هوازی هستند.
 
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ، دكتر حانیه تركمان
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
اعتقادات غلط در مورد ورزش
ورزش در آب
چه ورزشی برای زانو درد خوب است ؟
آسیب دیدگی ورزشی ، کمپرس سرد یا گرم؟
10 نکته برای ورزش در منزل