بهترین دوست شما علاقه‌ی شدیدی به یوگا دارد و مطمئن است كه یوگا زندگی او را تغییر داده است.. بنابراین شما در یك سالن تمرین یوگا میكنید. ولی...
 

 

بهترین دوست شما علاقه‌ی شدیدی به یوگا دارد و قسم میخورد كه یوگا زندگی او را تغییر داده است.. بنابراین شما در یك سالن ورزشی شروع به تمرین یوگا میكنید. ولی بعد از 10 دقیقه حركت، احساس خستگی میكنید، راحت نیستید و مرتباً به اطراف نگاه میكنید تا شاید كسی را بیابید كه این حركات را بهتر از شما انجام میدهد.

در كلاس چرخش روی پا، انتظار داشتید كه با دیگران به رقابت بپردازید. ولی انتظار نداشتید كه بعد از 10 دقیقه (دوباره) تلاش، به نفس نفس بیفتید در حالی كه افراد 65 ساله در كنار شما، با برنامه‌ی كلاس پیش میروند. لازم به گفتن نیست كه این كلاس برای شما مناسب نیست.

برای بسیاری از مردم، این اتفاقی است كه بعد از تلاش مكرر می افتد. آنها چیز جدیدی را امتحان میكنند، ولی به علت ناامیدی، خستگی، دشواری كار و یا به دلیل اینكه دچار رنجش میشوند، آن را رها میكنند. آیا بخت و اقبال به شما اجازه نمیدهد كه یك ورزشكار غیرحرفه‌ای باشید؟ لزوماً نه. فقط باید فعالیت‌هایی را بیابید كه با شخصیت ورزشی شما متناسب است.

وقتی شور و شوق جدیدی برای ورزش میابید، با این همه اشتیاق به راحتی متقاعد میشوید. فكر میكنید به یك تشك تاتامی مخصوص یوگا و یا یك جفت كفش اسكیت با زانو بند نیاز دارید. ولی قبل از اینكه كاری بكنید، و با دلسردی همه چیز را تمام كنید، برای اینكه به شخصیت ورزشی خود پی ببرید، چند سوال از خود بپرسید و برنامه‌ای برای ورزش انتخاب كنید تا همیشه با انگیزه باشید.

 

جغد یا چكاوك؟

اول، ساعاتی كه بدن خود را برای فعالیت آماده میبینید را پیدا كنید. Pamela Peeke، نویسنده‌ی كتاب مقابله با چاقی بعد از چهل سالگی و استادیار پزشك در دانشگاه مریلند میگوید: اگر فردی هستید كه صبح زود از خواب برمیخیرید و تمایل دارید صبح ورزش كنید، شب زود بخوابید و صبح ورزش كنید. اگر مثل یك جغد هستید، اواخر ظهر و یا در هنگام غروب آفتاب به ورزش بپردازید. اگر مثل جغد هستید، همانند چكاوك و یا برعكس رفتار نكنید. چون به آن پایبند نخواهید ماند. ممكن است فكر كنید كه از یوگا متنفرید، ولی شاید شما فقط از بیدار شدن در ساعت 5:30 صبح و رفتن به سالن ورزش بیزارید.

سپس، از خود سوالاتی در مورد دیگر افراد بپرسید. آیا آنها باعث ایجاد انگیزه در شما میشوند؟ و یا شما را عصبی میكنند؟ موجودی اجتماعی هستید، و یا عقابی كه فقط تنها پرواز میكند؟  Melanie Polk، مدیر آموزش تغذیه در انستیتو تحقیق بروی سرطان میگوید: برای برخی از مردم ورزش باید نوعی فعالیت اجتماعی باشد. آنها باید بتوانند در فضای آزاد دوستانشان را ببینند، با آنها صحبت كنند و انگیزه‌ی لازم را برای رسیدن به هدف در یكدیگر ایجاد كنند. دسته‌ی دیگر دوست دارند در هنگام ورزش تنها و در آرامش باشند. دویدن، شناكردن و دوچرخه‌سواری بهترین فعالیت‌های انفرادی هستند. بعضی از ورزش‌ها را میتوان مطابق با سلیقه‌ی شخصی انجام داد. اگر به دویدن علاقه دارید ولی نمیخواهید به تنهایی این كار را انجام دهید، میتوانید در یكی از باشگاه‌های دوندگان گروهی ثبت نام كنید.

