زندگی بی تحرک  یک مشکل جهانی برای سلامت جامعه
عدم فعالیت بدنی باعث افزایش تمام انواع مرگ و میر ، ٢ برابر شدن خطر بیماریهای قلبی عروقی و.....می شود

بی تحرکی مشکلی مهم در جهان

زندگی بی تحرک علت عمده مرگ و میر بیماری و ناتوانی می باشد . حدوداً ٢ میلیون مرگ هر سال به علت عدم فعالیت بدنی اتفاق می افتد و یافته های اولیه از تحقیق سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که زندگی بی تحرک یکی از ١٠ علت عمده مرگ و میر و ناتوانی در جهان می باشد .

بیشتر بدانید : 7 خطر بی تحرکی!

عدم فعالیت بدنی باعث افزایش تمام انواع مرگ و میر ، ٢ برابر شدن خطر بیماریهای قلبی عروقی ، نوع ٢ دیابت و چاقی می شود . همچنین خطر سرطان روده و پستان ، بالا رفتن فشار خون ، اختلالات چربی ، استئوپروز ، افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد. میزان بی تحرکی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بالاست . در کشورهای توسعه یافته بیش از نیمی از بالغین به اندازه کافی تحرک ندارند.

این مساله درشهرهای بزرگ کشورهای توسعه یافته که به سرعت هم رشد می کنند مشکل  عمده تری می  باشد . شلوغی ، فقر ، جنایت ، ترافیک ، آلودگی هوا و فقدان پارک و امکانات ورزشی و تفریحی و پیاده رو ، انتخاب فعالیت بدنی را مشکل می کند .

حتی در مناطق روستائی کشورهای در حال توسعه ، وقت گذرانی غیر فعال ، مثل تماشای تلویزیون در حال افزایش است . نتیجه آن افزایش میزان چاقی ، دیابت ، و بیماریهای قلبی عروقی است . در کل دنیا ، بجز مناطق جنوبی صحرای آفریقا ، بیماریهای مزمن جزو علل اصلی مرگ و میر هستند . غذای غیر سالم ، اضافه کالری ، بی تحرکی ، چاقی و سایر بیماریهای مزمن مربوط به آنها عمده ترین مشکل بهداشتی جامعه در اکثر کشورهای جهان می باشند .

اطلاعات جمع آوری شده در تحقیقات بهداشتی تمام مناطق جهان تقریباً ثابت است . نسبت افراد بزرگسال که بی تحرک یا نزدیک به آن هستند بین ٦٠% تا ٨٥% متغیر است.

سازمان بهداشتی جهانی اخیراً مقادیر جهانی بیماری ایجاد شده از ٢٢ عامل خطر ساز که شامل بی تحرکی بدنی نیز می شود را مورد ارزیابی قرار داده است . نتایج این تحقیق در گزارش بهداشت جهانی سال ٢٠٠٢ منتشر خواهد شد . مشخص است که بی تحرکی بدنی مشکل بهداشتی عمومی عمده ای می باشد که تعداد بسیاری از مردم را در تمام نقاط جهان مبتلا کرده است . اقدامات مؤثر بهداشت عمومی به صورت فوری برای ترویج انجام فعالیت بدنی و بهبود بهداشت عمومی در سراسر نقاط دنیا مورد نیاز است.

بیشتر بدانید : کم تحرکی کشنده تر از چاقی است

بیشتر بدانید : این افراد عمر کوتاه تری دارند

بیشتر بدانید : چند قدم پیاده‌روی روزانه لازم داریم؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: iranhealers.com