ورزش کردن در خانه و به تنهایی برای بسیاری از افراد آرامبخش است. اما اگر هدف از ورزش کردن افزایش انرژی باشد بهتر است که...

 

این بار که خواستید به قصد ورزش کردن از روی مبل بلند شوید برای اینکه طوری ورزش کنید که به اهداف خود برسید برنامه ریزی کنید. این چیزیست که توماس پلانته پس از بیست سال مطالعه می‌گوید. پلانته پروفسور روانشناسی دانشگاه سنتا کلارا است که بر روی زمینه های روانشناسی ورزش بر روی زنان و مردان مطالعه کرده است. او در افرادی که به مدت 20 دقیقه فعالیت بدنی ثابت داشته‌اند و ضربان قلب در آنها در طول این مدت بالا بوده است،‌ خلق و حالت روحی را مورد بررسی قرار داد. این روانشناس دریافت که تغییر محیطی که افراد در آن ورزش می‌‌کنند منافع بیشتری برای روان افراد دارد.

 ورزش کردن در خانه و به تنهایی برای بسیاری از افراد آرامبخش است. اما اگر هدف از ورزش کردن افزایش انرژی باشد بهتر است که افراد بیرون از خانه یا در هوای آزاد و با دوستان ورزش کنند. چون باعث می‌‌شود که از ورزش کردن بیشتر لذت ببرید،‌ چیزهای بیشتری را تجربه کنید،‌ با دیگران صحبت کنید و حین ورزش از این مزایا استفاده می‌‌کنید. بسیاری از افراد به یک مربی ورزش نیاز دارند تا ورزش جذابتر شود و آنها را در به ادامه دادن به تحرک تشویق کند. این کار مزایای دیگری نیز دارد.

کریستوفر شیلد استاد دانشگاه آکادیای کانادا پس از مطالعه بر روی افراد می‌‌گوید کسانی که به دیگران برای ورزش کردن کمک می‌‌کنند وقتی به تنهایی ورزش کنند اعتماد به نفسشان کم می‌‌شود.برای اینکه ورزش برای شما به صورت عادی در آید و رخوت و سستی از وجودتان برود به مربی‌ای نیاز دارید که بتواند تمرینات مرتب و منظم را به شما بدهد. وقتی ورزش جزیی از برنامه‌ی زندگیتان شود در صورت نبود مربی آن را کنار نمی‌‌گذارید.

 اگر مربی به جای اینکه فقط نرمشها را آموزش دهد نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای ورزش و طراحی تمرینها را آموزش دهد احتمال اینکه در نبود مربی،‌ فرد به ورزش کردن ادامه دهد بیشتر است. یک روش دیگر این است که ورزش را لذت بخش کنید.

پلانته مطالعاتی بر روی تفاوت استفاده از دستگاههای قابل حمل پخش موسیقی در هنگام ورزش کردن و ورزش کردن با یک دوست انجام داده است. مشخص شد که تفاوت بسیار کمی‌‌در میزان لذت بردن از ورزش در هر دو روش وجود دارد. چیزی که اهمیت دارد این است که احساس لذت کنید و این به خود شما بستگی دارد که از مصاحبت با دوست خود بیشتر لذت ببرید یا از گوش دادن به موسیقیهای پر انرژی در حین ورزش. پلانته می‌‌گوید باید همواره به دنبال روشهایی بود که ورزش را جذاب کند و افراد به صورت مداوم و مرتب ورزش کنند.

الن لنگر پروفسور دانشگاه هاروارد می‌‌گوید درست است که ما همواره افراد را به ورزش بیشتر تشویق می‌‌کنیم اما برخی از افراد فعالیت مناسبی دارند و خود از این مسئله بی‌اطلاعند.

 پزشکان توصیه می‌‌کنند که حداقل 30 دقیقه در روز ورزش با شدت متوسط و یا 20 دقیقه ورزش شدید سه بار در هفته باید انجام شود. اما این میزان برای افراد بی تحرک مانندکارمندان و پشت میز نشینهاست.

 افرادی مانند کارگران ساختمانی که بیشتر روز را صرف بالا بردن لوازم،‌ هل دادن و کشیدن می‌‌کنند و یا افرادی که هتلها را تمیز می‌‌کنند و مدام در حال راه‌رفتن و تمیز‌کردن هستند فعالیت بدنی زیادی دارند. اگر چنین افرادی این نکته را در نظر داشته باشند که کار روزانه‌ی آنها چه منافعی دارد از کاز خود لذت بیشتری می‌‌برند و بیشتر احساس سلامتی می‌‌کنند.

یک روش دیگر برای تحرک بیشتر این است که کارهای روزانه و معمول خود را افزایش دهید بالا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور،‌ پیاده شدن از ماشین کمی‌‌دورتر از محل مورد نظر،‌ پیاده خرید کردن،‌ راه رفتن و تحرک هنگام غذا پختن و بسیاری از این قبیل فعالیتها می‌‌تواند کمک کننده باشد.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ (www.seemorgh.com) _ دکتر حانیه ترکمان

 

منبع:sportsmedicine.com