آیا عرق کردن بیشتر در ورزش مساوی چربی سوزی بیشتر است؟
 حتما توجه کرده اید که بعضی افراد موقع ورزش بیشتر عرق می کنند ولی آیا این عرق در اثر چربی سوزی ایجاد می شود؟ چربی ای که موقع ورزش می سوزانیم واقعا کجا می رود؟

آیا عرق ریختن نشانه چربی سوزی است؟

تاحالا به این موضوع فکر کرده اید که چربی هایی که سوزانده اید، چگونه از روی عدد ترازو محو می شود و دقیقاً از چه طریقی از بدن خارج می شوند؟ ما این سؤال را از نزدیک ۱۵۰ دکتر و افراد دارای سابقه کاهش وزن پرسیدیم، جالب اینجاست که همه به طور اتفاقی می گفتند معلوم است چربی ها تبدیل به انرژی شده یا اینکه می گفتند بدون شک از طریق سیستم گوارش دفع شده است.

شاید در ظاهر پاسخ ها صحیح باشد ولی این جواب، قانون تبدیل مواد را نقض می کند! عده ای از این افراد وقتی فهمیدند که پاسخ شان یکی از قوانین مهم شیمی را رد می کند،بلافاصله نظر خود را تغییر داده و گفتند چربی سوزانده شده تبدیل به عضله می شود، این پاسخ نیز غیر ممکن است. محال است که ماهیت چربی بتواند تبدیل به عضله شود.

اما نکته مهم اینجاست که اگر چربی تبدیل به انرژی یا عضله نمی شود، پس چربی هایی که می سوزانیم کجا می روند؟! در این مقاله به پاسخ این سؤال خواهیم رسید.

بیشتر بدانید : آیا تعریق باعث افزایش کالری سوزی می شود؟


حقیقت متابولیسم چربی

در اصل چربی ای که بعد از کلی زحمت، ورزش و رژیم سوزانده اید. تبدیل به دو ماده جدید می شود:

    کربن دی اکسید
    آب

خب تا اینجا با رسیدن به چنین پاسخی، مشکل نقض قانون تبدیل ماده در شیمی برطرف شد. حال باید ببینیم که چطور آب و کربن دی اکسید به دست آمده از بدن فرد خارج می شود تا فرد به محض رفتن روی ترازو متوجه کاهش وزن خود شود.

طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته آب به دست آمده در نتیجه چربی سوزی وارد چرخه آبی بدن شده و نهایتاً به شکل ادرار یا عرق از بدن دفع می شود. کربن دی اکسید نیز با بازدم های و نفس نفس زدن هایتان در حین ورزش یا فعالیت های دیگر از بدن خارج خواهد شد.

اجازه دهید مثالی برایتان بزنیم تا کاملاً چرخه چربی سوزی در بدنتان را درک کنید.

فرض کنید که ۱۰ کیلو اضافه وزن داشتید و با ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی قرار است همه این ۱۰ کیلو چربی سوزانده شود. از مجموع ۱۰ کیلوگرم چربی، ۸٫۴ کیلوگرم آن به شکل کربن دی اکسید از شش ها خارج شده و مابقی آن یعنی ۱٫۶ کیلوگرم آن تبدیل به آب شده و از طریق غدد تعریق یا مثانه دفع خواهد شد.

نکته فوق العاده عجیب این است که، اگر به نسبت ها توجه کنید، متوجه می شوید که بیشتر چربی ای که می سوزانیم از طریق شش های ما و بازدم از بدن خارج می شود!


چربی، پروتئین و کربوهیدرات سوزانده شده

تردمیل

تقریباً همه موادی که می خوریم به شکل کربن دی اکسید و آب از بدن خارج می شود، هرچند که استثناهایی نیز برای این موضوع وجود دارد.

کربوهیدرات و چربی ها معمولاً به همان شکل کربن دی اکسید و آب از بدن خارج می شود. پروتئین هم تقریباً همین روال را دارد با این تفاوت که بخش کوچکی از پروتئین ها تبدیل به اوره شده و از طریق ادرار دفع خواهد شد.

تنها چیزی که از طریق مدفوع دفع می شود، فیبر غذایی است. مواد غذایی حاوی فیبر غذایی بالا شامل آووکادو، گلابی آسیا، توت ها، نارگیل، انجیر، نخود فرنگی ، بامیه، کدو تنبل، کلم بروکسل و ذرت می شود. برای رسیدن به چربی سوزی سریع، مقاله ۷ تکنیک مربیان شخصی برای چربی سوزی سریع را بخوانید.