موضوعات ذهن- جسم

در بخشی از فیلم بوسه‌ی جسیكا استین، قهرمان زن داستان، ورزش مورد علاقه‌ی یكی از دوستانش، یوگا را می آزماید. او چارزانو مینشیند، عمیق نفس میكشد و ساعت را كه حركت نمیكند بطور اجمالی برانداز میكند. جسیكای عصبی، وحشت زده و پرانرژی، یك دونده است. او میخواهد با ورزش به موقعیتی در اجتماع دست پیدا كند. دوست وی، كه از لحاظ باطنی و روحی بسیار متمركز است، از آرامش و تمركز حواسی كه یوگا برایش بوجود می آورد لذت میبرد.

اگر شما مثل دوست جسیكا هستید، فعالیتی را انجام دهید كه بوسیله‌ی آن بتوانید اعماق وجود خود را تجربه كنید. چیزی مثل یكی از انواع یوگا، پیلیتس یا تای-چی.  Peeke میگوید: شاید تلاش بروی دستگاه دو ثابت برای شما مفید نباشد.

در حالی كه بعضی از مردم در هنگام ورزش به باطن توجه میكنند، دیگران به ظاهر نگاه میكنند.

   Peekeشاید نیاز به یك هدف دارید؟ آیا از جمله افرادی هستید كه وقتی برایتان ضرب العجلی تعیین شود به بهترین نحو تلاش میكنید؟ اگر برای مسابقه‌ای كه سه ماه دیگر برگذار خواهد شد اكنون ثبت نام كنید، هر روز برای پوشیدن كفش‌های ورزش خود دلیل مناسبی دارید. اگر تمایلی به رقابت ندارید، و فقط میخوهید در آخر كار پاداشی بگیرید، به اهداف دیگری فكر كنید. در یك كلاس چرخش بروی پا نام نویسی كنید. در نهایت پاداش شما دوچرخه سواری پاییزی در B&Bs زیبا در نیو اینگلند خواهد بود.

البته تمایلات افراد به سادگی در یك چهارچوب نمیگنجد. اینكه تنها دویدن را دوست دارید، صرفا به این معنی نیست كه از كلاس پیلیتس متنفر خواهید بود. و اگر از حركات آهسته تای-چی كه بازتاب تفكر هستند، لذت میبرید، به این معنی نیست كه كلاس كیكبوكسینگ گام-سریع، ایجاد تكان و جنجال در شما خواهد كرد. زمانی كه "خود ورزشكار" را یافتید، چیزهایی را امتحان كنید كه مناسب موقعیت خاصی نیستند. Polk میگوید: ورزش و فعالیت های فیزیكی باید همانند الگوهای مصرف غذا، برای هر فرد خاص مجزا شوند و بصورت فردی در بیایند.

 از خودتان بپرسید

هنوز مطمئن نیستید كه چه نوع شخصیت ورزشكاری دارید؟ این تست را امتحان كنید.

