آیا فكر میكنید همه چیز را در مورد كاهش وزن میدانید؟ آیا فکر می‌کنید که همه چیزهایی که درباره ورزش کردن می‌شنوید صحیح هستند؟ غافلگیر میشوید اگر با حقایق روبرو شوید!
 

به راحتی سرتان كلاه میرود: ورزشكاری در مورد یك تمرین ورزشی برای شما سخن میگوید، و شما آن را برای چند تن از دوستانتان شرح میدهید. روز بعد در یك سالن ورزشی در مورد همان تمرین دوباره چیزهایی میشنوید و تصور میكنید كه این تمرین واقعاً كار خواهد كرد. ولی كارشناسان معتقدند كه پیشنهادات نادرست و یا ناقص در دنیای بدن‌سازی و كاهش وزن بسیار زیادند. به طوری كه میتوانند مانع رسیدن شما به هدفتان شوند.

آقای Eric Harr، ورزشكار حرفه‌ای، مربی خصوصی و نویسنده‌ی كتاب مربی شخصی قابل حمل میگوید: برخی از این راه حل‌های غلط بی‌ضررند ولی بسیاری از آنها میتوانند دردسر ساز باشند. وی اضافه میكند: آنها باعث بروز ناامیدی در فرد میشوند و حتی بعضی سبب مصدومیت‌های متعددی میشوند.

Harr میگوید: یكی از دلایلی كه باعث رواج این تمرین‌های نادرست میشود، این است كه افراد به طور متفاوتی به تمرین‌های مختلف واكنش نشان میدهند. مواردی كه برای یك نفر موثرند ممكن است برای فرد دیگری نباشند. در این مواقع شما باید ورزش و تمرینی كه برای شما مفید است و مشكلتان را حل میكند را بیابید.

علاوه بر این مطلب، كارشناسان معتقدند كه باید جلوی برخی از این تمرین‌ها را گرفت و هرچه زودتر این كار انجام شود، بهتر است.

برای اینكه بتوانید راه حل سالم‌تر، مطمئن تر، و لذت بخشتری را بیابید، نكات درست و نادرست در مورد ورزش كردن را برایتان شرح میدهیم.

تصور غلط شماره یك: دویدن بروی دستگاه دو ثابت (نوار گردان)، در مقایسه با دویدن بروی آسفالت یا پیاده رو، فشار كمتری را بر زانوان شما وارد میكنید.

Todd Schlifstein،مربی ورزشی در یك كلینیك، در مركز درمانی دانشگاه نیویورك میگوید: دویدن ورزشی عالیست، ولی روی زانوها اثر میگذارد. چون فشار ناشی از وزن بدن بر مفصلها وارد میشود، فرقی نمیكند كه بروی آسفالت بدوید یا بروی دستگاه دو ثابت. او میگوید بهترین راه برای كاستن فشار وارده بر زانوها، تنوع بخشیدن به ورزش است. اگر دویدن را با سایر فعالیتهای ورزشی كه باعث سلامت قلب میشوند بیامیزید، مثل نوار غلتان، یا استفاده از دوچرخه ثابت، فشار وارد شده بر زانوها را كاهش میدهید و در نتیجه میتوانید سالها بدوید.

تصور غلط شماره دو: كار كردن با وسایل چربی سوز، چربی شكم را از بین میبرد.

 چیزهایی كه در تبلیغات شبانه تلویزیونی میبینید را باور نكنید! Harr میگوید: دستگاه چربی سوزممكن است به مستحكم كردن ماهیچه‌های بخش میانی بدن شما كمك كند و حالت بدن شما را متناسب كند، ولی توانایی "دیدن" ماهیچه‌های شكمی ‌با مقدار كلی چربی بدن متناسب است. اگر چربی‌های شكمی‌خود را از دست ندهید، ماهیچه‌های شكمی‌را نخواهید دید.

اما آیا استفاده از این دستگاهها میتواند به شما در كم كردن چربی‌های شكم كمك كند؟ كارشناسان میگویند نه!

Phil Tyne ، مدیر بخش زیبایی اندام در مركز بهداشت و سلامتی میگوید: شما نمیتوانید قسمت خاصی از بدنتان را در نظر بگیرید و چربی‌های آنرا بسوزانید و مصرف كنید. بنابراین این دستگاهها نمیتوانند به كم كردن وزن در آن قسمتهای بدن كمكی بكند. برای سوزاندن چربی بدن، شما باید تمریناتی را انتخاب كنید كه هم شامل ورزش‌های كمك كننده به قلب و عروق و هم شامل ورزش‌ها و تمرینات استقامتی باشند. این نوع ورزش میزان كلی چربی بدنتان، از جمله ناحیه شكم، را كم میكند.

 

تصور غلط شماره سه: ورزشهای ایروبیك میزان متابولیسم بدن را تا ساعتها بعد از ورزش افزایش میدهند.

در حقیقت این فرضیه درست است ولی مقدار كالری مصرفی آنگونه كه شما فكر میكنید نیست!

Harr میگوید درست است كه متابولیسم بدنتان بعد از ورزش ایروبیك با مقدار اندكی افزایش، همچنان ادامه می‌یابد، ولی مقدار آن از نظر آماری قابل توجه نیست. در حقیقت، این كار فقط بیست كالری بیشتر از مقدار عادی، در هر روز، مصرف میكند. با وجود اینكه مقدار كمی ‌ترقی در متابولیسم، بعد از انجام ورزش‌های استقامتی، دیده میشود، نمیتواند نقشی اساسی ایفا كند. این مسئله واقعاً به عنوان موفقیت در مصرف انرژی محسوب نمیشود.

تصور غلط شماره 4: شنا كردن برای كاهش وزن عالیست.

درست است كه شناكردن برای زیاد كردن ظرفیت شش‌ها، بزرگ كردن ماهیچه‌ها، بسیار كمك كننده است، و حتی به از بین بردن تنش اضافی بدن كمك میكند، اما تا زمانی كه برای ساعت‌ها شنا نكنید، شناكردن به كم كردن وزن بدن كمكی نمیكند. به علت اینكه خاصیت شناوری و رانش آب بدن شما را حمایت میكند، فعالیتی كه در هنگام راه رفتن در شرایط عادی میكنید، در هنگام راه رفتن در آب كمتر میشود. وی اضافه میكند : این امری عادی است كه شما وقتی از آب بیرون می‌آیید، احساس گرسنگی شدیدی كنید. در حقیقت ممكن است موجب شود كه بیشتر از حالت معمولی غذا بخورید و این پیروی از یك برنامه‌ی غذایی را سخت میكند.

تصور غلط شماره 5: یوگا درمانی برای تمام كمردردها است.

واقعیت این است كه یوگا میتواند به بهبود كمردرد كمك كند، ولی نه برای همه نوع كمردردی.

اگر كمردرد شما منشا ماهیچه‌ای دارد، آنگاه بله، برخی از حركات كششی و بعضی وضعیت‌های یوگا میتواند به شما كمك كند. ولی اگر كمردرد شما ناشی از مشكلات دیگری است (مثل بیماری دیسك كمر)، به نظر نمی‌آید كه یوگا بتواند كمكی بكند، بلكه باعث بدتر شدن آسیب دیدگی و درد بیشتر نیز خواهد شد..

اگر از مشكلات كمر رنج میبرید، قبل از اقدام به هر نوع برنامه‌ی ورزشی با دكتر خود مشورت كنید.

تصور غلط شماره 6: اگر در حال ورزش كردن عرق نمیكنید، به اندازه‌ی كافی سختگیری نمیكنید.

Tyne میگوید: عرق كردن لزوما|ً نشان دهنده‌ی فعالیت سخت بدن نیست. بدن شما از این طریق دمای خود را پایین می‌آورد.

