آیا می دانید چه زمانی ، بهترین و مناسب ترین زمان برای عمل لوزه در کودکان به حساب می آید ؟

 
لوزه سوم بیمار را بعد دو سالگی می‌توان عمل كرد

 دبیر انجمن گوش، گلو و بینی ایران گفت: لوزه سوم در صورتی كه راه بینی را به میزان دوسوم بسته باشد و فرد دچار خرخر و خوابیدن با دهان باز شود می‌توان بعد دو سالگی عمل كرد.

علیرضا جعفری  اظهار داشت: دو نوع لوزه وجود دارد؛ یكی لوزه‌های كامی كه وقتی دهان باز می‌شود آنها را می‌بینیم و دیگری لوزه سوم كه در داخل دهان پشت خروجی بینی و زبان كوچك است و در معاینه معمولی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینكه برای بررسی لوزه سوم باید رادیوگرافی كرد، افزود: برای لوزه‌های اصلی و كامی وقتی در یك فصل فردی بیش از 3 بار گلودرد چركی شدید به همراه تب 40 درجه كه فرد در آن نتواند غذا بخورد پیش آید باید عمل شود. همچنین اگر فرد دچار آبسه لوزه یا مشكوك به سل لوزه باشد.

جعفری با بیان اینكه بزرگی خود لوزه به تنهایی نیاز به عمل جراحی ندارد، تصریح كرد: مگر اینكه این لوزه‌ها آن قدر بزرگ شده باشد كه راه نفس را ببندد كه در این صورت لوزه باید عمل شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی ادامه داد: برای لوزه سوم وقتی كه راه بینی بیش از دو سوم بسته و فرد دچار خرخر و خوابیدن با دهان باز شود این فرد باید عمل شود كه اگر عمل نشود به مرور روی فك دندانی آنها اثر منفی خواهد گذاشت و عارضه دیگر آن ترشح مایع در هر دو گوش و كاهش شنوایی است.

وی اضافه كرد: لوزه‌هایی كه در حد متوسط هستند و گاهی سرما می‌خورند نیازی به عمل جراحی ندارند چون خود لوزه‌ها جزء سیستم لنفاوی بدن هستند و در كودكان نقش ایمنی و جلوگیری از عفونت را بازی می‌كنند لذا توصیه می‌شود لوزه‌های اصلی تا 5 سالگی عمل نشود مگر اینكه خیلی شدید باشد و راه نفس را ببندد.

جعفری یادآور شد: لوزه سوم را می‌توان از 2 سالگی به بعد بالا عمل كرد اما باید در نظر داشت گاهی لوزه سوم با بیماری‌هایی مانند آلرژی بینی اشتباه گرفته شود كه برای عمل جراحی باید بررسی دقیق داشت.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
جراحی لوزه باعث اضافه وزن می شود!
بعد از عمل جراحی لوزه!
مشكلات لوزه عامل كم توجهی كودكان
تغییرات عجیب بدن
درمان بیماریها با گیاهان دارویی