برنج چاق کننده تر است یا نان؟
هیچ ماده غذایی‌ای به تنهایی چاق‌کننده نیست. 100 گرم نان معمولی که از نانوایی تهیه می‌شود، نسبت به 100 گرم برنج پخته‌ بدون روغن، کالری بیشتری دارد، اما...

چرا در میان گروه نان و غلات, برنج چاق‌کننده‌تر است؟

اصلا چنین باوری درست نیست و نمی‌توان برنج را چاق‌کننده‌تر از نان دانست. اتفاقا براساس جدول ترکیبات مواد غذایی، 100 گرم نان معمولی که از نانوایی تهیه می‌شود، نسبت به 100 گرم برنج پخته‌ بدون روغن، کالری بیشتری دارد، اما متاسفانه ما ایرانی‌ها برنج را با مقدار زیادی روغن می‌پزیم و علاقه زیادی به ته‌دیگ‌های چرب داریم. همین موضوع باعث می‌شود کالری برنج نسبت به نان افزایش پیدا کند. در حالی که برنج به‌طور ذاتی کالری کمتری نسبت به نان دارد.ضمن اینکه هیچ ماده غذایی‌ای به تنهایی چاق‌کننده نیست.

بیشتر بدانید : قند چاق کننده تر است یا چربی؟

بیشتر بدانید : برنج از منظر طب سنتی, سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟

چاقی نتیجه مجموعه کالری‌های دریافتی از مصرف انواع مواد غذایی و آشامیدنی است. حتی برخی افراد از راه نوشیدن مرتب آشامیدنی‌های نامناسب و پرقند، کالری زیادی دریافت می‌کنند و به‌تدریج چاق می‌شوند، بنابراین نمی‌توان یک ماده غذایی را به تنهایی نام برد و گفت این ماده چاق‌کننده است و اگر مصرف نشود، فرد چاق نمی‌شود یا از وزنش کاسته خواهد شد.

نان,برنج

موارد موثر در چاقی و تناسب اندام افراد:

  • نحوه انتخاب غذاها

  • تعداد وعده‌ها

  • چگونگی پخت و مصرف

  • ریزه‌خواری‌ها

  • میزان ورزش و فعالیت فیزیکی

و... بستگی دارد.


اگر میزان کالری غذاهای مصرفی از هر غذایی حتی غذاهای کم‌کالری، بیشتر از میزان کالری مورد نیاز بدن باشد، کالری اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود و باعث چاقی و اضافه وزن خواهد شد.


بیشتر بدانید : چاق شدن سریع با این دستورهای غذایی خوشمزه

بیشتر بدانید : پنیر چاق کننده است؟ + خواص پنیر

بیشتر بدانید : برنج قهوه ای بخوریم یا برنج سفید؟ کدام بهتر است؟

بیشتر بدانید :  برای چاق شدن چی بخوریم؟ چاق کننده های طبیعی و سالم


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir