خستگی همان قدر که می‌تواند نشانۀ یک بیماری شدید باشد، می‌تواند این معنی را هم داشته باشد که کودک تمام بعد از ظهر را با انرژی بازی کرده است!...

 

خستگی یکی از نشانه هایی است که پزشکان تمایل دارند آن را "غیر تخصصی" بنامند. چند توصیه برای اینکه بفهمیم خستگی کودک علامت مشکوکی است یا اینکه نشانۀ کارکرد خوب بدن اوست.

یک کودک خسته، طبیعی است؟
برای یک بزرگسال حس کردن خستگی، شناختن و بیان کردن آن آسان است. این کار برای کودکان کمی سخت تر است، حتی اگر بتوانند صحبت کنند. اگر بعضی از بچه ها می‌گویند که خسته هستند، بعضی دیگر بدون استفاده از کلمات خستگی شان را نشان می‌دهند، از جمله: تمایل به خواب در هر جایی، عصبانیت، ناامیدی، مشکل در تمرکز و ... .
خستگی نتیجۀ طبیعی تمام فعالیت های جسمی و فکری است. اما اگر با خوابیدن از بین نرود، نباید نادیده گرفته شود.

وقتی فرزندم خسته است، چه واکنشی نشان دهم؟
در ابتدا بررسی کنید که دلیل خستگی در زندگی روزانه اش وجود وجود نداشته باشد. آیا او زمان کافی برای خواب بعد از مدرسه دارد؟ آیا فعالیت های خارج از مدرسه اش بیش از اندازه زیاد و شدید نیستند؟

ضمناً مطمئن شوید که بهداشت فردی اش به خوبی رعایت می‌شود. آیا به اندازه کافی می‌خوابد؟ آیا خوابش از کیفیت خوبی برخوردار است؟ آیا تغذیه اش متعادل است؟
احساسات منفی نیز می‌توانند خستگی را با خود به همراه داشته باشند. اگر محیط خانواده مساعد نباشد یا کودک در محل زندگی اش احساس آرامش نداشته باشد، ممکن است از لحاظ روانی دچار خستگی شود. حرف زدن او با شما شاید باعث شود که مشکلش را بیان کند.

اگر کودک شما از بهداشت مناسبی در زندگی برخوردار است اما خستگی اش همچنان پابرجاست، مشورت با متخصص اطفال ضروری خواهد شد. دلایل جسمی خستگی بسیار متعدداند، بنابراین مشاهدۀ علائمی که همراه خستگی است برای پزشک مفید خواهد بود.

 

خستگی و افسردگی در بین کودکان
به غیر از بیماری های جسمی، خستگی باید از منظرهای دیگری نیز مورد بررسی قرار گیرد زیرا ممکن است خستگی به دلیل وجود افسردگی باشد.
علاوه بر خستگی، کودک افسرده اغلب اظهار بی حوصلگی می‌کند، ارزش خود را پایین می‌آورد (با بیان چنین جملاتی: من به در نخور هستم، موفق نمی‌شوم و...)، و دیگر از چیزی لذت نمی‌برد حتی کارهای مورد علاقه اش. در صورت وجود چنین نشانه هایی، مشورت با متخصص اطفال یا حتی روانپزشک متخصص اطفال نیز ضروری است: درمان ها مفید هستند و می‌توانند مانع از بازگشت افسردگی در سن بلوغ یا بزرگسالی شوند. 
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
تمارینی برای افزایش هوش نوزاد
مضرات و فواید آب قند در نوزادان
پیشگیری از خراب شدن دندانهای نوزادان
پیشگیری از عرقسوز شدن نوزاد
تولد نوزاد تپل و چاق خطرناک است!