نقش اسید لاکتیک در ورزش و درد گرفتن عضلات بعد از ورزش
  اسید لاکتیک به طور عمده در سلول های ماهیچه و گلبول های قرمز خون زمانی که بدن کربوهیدرات را برای تامین انرژی تجزیه می کند و سطح اکسیژن خون پایین است تولید می شود

نقش اسید لاکتیک در ورزش

اسید لاکتیک یک ترکیب شیمیایی است که نقش بسیار مهمی در بسیاری از فرایند های بیوشیمیایی بدن از جمله تخمیر اسید لاکتیک دارد.

یکی از بافت های بدن که مقدار زیادی اسید آلکتیک تولید می کند، عضلات است، زمانی که از کربوهیدرات برای انرژی استفاده می کند. این فرایند به نام تخمیر اسید لاکتیک شناخته می شود.

در این مقاله ما قصد داریم در مورد این مولکول صحبت کنیم.

بیشتر بدانید : آیا درد ساق پا بعد از هر بار ورزش به‌دلیل کمبود کلسیم است یا علت دیگری دارد؟

بیشتر بدانید : دوش گرفتن با آب سرد چه فوایدی برای سلامت دارد؟


فرایند تولید اسید لاکتیک

اسید لاکتیک در ورزش های سنگین در عضلات تولید می شود. اسید لاکتیک به طور عمده در سلول های ماهیچه و گلبول های قرمز خون زمانی که بدن کربوهیدرات را برای تامین انرژی تجزیه می کند و سطح اکسیژن خون پایین است تولید می شود. تولید اسید لاکتیک در طول ورزش های شدید یا زمانی که شخص بیماری عفونی داشته باشید بالا می رود.

به طور کلی منابع اولیه لاکتات به کربوهیدراتی به نام گلیکوژن تجزیه می شود. این ماده ذخیره انرژی طبیعی است که توسط زنجیره های مختلف قند ( گلوکز ) تشکیل شده است.

تجزیه آن ها انرژی زیادی تولید می کند بنابراین منبع اصلی تغذیه عضلات است.

با این حال استفاده از گلوکز نیاز به اکسیژن دارد که روندی طولانی را باید طی کند. در شرایطی تقاضا برای انرژی سلولهای عضلات زیاد می شود، سلول مسیر را کوتاه کرده و با تخمیر انرژی به دست می آورد که البته سطح پایین تری دارد ولی سریعتر است.

با این که برخی سلولها توانایی استفاده از پیروات به عنوان ا نرژی را دارند ولی سایر سلول ها چنین توانایی ای نداشته و به همین دلیل است که عضلات مقدار زیادی لاکتات تولید می کنند.


اسید لاکتیک و عضلات

گرفتگی عضلات بعد ورزش

اسید لاکتیک در واقع یک سوخت است نه زباله. بنابراین عضلات عمدا آن را از گلوکز تولید می کنند تا بتوانند به عنوان انرژی از آن استفاده کنند.

سلولهای عضلانی قادر به تبدیل گلوکز به اسید لاکتیک هستند که در اندام های سلولی به نام میتوکندری جذب می شوند و از آن استفاده می کنند. این اندام ها مسئول تولید انرژی سلولی هستند.

میتوکندری ها یک پروتئین مشخص برای حمل اسید لاکتیک دارند بنابراین ورزش شدید باعث می شود که میتوکندری ها دو برابر اسید لاکتیک تولید کرده و بسوزانند.


ورزش به سلول ها اجازه می دهد که از پیروان بیشتری مصرف کنند. بنابراین لاکتات کمتری تولید می کنند. زمانی که یک فرد ورزش سنگین انجام می دهد فیبرهای عضلانی اش رشد می کنند.

بدن در حالت استراحت یا فعالیت ها سبک نیازی به مصرف انرژی بالا ندارد . فعالیت های سریع و شدید توانایی تبدیل پیروات به انرژی را کاهش می دهد بنابراین بدن مقدار زیادی پیروات را به لاکتات تبدیل می کند.

ورزش شدید و طولانی مدت باعث می شود که عضلات نیاز به انرژی بسیار زیادی پیدا کننده که از طریق هوازی امکان تامین ان وجود ندارد بنابراین عضلات شروع به تولید اسید لاکتیک می کنند. اگر تجمع اسید لاکتیک در سلو لها زیاد شود و به عنوان انرژی به مصرف سلول ها نرسد یا وارد جریان خون نشود با درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش روبرو خواهید شد به همین دلیل است که توصیه می شود بعد از ورزش حرکاتی برای سرد شدن عضلات انجام دهید تا اسیدلاکتیک فرصت خروج از عضلات را داشته باشد و با درد عضلانی کمتری روبرو شوید.


لاکتات یک ماده به شدت پویاست

زمانی که بدن لاکتات تولیدمی کند به دنبال ورود به سایر عضلات نزدیک است که شامل جریان خون و فضای بین سلولهای عضلانی است که مقدار لاکتات پایین تری  دارند.

هنگامی که اسید لاکتیک موفق به وارد شدن به سایر عضلات می شود ممکن است دوباره به پیروات تبدیل شود تا برای انرژی هوازی مورد استفاده قرار بگیرد.

قلب هم از لاکتات به عنوان سوخت استفاده می کد علاوه بر این میتواند به کبد منتقل شده تا به گلوکز و گلیکوژن تبدیل شده و دوباره به چرخه بدن بازگردانده شود.

بنابراین اسید لاکتیک می تواند از یک قسمت بدن به قسمت های دیگر حرکت کند. حتی شواهدی وجود دارد که برخی از لاکتات ها به گلیکوژن در عضلات تبدیل می شوند و لزوما به کبد نمی رسند.


بیشتر بدانید : درد عضلات نشان دهنده چه مشکلی است؟

بیشتر بدانید : کاهش گرفتگی عضلات با این ویتامین ها و مواد معدنی



 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