دویدن در کنار پیاده روی راحت ترین فعالیت های جسمانی هستند که می‌توان انجام داد...

دویدن تفریحی

خصوصیات، ویژگی ها
 یک جفت کفش ورزشی کافیست تا هر جایی بتوان این تمرین را به انجام رساند، به همین علت است که این ورزش طرفداران زیادی دارد. دویدن با پیاده روی کاملاً متفاوت است زیرا دو از یک سری وضعیت های پشت سر هم تشکیل شده است (در پیاده روی، فقط تماسی دائمی با سطح زمین وجود دارد). به محض شروع دو، یک سری جراحت های کوچک و تکراری در بدن حادث می‌شوند: در هر گام این حضور و پذیرش دیده می‌شود، و این امر برخی مشکلات را توجیه می‌کند. 

فواید و عوارض جانبی
دویدن تفریحی، یک فعالیت جسمی استقامتی است. این ورزش برای دستگاه قلبی عروقی و ریوی مفید است: - کاهش سرعت قلب هنگام استراحت و فعالیت، - بهبود گردش خون، - تثبیت اعداد فشار خون، - تحمل بالاتر در هنگام فعالیت ها، - دیرتر به تنگی نفس افتادن هنگام فعالیت ها. دو مجموعه ای از بهترین راه های مبارزه با عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی را در خود دارد.
قدرت و توان عضلانی و انعطاف پذیری مفصلی را بهبود می‌بخشد، خصوصاً در بین اعضای نیم تنۀ پایین. اگر فردی مشکل مفصلی و مشکلاتی در ناحیۀ کمر نداشته باشد، دو هم مانند پیاده روی، عملاً هیچ گونه عوارض جانبی نخواهد داشت. از دو به عنوان راه حلی برای تطابق مجدد سیستم قلبی- ریوی هنگام انجام فعالیت ها، استفاده می‌شود. بنابراین در محدودۀ بیماری های قلبی- ریوی، دویدن عارضۀ جانبی ایجاد نخواهد کرد. با این همه متخصص قلب یا متخصص ریه است که باید اجازۀ دویدن را به بیمار مبتلا به مشکلات قلبی- ریوی ‌‌دهد.
 
متخصصان از بیمار می‌خواهند که دو را با شدت کم انجام دهد و تمام جوانب احتیاط را رعایت کند، علاوه بر این باید تپش قلبش را به وسیلۀ دستگاه سنجش فرکانس بسنجد و از سوی دیگر مراقب باشد که هنگام دویدن دچار تنگی نفس نشود. 

توصیه های عملی
کفش های ورزشی برای دویدن باید، انعطاف پذیر، سبک و محکم باشند، کف شان نیز باید دارای ضربه گیر باشد. همیشه گران ترین ها، بهترین ها نیستند. کفش را خیلی کوچک نخرید (نیم سایز از اندازه معمول پای تان بزرگ تر انتخاب کنید). کفش های مسابقه خیلی سبک هستند، اما بسیار سریع فرسوده می‌شوند، ضمناً خیلی هم گران هستند. اگر خیلی زیاد می‌دوید، دو جفت کفش داشته باشید تا مجبور نباشید با کفش های خیس و مرطوب ورزش کنید. خانم ها هنگام دویدن حتماً باید از سوتین استفاده کنند تا سینه های شان محکم نگه داشته شود.
 
برای این شرایط سوتین هایی بدون اسکلت فلزی وجود دارد. در شرایطی که می‌خواهید مدت زمان زیادی بدوید، باید روی نوک سینه ها چسب زخم بزنید (حتی آقایان) تا از اصطکاک و ایجاد درد پیشگیری شود. تا جایی که ممکن است، بهتر است روی زمین نرم بدوید: بهتر است سطحی که می‌دوید از جنس چوب و یا شن سخت باشد یا روی زمین مسابقه بدوید، از دویدن روی سنگفرش، بتون و هر سطح بسیار سخت دیگر اجتناب کنید. برای شروع دوباره دویدن باید، متواضع باشید: به شیوه ای ثابت و مستمر راه بروید سپس فقط چند صد متر بدوید.

متوقف شوید، دوباره راه بروید سپس مجدداً دویدن را از سر بگیرید. به تدریج، در هر دفعه که برای دویدن می‌روید، زمان راه رفتن را کاهش و زمان دویدن را افزایش دهید، حواستان باشد طوری بدوید که دچار تنگی نفس نشوید. اگر می‌باید بیش از یک ساعت بدوید، حواستان باشد که مرتب آب بنوشید. (کوله پشتی های کوچکی با جیب های نرم وجود دارند، این کوله پشتی ها مجهز به یک محفظه کوچک برای نگهداری ظرف آب آشامیدنی هستند). آب را در جرعه های کم بنوشید تا مانع از تکان در ناحیۀ شکم تان شود. اگر دویدن تان را با شتاب به پایان می‌رسانید، به یک باره متوقف نشوید. چند متر به راه رفتن ادامه دهید (3 تا 4 دقیقه). این شیوه مانع از افت شدید فشار خون در پایان دویدن می‌شود.

آسیب های احتمالی
التهاب تاندون ها رایج ترین معضلی است که در هنگام دویدن روی می‌دهد، خصوصاً در ناحیۀ تاندون آشیل. کوفتگی ها نیز شیوع زیادی دارند و نشان دهندۀ تمرین های خیلی شدیدتر از تمرین های معمول هستند. تشنج و تب نیز رایج هستند، خصوصاً روز بعد از دویدن. آسیب های عضلانی (کشیدگی، دررفتگی، پارگی) به ندرت دیده می‌شوند. شکستگی ها (درد در ناحیۀ پا، ران، زانو، باسن) و تورم در ناحیۀ استخوان درشت نی، نیز رایج است. رگ به رگ شدن یا دررفتگی قوزک، به صورت پیاپی بر اثر خستگی و در هنگام دویدن بر روی زمین های ناهموار مشاهده می‌گردد.

پارگی تاندون آشیل نیز دیده می‌شود. این عارضه موجب بی تحرکی طولانی مدت می‌گردد (8 تا 12 هفته) برخی اوقات نیز کار به جراحی می‌کشد. کفش های نامناسب ممکن است عامل ایجاد تاول، التهاب موضعی بر اثر اصطکاک، خون مردگی و کبودی زیر ناخن شوند. هنگام دویدن، زانوها به شدت به کار گرفته می‌شوند، بنابراین ممکن است بعد از دویدن های طولانی مدت، دردهایی در نواحی کاسه زانو بروز پیدا کند.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی:
آیا دویدن تأثیری بر وزن دارد؟(1)
آیا دویدن تأثیری بر وزن دارد؟(2)
آیا دویدن با شکم خالی به لاغر شدن کمک میکند؟
پیادهروی بهتر چربیها را میسوزاند یا دویدن؟
تاثير دويدن در تاخير زمان مرگ!!