چیزی كه در انجام تمرین، بسیار مهم است دقت در انتخاب پوشاكی، مناسب است و اشاره به بهداشت و نحوه انتخاب پوشاكی كه با آن قصد انجام تمرین های ورزشی را دارید كه به نوبه خود بسیار مهم است.



لباس ورزشی:

هر ورزشی با توجه به ویژگی های خود لباس مخصوص دارد همچنین شرایط محیطی كه در آن فعالیت صورت می گیرد می تواند در انتخاب نوع لباس مؤثر باشد.

خصوصیات لباس ورزشی:

لباس ورزشی تقریبا باید گشاد، كم وزن و راحت باشد و متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود. بهتر است فرد در حین انجام فعالیت های بدنی و ورزشی لباس كمتری بپوشد زیرا تمرین های بدنی تا حدی او را گرم می كند. رنگ لباس علاوه بر خلق زیبایی از لحاظ روانی نیز تاُثیر خاصی دارد.

فرد باید متناسب با درجه حرارت محیط لباس مناسب بپوشد برای مثال:

1. در درجه حرارت 16 تا 27 درجه سانتی گراد (در حین انجام فعالیت های بدنی) پیراهن نازك و شورت ورزشی مناسب است.
2. در درجه حرارت 6 تا 16 درجه سانتی گراد پیراهن ورزشی آستین دار با شلوار ورزشی مناسب است.
3. در درجه حرارت زیر 6 درجه سانتی گراد پویشیدن لباس گرم بهتر است.

نكته ها:

• استفاده از كلاه و دستكش در دمای زیر 11 درجه سانتی گراد نیز توصیه می شود.
• پوشیدن پیراهن نایلونی یا استفاده از لباس ورزشی تهیه شده از الیاف مصنوعی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
•  پاكیزگی لباس به تندرستی فرد كمك می كند و از ضروریات بهداشت فردی محسوب می شود اما گاه، ورزشكاران به موضوع بهداشت پوشاك خود بی توجهی می كنند و شرایط را برای ایجاد بیماری ها فراهم می سازند. بهتر است لباس ورزشی رنگی روشن داشته باشد.

كفش ورزشی:

كفش های ورزشی باید راحت و با دوام باشند و به خوبی از پا محافظت كنندو با انجام فعالیت ورزشی عملكرد لازم را داشته باشند. در هر ورزشی انجام حركات ویژه ای مد نظر است بنابراین كفش باید در مقابل فشارهای وارده، از پا محافظت كند و در انجام مناسب حركات، ورزشكار را یاری كند.
كفش نا مناسب با ایجاد فشار به پا می تواند باعث تغییر شكل پا و همچنین ایجاد پینه و تاول شود علاوه بر این كفش نامناسب باعث ایجاد اختلالات مكانیكی می شود كه در تعادل كلی بدن اثر می گذارد و حتی ممكن است به وضعیت نامناسب عضلات و مفاصل منتهی می شوند.

 انتخاب كفش:

به طور كلی كفش مناسب برای ورزش باید سه خصوصیت مهم داشته باشد:

1. از پا محافظت كند.
2. پا در آن راحت باشد.
3. هنگام حركت نقل و انتقال فشارها و نیروهای وارد به پا را، تعدیل كند.

كفش راحت ورزشی باید:

1. چفت پا باشد.
2. وزن مناسب داشته باشد.
3. نرم و انعطاف پذیر باشد.
4. آب و رطوبت در آن نفوظ نكند.
5. هوا بتواند در آن جریان پیدا كند و قابلیت تبادل دما را داشته باشد.

نكته ها:

• درست اندازه كردن كفش ها به دلیل اختلاف اندازه و شكل بین پای چپ و راست كار بسیار مشكلی است بنابراین دقت در این امر بسیار مهم است. برای این منظور تمام شرایط را باید به دقت مد نظر گرفت مانند نوع جوراب یا حركات خاص ورزشی (پریدن، دویدن)
•  توصیه می شود اندازه كردن كفش در پایان روز انجام شود زیرا اندازه پا در غروب بزرگتر از صبح است.
•  كفش باید كاملا راحت باشد و به اندازه ای بزرگ باشد تا تمام انگشت ها بتواند در آن صاف قرار گیرند و به راحتی حركت كنند.
•  كفش باید در طول خود خم شود. این خم شدن باید منطبق بر محل خم شدن كف پا باشد. اگر محل خم شدن كفش جلوتر یا عقب تر از محل خم شدن پا باشد به پوست و ساختمان پا فشار وارد می شود.
•  كفش سفت و غیر قابل انعطاف فشار زیادی به تاندون های پا وارد می كند.
• هنگام ورزش حتی تمرینات سبك، پوشیدن كفش ورزشی الزامی است.
گاه دیده شده افراد همان كفشی را كه برای راه رفتن عادی به پا می كنند هنگام ورزش و كوهنوردی نیز استفاده می كنند اما باید این نكته را در نظر گرفت كه دامنه حركتی مچ پا، مفاصل و وضعیت حركات انگشت ها برای انجام حركات در شرایط مختلف متفاوت است بنابر این استفاده از كفش های مخصوص برای كارهای متفاوت ضروری است.
 
منبع:ورزشکار باشید