تداوم کوفتگی ناشی از ورزش
ورزش توسط پزشکان به همه ما توصیه می شود. کوفتگی پس از ورزش را هم اکثر ما تجربه کرده ایم. اما آیا کوفتگی پس از ورزش طبیعی است؟

چه مقدار پروتئین پس از ورزش مصرف کنیم؟

مصرف پروتئین بعد از ورزش سودمندی زیادی دارد، اما مصرف مقادیر زیاد آن به ویژه بعد از هروعده غذایی، نه تنها کمک کننده نیست بلکه از طریق اوره دفع شده و جذب عضلات نمی شود. این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه مصرف پروتئین برای افرادی که ورزش های هوازی و قدرتی انجام می دهند و برای کسانی که تحت رژیم های کاهش وزن اند سودمندی بیشتری دارد افزود: مناسب ترین میزان مصرف پروتئین بعد از ورزش حدود ۲۰ گرم است که کاملا جذب عضلات شده و منجر به افزایش حجم عضلات می شود.

وی با تاکید براینکه مصرف پروتئین در هروعده غذایی نباید فراموش شود، افزود: باید دقت داشت که میزان پروتئین مصرفی، زمانی قابلیت جذب را خواهد داشت که ۲۵ صدم گرم به ازای هرکیلوگرم وزن افراد باشد. ورزشکارانی که ورزش های قدرتی انجام می دهند حداکثر یک تا سه ساعت بعد از ورزش باید پروتئین مصرف کنند که بهتر است در همان یک ساعت اولیه باشد.

این متخصص پزشکی ورزشی همچنین بهترین منابع کسب پروتئین در ورزشکاران را به ترتیب شیر، سفیده تخم مرغ، سویا و گوشت های کم چرب دانست و افزود: در این بین شیر بهترین و مناسب ترین منبع جذب پروتئین به ویژه برای کسانی که به ورزش بدنسازی می پردازند، محسوب می شود، همینطور سویا نیز بهترین منبع جذب پروتئین در زنان است.

دکتر حکاک زاده توصیه کرد، برای اثربخشی لازم در جذب پروتئین و ترمیم عضلات در ورزشکاران، مصرف پروتئین وکلیسم باید توامان باشد. وی همچنین به شرایط ورزش کردن در ایام آلودگی هوا و وارونگی دما اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به بیمارهای قلبی و آسم، کودکان و سالمندان به هنگام آلودگی هوا باید در منزل و سالن ورزش کنند و با رسیدن شاخص آلودگی هوا به ۱۵۰، ورزش در فضاهای عمومی باید ممنوع شود.

این متخصص پزشکی ورزشی در خصوص افرادی که تصور می کنند پوشیدن گن به هنگام ورزش به جمع شدن شکم و سوزاندن چربی منتهی می شود، افزود: استفاده از گن نه تنها کمکی به چربی سوزی نمی کند، بلکه گن هایی از جنس پلاستیک، باعث از دست دادن مقادیر زیادی از آب بدن شده و حتی ممکن است برای فرد مضر باشد.

دکتر حکاک زاده در ادامه ورزش اسکیت را برای کودکان مفید دانست و گفت: ورزش اسکیت به دلیل اعمال وزن بر بدن، کمک زیادی به رشد کودکان می کند، اما نکته مهم مدت زمان انجام ورزش اسکیت است. بنابراین توصیه می شود این ورزش در بین کودکان از نیم ساعت شروع و تا ۶۰ دقیقه ادامه یابد.

این متخصص ورزش های هوازی، پیاده روی، ایروبیک و شنا را جز ورزش های کاهنده وزن، و بدنسازی را مناسب برای آمادگی عضلانی و چربی سوز ی دانست و گفت: درصورتی که فردی به هنگام پیاده روی قامتش به سمت چپ و یا راست خمیده شود، باید از پیاده روی خودداری کرده و سریعا جهت بررسی ستون فقرات به پزشک مراجعه کند.

وی در بار ه افرادی که تصور می کنند پیاده روی به بهبود واریس کمک می کند توصیه کرد: هرچند پیاده روی در بهبود واریس پا موثر است، اما مناسب تراز پیاده روی، تقویت عضلات ساق پاست.

دکتر حکاک زاده به کسانی که کوفتگی دائمی بدن خود را ناشی از پیاده روی می دانند، گفت: کوفتگی ناشی از ورزش، یک ساعت بعد از انجام حرکات ورزشی خودنمایی می کند که با مصرف مایعات قابل رفع است، اما اگر این کوفتگی تداوم داشته باشد فرد باید به لحاظ بیماری تیروئید، کم خونی و کمبود ویتامین D مورد بررسی قرار گیرد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:mehrnews.com