در بعضی از نوزادان، حلقه ماهیچه‌ای دریچه انتهای مری دچار نارسایی می‌شود....
 
برگشت شیر در نوزادان طبیعی است
در حالت معمولی این دریچه بسته می‌شود و به محض ورود غذا به مری این دریچه باز می‌شود و به این ترتیب هنگام خوابیدن یا خم شدن، عملكرد این حلقه مانع از بازگشت اسید معده و همچنین غذای موجود در معده به مری می‌شود.

اگر این ماهیچه ضعیف باشد یا به هر علتی دارای نقص در عملكرد باشد،‌ اسید معده به مری برمی‌گردد و سبب سوزش مری خواهد شد كه این وضعیت با ورود بسیار شدیدی در نوزادان همراه است. به چنین وضعیتی كه موجب بازگشت محتویات معده به درون مری می‌شود، رفلاكس گفته می‌شود. این عارضه از جمله بیماری‌های شایع در نوزادان است.

اگر چه ممكن است بزرگسالان نیز رفلاكس را در هر سن و سالی تجربه كنند، اما به دلیل این‌كه نوزادان تنها از مایعات استفاده می‌كنند رفلاكس نوزادان بیشتر شایع است. اما این عارضه پس از یك سالگی و با بهبود عملكرد دریچه مری برطرف خواهد شد. معمولا حدود 50 درصد از كودكان رفلاكس را با شدت‌های مختلف تجربه خواهند كرد و تنها درصد كمی از نوزادان دچار رفلاكس شدید می‌شوند. كودكان مبتلا به رفلاكس پس از بالا آوردن شیر، دچار سرفه می‌شوند كه البته این عارضه و پیامدهای ناشی از آن طبیعی است و حتی نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند نیز ممكن است به چنین وضعیتی مبتلا شوند.

در نوزادانی كه به این عارضه مبتلا هستند بهتر است تعداد وعده‌ها بیشتر شود و در هر وعده كودك شیر كمتری بخورد. این كار مانع از پر شدن كامل معده می‌شود و احتمال این كه به دلیل نقص در عملكرد دریچه بین مری و معده، بخشی از شیری كه نوزاد خورده است از معده وارد مری می‌شود به مراتب كمتر خواهد بود. در اغلب موارد این عارضه نیازمند اقدامات یا درمان‌های جدی نیست و اگر وضعیت نوزاد از نظر وزن‌گیری مناسب باشد به این معنی است كه این وضعیت با رشد كودك بهبود خواهد یافت.

علی‌رغم این كه رفلاكس در روند رشد نوزادان اختلالی را ایجاد نخواهد كرد بهتر است برای كاهش درد و عوارض ناشی از این بیماری، در كوتاه‌مدت نوزاد تحت درمان‌های دارویی قرار گیرد. البته باید توجه داشت اگر بالا آوردن شیر در نوزادان ناشی از رفلاكس نباشد می‌تواند نشانه ابتلا به یك بیماری عفونی یا نوعی حساسیت غذایی باشد كه معمولا در چنین حالتی این وضعیت بلافاصله پس از خوردن غذا اتفاق نمی‌افتد و چند ساعت پس از خوردن شیر، نوزاد به چنین وضعیتی مبتلا می‌شود و مشكلاتی نظیر سرفه، كاهش وزن و بی‌اشتهایی از علائم و نشانه‌های ابتلا به رفلاكس است كه گاه موجب ترشح بیش از حد بزاق، گریه غیرمعمول و تحریك‌پذیری نوزاد خواهد شد.

در نوزادانی كه به پشت می‌خوابند این عارضه تشدید می‌شود، چراكه این وضعیت به دریچه مری فشار آورده و در نتیجه موجب برگشت اسید معده می‌شود. اگر این عارضه در نوزاد شدید باشد، برای تشخیص بیماری و انجام اقدامات درمانی لازم است كه نوع اسید معده نیز مورد آزمایش قرار گیرد. اگرچه رفلاكس یك بیماری است كه در وضعیت شدید نیازمند مراقبت و درمان‌های پزشكی است، اما با گذشت زمان و تغییر در شیوه تغذیه و رشد كودك این وضعیت از بین می‌رود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی :
9 خوراکی که باعث رفلاکس معده می شوند
شایعترین بیماری گوارشی قرن
تمارینی برای افزایش هوش نوزاد
پیشگیری از عرقسوز شدن نوزاد
مضرات و فواید آب قند در نوزادان