شاید شما هم جزو آن‌دسته از افرادی باشید که فکر می‌کنند کم‌کردن غذای روزانه و ورزش و تحرک بیشتر، تنها راهکار مقابله با چاقی است؟
 
این تصوری است که عامه مردم دارند اما حقیقت چیز دیگری است؛ شما در طول روز به خیلی‌ها برمی‌خورید که چاق هستند و اولین نکته‌ای که به ‌ذهنتان خطور می‌کند این است که این آدم خیلی تنبل و تن‌پرور است اما همان‌طور که گفتیم همیشه هم این‌طور نیست.تحقیقات فراوانی در ارتباط با علل چاقی و راه‌های مقابله با آن صورت گرفته. باید دید دلیل اینکه با وجود راهکارهایی که همه‌ روزه در روزنامه‌ها می‌خوانیم یا در تلویزیون می‌بینیم خیلی‌ها همچنان اصرار بر چاقی دارند و به این راحتی‌ها تغییری در شرایط‌شان پدید نمی‌آید چیست.
به آخرین راهکارهای مقابله با چاقی و علل و عوامل آن پرداخته خواهد شد، که بخشی از این مقاله در ادامه می‌آید:
چاقی ژن دارد
هنگامی‌که دانشمندان برای اولین‌ بار آزمایش ارثی‌ بودن یا نبودن چاقی را روی یک موش آزمایشگاهی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ارثی‌ بودن این بیماری در انسان و برخی حیوانات چندان هم دور از ذهن نیست. سال‌ها بعد با بررسی ژنوم انسان، ارتباط آن با چاقی و نیز قابلیت آسیب‌پذیری فزاینده انسان در ابتلا به دیابت نوع‌دو، تاثیر نشانه‌های ژنتیکی ‌ در بروز چاقی و بیماری‌های ناشی از آن بیش از پیش روشن شد. با بررسی‌های انجام‌ شده مشخص شد که در مجموع، افرادی که دو نمونه از این ژن را در بدنشان داشتند 40درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت بودند و 60 درصد احتمال چاقی‌شان بیش از دیگر افرادی بود که این دو نمونه ژن را نداشتند. آنهایی که تنها یک نمونه از این ژن را هم در بدنشان داشتند به چاقی مبتلا بودند.

بعضی‌ها چربی‌دارترند
نکته‌ای که نظر دانشمندان را به‌خود جلب کرده، این است که نسبت سلول‌های چربی‌زای برخی از افراد دو برابر دیگران است. این میزان حتی موقعی که چاق نیستید و یا وزن کم کرده‌اید هم در مورد فرد صادق است. در حقیقت هیچ فرقی نمی‌کند که چاق باشید یا لاغر، میزان سلول‌های چربی بدنتان ثابت است و حتی در حال افزایش. خون این دسته افراد هم به‌نسبت دیگران بسیار چرب است. رشد سلول‌های چربی‌زا در کودکی آغاز اما ظاهرا چند سال بعد متوقف می‌شود. احتمالا سلول‌های چربی‌زای بدن در دو‌سالگی شروع به تولید این نمونه از سلول‌ها می‌کنند. درصد بالا رفتن میزان رشد سلول‌ها هم زیاد است، حتی اگر فرد در کودکی کالری مصرف نکند.

هر چه چاق‌تر، لاغری دشوارتر
یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان با بررسی‌های دقیق، تغییرات سطح سلولی را هنگام افزایش وزن بدن مورد مطالعه قرار دادند. یکی از این تحقیقات بر دوقلوها؛ یکی چاق و دیگری لاغر انجام گرفت که طی آن مشخص شد تفاوت متابولیسم موجود در این دوقلوها موجب تفاوت آنها با یکدیگر شده است. در واقع نتیجه بررسی‌های انجام ‌شده نشان می‌داد که فرایند سوزاندن سلول‌های چربی‌زا در دوقلوهای سنگین وزن‌تر دشوارتر است. در یکی دیگر از پژوهش‌ها مشخص شد که افزایش وزن بدن به میزان مشخص، متابولیسم پایه بدن را کاهش داده و تاثیرات زیانباری در بدن به همراه دارد. به این معنی که هر چقدر چاق‌تر شوید لاغرتر شدن برایتان سخت‌تر خواهد شد اما آنچه مسلم است با افزایش فعالیت‌های جسمانی می‌توان به تناسب اندام رسید.

استرس چاق می‌کند
یکی از مهم‌ترین علل چاقی گذشته از نوع غذا و بی‌تحرکی، قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زاست. طی یکی از تحقیقات انجام ‌شده، وقتی از موش‌هایی که به خوردن کربوهیدرات عادت کرده بودند، غذاهای حاوی این مواد را گرفتند، هورمون‌های استرس‌زای موجود در این حیوان دچار نوسان فراوانی شد.

از طرف دیگر، هورمون‌های استرس‌زا میزان ذخیره چربی بدن را نیز بالا می‌برند.
برای کاهش وزن و تناسب اندام سعی کنید علاوه بر ورزش روتین و روزمره، در شرایط استرس‌زا قرار نگیرید و از تکنیک‌های آرام بخش یا اختصاص وقت‌تان به خانواده استفاده کنید.

تاثیر رژیم غذایی مادر باردار بر چاقی فرزند در آینده
همه ما خوب می‌دانیم که سیگار کشیدن مادر، خطر تولد نوزاد با وزن کمتر از حد معمول را افزایش می‌دهد. پس چرا با وجود اطلاع از خطرات اینچنینی، از مضرات استفاده از غذاهای ناسالم بی‌اطلاعیم؟

دانشمندان علم تغذیه مدت‌هاست ثابت کرده‌اند که مصرف بیش از حد غذاهای قنددار و چرب در زنان باردار بسیار مضر و خطرناک است. محققان طی تحقیقی بر روی جوندگان ماده دریافتند در اطراف رحم این جانداران که به نسبت دیگر موجودات چاق‌ترند در مقایسه با جانداران معمولی، گلوکز بیشتری جمع می‌شود. این فرایند هم به نوبه خود سبب کاهش پروتئین‌هایی می‌شود که سیستم‌های ایمنی بدن، کنترل اشتها و سیستم متابولیکی ذهنی در حال رشد را تنظیم می‌کنند.

دانشمندان در سلسله آزمایش‌های خود به بررسی تفاوت‌های دو نوع کودک پرداختند؛ کودک اول پیش از عمل جراحی لاغری مادر و کودک دوم پس از عمل جراحی لاغری مادر به دنیا آمده بود. طبق این بررسی‌ها، احتمال ابتلای کودک به چاقی در هر دو حالت وجود دارد. خصوصیات ژنتیکی و نوسانات وزن، تاثیرات زیانباری بر رحم زنان دارند.

کم خوابی چاق می کند،


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 چرا زنان تا این اندازه از چاقی میترسند؟
7 غذای چاق کننده در تابستان
9 خوراکی که با چاقی در جنگند
آیا تمرینات بدنی برای زنان چاق کافی است؟
بهترین میوه برای درمان چاقی چیست؟