اگر مدتی است که بیشتر ورزش می‌کنید احتمالا علاقمند به ادامه‌ی آن شده‌اید. ممکن است حتی هفته‌ها به آن ادامه دهید و شما منافع شیوه‌ی زندگی سالم را....

 

اگر مدتی است که بیشتر ورزش می‌کنید احتمالا علاقمند به ادامه‌ی آن شده‌اید. ممکن است حتی هفته‌ها به آن ادامه دهید. شما منافع شیوه‌ی زندگی سالم را می‌دانید. علاوه بر کاهش وزن می‌دانید که ورزش علائم افسردگی را از بین می‌برد و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. شما بسیاری از منافع ورزش را می‌دانید و هر روز بیشتر راجع به آنها می‌شنوید. یعنی می‌دانید که باید ورزش کنید...

اما فکر نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون ، به جای رفتن به بیرون و پیاده روی واقعا وسوسه کننده است!

شما تنها نیستید. بنا به گزارشهای موجود بیش از 60درصد از بالغین در آمریکا به طور مرتب ورزش نمی‌کنند و 25درصد هم اصلا ورزش نمی‌کنند. احتمالا این آمارها در کشور ما بیش از اینهاست. تعاداد افرادی که اضافه وزن دارند زیاد است. بسیاری از افراد هم چاق هستند.

 درواقع کم تحرکی به یک معضل بزرگ برای کشورها تبدیل شده است. در دهه های متوالی این سوال برای روانشناسان سراسر دنیا وجود داشته است که چرا برخی افراد ورزش می‌کنند و برخی دیگر ورزش نمی‌کنند. در واقع افراد زیادی کار می‌کنند تا شما از روی مبل بلند شوید و ورزش کنید!

 آیا کم تحرکی صفت ذاتی بشر است؟

تمایل به  بی تحرکی و یک جا نشستن ویژگی فطری بشر نیست. می‌بینید که بیشتر بچه ها بسیار فعال و پر انرژی هستند. بسیاری از افراد نیز در دوران دبیرستان فعال هستند اما با رسیدن به سنین بالاتر و یا رفتن به دانشگاه دست از فعالیت می‌کشند.

آیا دانشگاه علت کم تحرکی است؟!

 یکی از روانشناسان دانشگاه مک ماستر کانادا این مشکل را مورد بررسی قرار داده که چرا وقتی افراد بزرگتر می‌شوند از فعالیت دست می‌کشند. او با پیگیری 127دانش آموز دریافت که بیشتر این افراد در سال اول ورود به دانشگاه مشخصاً فعالیت کمتر ی نسبت به سال قبل داشته اند.

به طور کلی یک سوم دانشجویان که در دوران دبیرستان تحرک و فعالیت زیادی داشته اند در سال اول دانشگاه نیز فعال می‌مانند. یک سوم از فعالیت قبلی در دوران دانشگاه دست می‌کشند و یک سوم دیگر که در دبیرستان هم فعالیت نمی‌کردند همچنان ادامه می‌دهند!

 در ابتدا به نظر می‌رسد که علت این اتفاق مشغولیت زیاد است اما علت اصلی ، تغییر الگوهای اجتماعی است. افراد در محیط جدید با کسانی آشنا می‌شوند که کم فعالیت تر از آنها هستند و به تدریج که با افراد بیشتری برخورد می‌کنند که آنها هم فعالیت نمی‌کنند.

احتمالا زمینه کاهش فعالیت به همین صورت در آنان فراهم می‌شود. به طوری که بیشتر آنها در سال اول دانشگاه به طور متوسط 7 کیلو به وزنشان اضافه می‌شود.

علت اصلی کم تحرکی در بزرگسالی چیست؟

این روانشناس دریافت که احساس مفید بودن و توانمندی در زندگی با میزان فعالیت افراد ارتباط دارد. عدم توانایی افراد در منطبق شدن با محیط اجتماعی جدید بزرگترین علتی است که افراد را بی تحرک و کم فعالیت می‌کند. بسیاری از کسانی که در دبیرستان در یک رشته قهرمان بودند در دانشگاه ممکن است حتی نتوانند وارد تیمها شوند.

 نه تنها ورزش و پر تحرکی افراد در بزرگسالی از دست می‌رود بلکه حتی افراد ، دیگر برای حرکت کردن انگیزه ای ندارند! این توقف ممکن است در بقیه دوران تحصیل و حتی در سر تاسر عمر ادامه یابد. به گفته ی این محقق اگر بتوانیم به افراد شیوه های سارگاری و منطبق شدن با محیطهای جدید را بیاموزیم می‌توان عادات زندگی سالم را بهتر آموخت و حفظ کرد.

این تنها دانشگاه نیست که این مشکل را برای افراد ایجاد می‌کند بلکه بسیاری از محیطهای که فرد به عنوان بزرگسال وارد آنها می‌شود همین بلا را بر سر افراد می‌آورد. مانند محسوب شدن به عنوان نیروی کار ، انتخاب شغل و محیطهای شغلی ، ازدواج کردن ، بچه دار شدن و...

در همه ی این محیطها احتمال دست کشیدن از فعالیت وجود دارد. حتی ممکن است این اتفاق همیشگی باشد. در همه ی این شرایط اگر مهارت انعطاف پذیری و کنار آمدن با شرایط جدید را داشته باشیم و بدانیم که چه کارهایی برای ما مفیدند برای آنها اولویت قائل می‌شویم ، برنامه ریزی می‌کنیم و به راحتی آنها را کنار نمی‌گذاریم.

متاسفانه ورزش یکی از اولین چیزهایی است که اگر سرمان شلوغ باشد به راحتی آن را حذف می‌کنیم.

چرا در بزرگسالی کم تحرک می شویم؟(2)
چرا در بزرگسالی کم تحرک می شویم؟ (3)
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حانیه ترکمان
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health