بسیاری از افراد به دلیل شدت گرمی هوا در تابستان نمی توانند ورزش کنند،اما با این گرما چطور ورزش را شروع كنیم؟

 

 فصل بهار بهترین زمان برای ورزش در فضای باز است.ورزش نه تنها سستی و بی حالی زمستان را از انسان دور میكند، بلكه سرآغاز خوبی برای كم كردن وزن و رسیدن به سلامتی است.

1- قلب كالری را مصرف میكند:
اولین دلیل افزایش وزن،نداشتن فعالیت فیزیكی است.تكامل عملكرد متابولیكی (سوخت و ساز) ما را برای زندگی ای سرشاز از تحرك آماده كرده است.ولی امروزه انسان ها اكثرا زندگی ای بدون تحرك فیزیكی دارند.پیشینیان ما،برای بدست آوردن غذا شكار میكردند و برای این كار مسافت های طولانی را پای پیاده طی میكردند.همیشه در حال تعقیب و گاهی تحت تعقیب بودند. و در زندگی كنونی،انسان ها بیشتر غذا میخورند،در حالی كه كمتر حركت میكنند.وقتی انرژی زیادی از راه غذا بدست میآورید ولی آن را با تحرك و ورزش مصرف نمیكنید،بدنتان كالری ها را برای روز مبادا ذخیره میكند. و این یعنی افزایش قطر كمر و به خطر افتادن سلامتی.
باید با فعالیت هایی مثل پیاده روی،دوچرخه سواری،نرمش های ایروبیك،شنا و یوگا متابولیسم بدنتان را سرعت ببخشید.هر ورزشی كه فعالیت قلب را افزایش دهد، كالری ها را میسوزاند.اگر اشتیاقی برای رفتن به كلاس های ورزش ندارید، میتوانید باغبانی كنید، اسكیت سواری كنید و یا حتی گلف بازی كنید!هر فعالیتی را كه انتخاب كنید،باید آن را در محدوده مناسب بدنتان انجام دهید.برای افراد بالغ معمولی،محدوده قابل قبول ضربان قلب 90 تا 120 ضربان در دقیقه است.مربی ورزشی میتواند حدود مناسب ضربان قلب را برای شخص شما تعیین كند.
 
2 – با اشتیاق ورزش كنید
تجربه نشان میدهد بهترین زمان بندی برای ورزش، 4 بار یا بیشتر در طول هفته و هر بار به مدت نیم ساعت است.اگر به هر دلیلی اهل ورزش نبوده اید،با حركات آرام و تدریجی شروع كنید.مثلا برای شروع روزانه فقط چند دقیقه و مشخصا هر روز، ورزش كنید.در شروع هر هفته،پنج دقیقه به زمان ورزش بیافزایید.با این كار بعد از شش هفته به زمان 30 دقیقه خواهید رسید و احساس شادابی فوق العاده ای خواهید كرد.
3 – نرمش های قدرتی!
همچنان كه در ورزش بروی قلب و سوزاندن انرژی كار میكنید،از ماهیچه ها و استخوان ها غافل نشوید.وادار كردن استخوان ها و ماهیچه ها به تحمل وزن و كار كشیدن از آنها،برای سلامت آنها ضروری است.این امر باز افزایش سن،مهمتر میشود.به ورزش روزانه خود 20 دقیقه نرمش تحمل وزن اضافه كنید.این كار 3 یا 4 بار در هفته انجام دهید.از جمله این نرمش ها میتوان به پیاده روی،ورزش های ایروبیك و ورزش های قدرتی با وزنه های سبك برای افزایش چگالی استخوان ها اشاره كرد.
 
4 – ورزش های همه جانبه  
تای چی از ورزش های محبوب در خارج از چین است كه به تعداد طرفداران آن هر لحظه افزوده میشود. تای چی ورزشی است كه بدون فشار آوردن بر بدن، تمام حركات مورد نیاز و ضروری را شامل میشود و تمام بخش های بدن از انجام آن بهره میبرند. تای چی را هر هفته سه بار و هر بار 30 دقیقه انجام دهید.
ورزش های آبی،از دیگر ورزش هایی اند كه تمام ضروریات را پوشش میدهند.شنا كردن نه تنها ورزشی عالی برای قلب است،بلكه كمك موثری برای ورم مفاصل است.برای كسانی كه مفاصل، به خصوص زانوان و لگن متورم دارند، آب بهترین تكیه گاه برای مفاصل است.
 
5 – زیاده روی در ورزش
برخی از افراد چندین نوع ورزش را به یك باره و پشت سر هم انجام میدهند.آنها بعد از نرمش های آهسته به یوگا میپردازند و بعد از آن شروع به دویدن میكنند،بدون اینكه بین این فعالیت ها استراحت كنند.نقطه زمانی وجود دارد كه بعد از آن ورزش نه تنها كمكی به بدن نمیكند،بلكه باعث خستگی مفرط و صدمه دیدن بخش های مختلف آن میشود.هدف از ورزش كردن این است كه فرد بعد از آن احساس نشاط و شادابی كند.اگر تا 15 دقیقه بعد از ورزش هنوز احساس خستگی و گاها احساس درد در برخی نقاظ بدن میكنید، در ورزش زیاده روی كرده اید.
دیگر الگوی نامناسب برای ورزش،شیوه آخر هفته ای است.برخی افراد در تعطیلی آخر هفته فشار بسیاری بر خود می آورند و ورزش های سنگین مثل دوچرخه سواری در كوه انجام میدهند، در حالی كه در طول هفته هیچ تحركی نداشته اند.این نوع ورزش های سنگین هیچ ایراد علمی ندارند ولی وقتی به طور مرتب تكرار نشوند،میتوانند موجب جراحت و آسیب دیدگی شوند.
مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده است.همه این تحقیقات نشان میدهند كه ورزش های متعادل و منظم برای سلامت افراد و همچنین كم كردن وزن بهتر هستند تا ورزش های سنگین و دوره ای.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است ؟
خانم ها چه زمانی ورزش کنند؟
ورزش های پس از زایمان
ورزش چشم
وعدههای غذایی پیش از ورزش