1-  وقتی در مورد فعالیت های فیزیكی فكر میكنم:

الف – مشتاقم تا كفش های ورزشیم را بپوشم

ب – واقعا میخوام ورزش كنم ولی احتیاج به نوعی تحریك دارم

ج – حتی از فكر كردن به آن هم میترسم ولی اگر حركتی انجام دهم خوشنود خواهم شد

2-  ار ورزش كردن لذت میبرم اگر:

الف – به تنهایی ورزش كنم

 ب – بصورت تیمی یا گروهی ورزش كنم

ج – با یك یا دو تن از دوستانم ورزش كنم

3- من ورزش میكنم چون:

الف – میخواهم زیبایی اندامم حفظ شود، لاغر شوم و یا برای سلامتی ورزش میكنم

ب – میخواهم دوستانم را ببینم و از اتفاقات خبردار شوم

ج – هوا خوب است یا اینكه من این هوا را دوست دارم

 

4-  وقتی در یك فعالیت فیزیكی گروهی شركت میكنم، معمولا:

 الف – طرح ریزی اصلی فعالیت را هماهنگ با زمان من انجام میدهم

ب –اگر فرد دیگری برنامه ریزی كرده باشد یا كلاس تشكیل بدهد شركت میكنم

ج – وقتی حوصله ی فعالیت داشته باشم سریعا اقدام میكنم

5- دیگران من را به عنوان فردی میشناسند كه:

 الف – رهبر گروه هستم

ب – از اعضای تیم هستم

ج – فردی كه با ایده های خوب پیشقدم میشود

6-   از فعالیت های فیزیكی ای لذت میبرم كه:

الف – با روش من پیاده شوند

ب – توسط یك حرفه ای، مربی یا یك گروه اجرا شوند

ج – فقط بر خودم تكیه كنم

 برای هر جواب، به ترتیب زیر امتیاز دهید:

الف = یك امتیاز

ب = دو امتیاز

ج = سه امتیاز

 

با توجه به مجموع امتیازات، اگر:

6-9 امتیاز دارید: شما فردی هستید كه در خود انگیزه ایجاد میكنید

10-14 امتیاز دارید: شما باید عضوی از یك تیم باشید

15-18 امتیاز دارید: شما فقط به خودتان تكیه میكنید

 

شخصی كه در خودش انگیزه ی لازم را ایجاد میكند

شما ایجاد ساختار و سازمانبندی را دوست دارید. برنامه ی ریزی برای ورزش و عمل به آن نسبتا برای شما آسان است. اما ممكن است علاقه ی خود را نسبت به روال عادی كارتان از دست بدهید. سعی كنید فعالیت های تازه ای را به كارتان اضافه كنید مثل دوچرخه یا موتورسیكلت سواری، قایقرانی، نوعی باغبانی و یا راهپیمایی. یا سعی كنید ورزشهای مورد علاقه را تغییر دهید، مثلا پیاده روی، شنا، و وزنه برداری را در روزهای متفاوتی از هفته انجام دهید.

 بازیكن تیمی

برای شما، ورزش راهی است برای انجام كارهای اجتماعی و در ارتباط بودن با خانواده و دوستان. فعالیت های گروهی و یا شركت در كلاس یك انتخاب طبیعی برای شماست. ثبت نام در یك كلاس ورزشی؛ جمع كردن گروهی از دوستان برای پیاده روی؛ پیوستن به یك تیم ورزشی یا ورزشهای باشگاهی مثل بولینگ، سافتبال و یا تنیس دو نفره، از كارهایی است كه شما به آنها علاقه دارید.

 فرد خود انگیخته

شما آزادی را دوست دارید و از پیروی از مقررات سفت و سخت بیزارید. چیزهای كه میتوانند شما را تحریك به ورزش كنند ممكن است شامل زنگ تلفن دوستی كه به یك بازیكن برای بازی گلف نیاز دارد، راهپیمایی در جنگل برای لذت بردن از یك روز زیبا و یا پیاده روی تا یك فروشگاه وقتی كه نیاز به خرید دارید، باشند. این فعالیت ها عالی هستند، ولی حتما در بیشتر روزها فعالیت كنید.

 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
 
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health
 
 
مطالب پیشنهادی:
 
نکاتی درباره خرید تریدمیل
 
پیشگیری از بیماریهای ناشی از شنا
 
میزان کالری مصرفی شما در روز
 
آيا فعاليت بدنی می تواند بر ژن چاقی غلبه كند؟