بدون عرق كردن هم میتوان مقدار قابل توجهی انرژی مصرف كرد: پیاده روی یا بدن‌سازی سبك را امتحان كنید.

 تصور غلط شماره 7: تا زمانی كه در حال ورزش كردن احساس سلامتی میكنید و مشكلی ندارید، احتمالاً زیاده روی نمیكنید.

یكی از بزرگترین اشتباهات مردم این است كه وقتی یك برنامه‌ی ورزشی جدید را شروع میكنند و یا به برنامه‌ی قبلی برمیگردند، فشار بیشتری را زودتر از زمانی كه باید، به خود وارد میكنند. دلیل این كار این است كه آنها در هنگام تمرین و ورزش كردن احساس تندرستی میكنند و در خود مشكلی نمی‌بینند. پیامدهای زیاده‌روی در ورزش، یك یا دو روز بعد از ورزش آشكار میشوند.

مهم نیست كه بعد از مدتی وقفه، وقتی به برنامه‌ی ورزشی خود برمیگردید، چقدر احساس شادابی و تندرستی كنید. هرگز نباید مقدار یا شدت فعالیت قبلی خود را به یكباره دو برابر كنید. حتی اگر در حال حاضر اثر منفی آن را احساس نكنید، با گذر زمان متوجه آن خواهید شد و این باعث خواهد شد تا دوباره مدتی از ورزش دور شوید.

تصور غلط شماره 8: دستگاه‌های ورزشی مختلف مطمئن‌ترین راه برای ورزش هستند زیرا به كمك آنها شما همیشه به روش درست ورزش میكنید.

ممكن است به نظر بیاید كه یك دستگاه ورزشی بدن شما را در وضعیتی درست تنظیم میكند و باعث میشود شما تمام حركات را به روش صحیح انجام دهید. این گفته زمانی درست است كه دستگاه مورد نظر برای قد و وزن شما به طور دقیق و صحیح تنظیم شده‌باشد. این نظر كارشناسان است.

تا زمانی یك مربی ورزشی و یا فردی كه شایستگی لازم را دارد، تنظیمات لازم را برای شما انجام ندهد، در شیوه‌ی ورزش كردن دچار اشتباهات فراوانی خواهید شد و در حالی كه بدون نظارت با هر دستگاهی در حال ورزش هستید و یا حتی بدون استفاده از دستگاه‌های ورزشی فعالیت میكنید، خطر ایجاد آسیب‌دیدگی را در خود افزایش میدهید.

تصور غلط شماره 9: اگر میخواهید ورزش برایتان مفید باشد، باید در هنگام ورزش كردن اندكی احساس درد ناشی از فعالیت بكنید.

از بین تمام شایعات گسترش یافته در مورد پرورش اندام و زیبایی اندام، كارشناسان معتقدند كه بحث "بدون رنج كشیدن چیزی بدست نمی‌آید" بیشترین خسارت را به افراد میزند.

 درست است كه یك یا دو روز بعد از ورزش باید انتظار نوعی حس دردناك را در عضلات داشت، ولی این حس تفاوت بسیاری با درد عضلات در هنگام ورزش كردن دارد. شما نباید در هنگام انجام دادن فعالیت‌های ورزشی احساس درد و ناراحتی كنید و گرنه یا حركات را به روش غلط انجام میدهید و یا از قبل نوعی آسیب‌دیدگی داشته‌اید.

كارشناسان، "ورزش با درد" را توصیه نمیكنند. اگر در حین ورزش احساس درد در بخشی از بدن كردید، ورزش را متوقف كنید، كمی‌استراحت كنید تا درد متوقف شود. اگر نشد و یا با ورزش مجدد دوباره درد شروع شد و یا حتی بیشتر شد، به پزشك مراجعه كنید.

 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
 
 
مطالب پیشنهادی:
توانبخشی در دردهای عضلانی
ورزش و توانبخشی در مفصل شانه
آموزش حرکات یوگا(بصورت انیمیشن)