ورود و خروج کیلوگرم ها

همه ما در زمان دبیرستان یاد گرفته ایم که انرژی ورودی با انرژی خروجی برابر است. این همان قانون پایستگی انرژی یا نظریه نسبیت است که انرژی از شکلی به شکل دیگر یا به جرم تبدیل می شود ولی هرگز تولید یا نابود نمی شود. در مورد چربی نیز این موضوع صدق می کند.

اگر این قواعد و اصول را به خوبی یاد بگیریم، بدون شک دیگر افزایش یا کاهش وزنمان غیرعادی یا غیر طبیعی نخواهد بود.

به عنوان مثال در تحقیقی که اخیراً توسط دولت استرالیا صورت گرفت، هر فرد استرالیایی روزانه ۳٫۵ کیلوگرم غذا و نوشیدنی مصرف می کند که ۴۱۵ گرم آن به شکل درشت مغذی، ۲۳ گرم به صورت فیبر و ۳ کیلوگرم به شکل آب و نوشیدنی است.

نکته ای که در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته، میزان هوایی است که به صورت روزانه وارد شش ها می شود. این میزان حدوداً ۶۰۰ گرم در روز است.

حال تصور کنید روزی ۳٫۵ کیلوگرم غذا و آب + ۶۰۰ گرم اکسیژن وارد بدنتان می کنید. یعنی کیلوگرم دریافتی تان در طول روز ۴٫۱ کیلوگرم خواهد بود. از طرف دیگر اگر این ۴٫۱ کیلوگرم وزن دریافتی، از بدنتان خارج نشود بدون شک دچار اضافه وزن خواهید شد.

دربالا به ۴۱۵ گرم درشت مغذی (چربی، کربوهیدرات و پروتئین) مصرف شده در طول روز توسط یک فرد استرالیایی اشاره شد، که این باعث تولید ۷۴۰ گرم کربن دی اکسید + ۲۸۰ گرم آب (حدوداً یک فنجان) خواهد شد و حدود ۳۵ گرم اوره و مواد اضافه دیگر از طریق ادرار دفع می گردد.

یعنی شما تمامی این کیلوگرم هایی که دریافت کرده اید را باید به شکلی از بدنتان خارج کنید تا چاق نشوید. تنها خبر خوبی که می توانیم در این مورد به شما بدهیم این است که زمانی که شب ها می خوابید، ۲۰۰ گرم کربن دی اکسید از طریق بازدم از بدنتان دفع خواهد شد. این یعنی نزدیک یک چهارم کیلوگرم دریافتی تان در طول روز را قبل از اینکه پایتان را از رختخواب بیرون بگذارید، دفع خواهید نمود.


کمتر بخورید ، بیشتر نفس بکشید!؟

در این مقاله یاد گرفتیم که بخش اعظمی از چربی ها تبدیل به کربن دی اکسید می شود، حال این سؤال پیش می آید که یعنی اگر بیشتر نفس بکشیم و بازدم داشته باشیم سریع تر وزن کم می کنیم؟ متأسفانه خیر، اینطور نیست. تنفس بیش از حد فقط باعث سرگیجه و ضعف شما خواهد شد. تنها راهی که برای افزایش کربن دی اکسید و دفع آن، حرکت دادن عضلات یا همان ورزش است.

با داشتن برنامه ورزشی منظم و اصولی می توانید میزان کالری سوزی و کیلوگرمی که از بدنتان خارج می شود را افزایش دهید.


نتیجه گیری

چربی ای که می سوزانیم تبدیل به انرژی یا عضله نمی شود، بلکه با توجه به اصل پایستگی انیشتین، تبدیل به کربن دی اکسید و آب خواهد شد.

در نتیجه اگر بخواهید برفرض ۱۰۰ گرم چربی بسوزانید و با رفتن روی ترازو شاهد کاهش وزن باشید، باید آب و کربن دی اکسید تولید شده را از طریق تنفس یا عرق از بدنتان خارج کنید. این حقیقت کاهش وزن و غیب شدن چربی های اضافه که شاید بسیاری از افراد رژیم گرفته و اهل ورزش از آن هیچ اطلاعی نداشته باشند، می تواند تاحد زیادی به کاهش وزن و چربی سوزی تان کمک کند.


بیشتر بدانید : کالری سوزی با ورزش در هوای گرم بیشتر می شود؟

بیشتر بدانید : 4 فایده عرق کردن در زمان ورزش!

بیشتر بدانید : چرا در زمان ورزش کردن عرق می کنیم؟



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fitamin.ir