علتهای دست کشیدن افراد از فعالیت ، در سنین مختلف متفاوت است، یک فیزیولوژیست این علتها را در افراد 63 ساله و بالاتر بررسی....

 

 علل دست کشیدن افراد از فعالیت در سنین مختلف چیست؟

علتهای دست کشیدن افراد از فعالیت ، در سنین مختلف متفاوت است. یک فیزیولوژیست در دانشگاه فلایندرز استرالیا این علتها را در افراد 63 ساله و بالاتر بررسی کرده است که چه عاملی موجب می شود که این افراد ورزش کنند و یا چه عاملی آنان را از این کار باز می دارد.

عواملی که مانع ورزش بودند شامل اینها بود:

* هوای بد و نا مناسب برای ورزش.

* این که نمی دانند چه ورزشی برای آنها مناسبتر است.

* اما شایعترین علت ، بیماریهای جسمی و دردناک بودن مفاصل بود.

این دلایل نشان می دهند که اغلب افراد مسن از منافع ورزش برای سلامتی آگاهند.

 در عوض حتی افرادی که در سلامت کامل به سر می برند ، با محیط زندگی خود منطبق شده اند و در آب و هوای عالی برای ورزش زندگی می کنند دلایل بسیار زیادی برای نشستن روی مبل به جای ورزش کردن دارند!

یک هدف وابسته برای ورزش کردن:

یک روانشناس در دانشگاه فریه ی برلین این مسئله را مورد بررسی قرار داد که تعیین یک هدف موازی چقدر در ادامه یافتن ورزش موثر است. برای مثال افراد به جای اینکه هدف خود را ورزش کردن در نظر بگیرند یک موضوع وابسته به آن را هدف قرار دهند.

 مثلا به جای اینکه بگویید من هر روز پیاده روی خواهم کرد بگویید که هر روز تا خانه ی دوستم می روم و برمی گردم.

جالب است که احتمال ادامه پیدا کردن ورزش در این صورت بسیار بیشتر است. در این صورت شما هدفی را برای انجام دادن فعالیت تعیین کرده اید. فعالیت هدفمند برای ادامه آن به شما انگیزه می دهد.

در این صورت برای فعالیت در روزهایی که خسته هستید بی حوصله شده اید یا پریشانید انگیزه ای دارید. و شما خود محرک خود خواهید بود.

اراده و کنترل خود ، عامل محرک اصلی :

یک فیزیولوژیست در دانشگاه فلوریدا بر روی نیروی تصمیم گیری و توان افراد برای کنترل خود ، تحقیق کرده است و بیان می کند که کنترل کردن خود ، کار دشواری است و یک نیروی محرک محدود به حساب می آید. هر چه بیشتر از این نیرو استفاده کنید کنترل فعالیتها به این طریق دشوارتر می شود.

 اگر شما تمام روز را سعی کنید تا از خوردن شکلات اجتناب کنید یا سعی کنید تا به بچه ی شلوغکار خود چیزی نگویید نیروی زیادی استفاده کرده اید. اما احتمالا بعد از ظهر همانروز برای بیرون رفتن و ورزش کردن چنین استقامتی نشان نمی دهید.

این استقامت نشان دهنده ی میزان کنترلی است که بر روی خود دارید. همین عامل است که موجب می شود در مقابل خستگی مقاومت کنید و در مقابل نیرویی که مدام شما را به دست کشیدن از فعالیت فرا می خواند تسلیم نشوید.

 آیا نیروی اراده محدود است؟

 این محقق تحقیقات زیادی در مورد فعالیتهایی که نیاز به کنترل کردن خود دارد انجام داده است. در یک گروه کارهایی مانند تماشای فیلم کمدی و نخندیدن یا مقاومت در مقابل خوردن کلوچه و خوردن تربچه به جای آن انجام شد و در گروه دیگر این کارها را بدون کنترل خود انجام می دادند. در گروههای دیگر میزان مقاومت افراد در ادامه دادن به ورزش اندازه گیری شد.میزان خویشتنداری و کنترل افراد با تستهای خاصی اندازه گیری شد و مدت زمانی که افراد می توانستند مقاومت کنند ثبت می شد.

 عضله ای که کاملا خسته شده است و منابع انرژی خود را تا انتها به مصرف رسانده هر چه بیشتر به کار برده شود بیشتر خسته می شود. از نظر روانی هم میزان کنترل فردی ، اراده و خویشتنداری در دفعه بعدی کمتر شود.  به نظر می رسد که نیروهای محرک روانی نیز کاهش می یابند.

در یک مطالعه ی جدید در دانشگاه کنتاکی دو گروه از افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در یک گروه از افراد خواسته شد تا هویج بخورند و در مقابل خوردن کلوچه و شکلات مقاومت کنند. گروه دیگر در خوردن آزاد بودند. ضربان قلب افراد در هنگام خودداری از خوردن بیشتر از سایر شرکت کنندگان که خودداری نمی کردند دچار تغییرات شد. سپس همه ی افراد وادار به انجام کار سخت شدند. جالب است که افرادی که قبلا خود را کنترل کرده بودند برای اتمام کار بیشتر مشکل داشتند.

در بسیاری از موارد افراد نمی دانند که نیروی اراده و کنترل خود ، ظرفیت و زمان محدودی دارد.

 اما در مقابل وقتی انگیزه ی قوی وجود دارد افراد می توانند در شرایط دشوار و در حالیکه با کمبود انرژی فیزیکی مواجهند این نیرو را با قدرت به کار بگیرند.

 مانند ورزشکاران حرفه ای که حتی اگر کاملا خسته و فرسوده باشند ادامه می دهند.

چگونه اراده را تقویت کنیم؟

تحقیقات نشان می دهد که تمرکز بر روی فعالیتهایی که به کنترل خود نیاز دارد مانند ورزش کردن یا پس انداز پول موجب تقویت اراده می شود. قوی کردن اراده مانند تقویت یک عضله نیاز به تمرین دارد. تقویت این نیروی محرک می تواند به برخاستن شما از روی مبل کمک کند.

ادامه دارد...

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ( (seemorgh ) _ دکتر حانیه ترکمان

sportsmedicine.com :منبع