9 واکسن ضروری برای کودکان ایرانی
۱۱ سال است كه كشور عاری از فلج اطفال است.
سالانه حدود ۱۱ میلیون كودك در جهان قبل از پنج سالگی می‌میرند و حداقل یك چهارم این موارد با واكسن قابل پیشگیری است.
رییس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با بیان این مطلب اظهار كرد: بنابر تأیید سازمان جهانی بهداشت و صندوق كودكان ملل متحد، ایمن سازی مؤثرترین اقدام بهداشتی شناخته شده بعد از تأمین آب آشامیدنی سالم در تأمین سلامت جامعه است و واكسن ها و ایمن سازی نقش بسیار مهمی در سلامت جوامع در یك قرن اخیر داشته است. وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی در سال ۲۰۰۸ حدود ۱/۳ میلیون كودك زیر پنج سال فوت كرده اند و ۲۰ درصد این موارد به علت بیماری های قابل پیشگیری با واكسن رخ داده است.

وی تصریح كرد: بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، با بكارگیری واكسن های رایج و مورد استفاده در جهان، سالانه از بیش از دو میلیون مرگ جلوگیری می شود واكسن ها علاوه بر پیشگیری از مرگ، سبب بهبود كیفیت زندگی از طریق پیشگیری از ناتوانی از بیماری ها می شوند. گویا اضافه كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به موازات شكل گیری شبكه های بهداشتی درمانی در كشور و تربیت و به كارگیری كاركنان بهداشتی، افزایش پوشش ایمن سازی كودكان زیر یك سال كشور به بیش از ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۹ و بالای ۹۵ درصد در سال ۱۳۷۵ بود.
رییس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ابراز داشت: در حال حاضر كلیه كودكان كشور علیه بیماری های دیفتری، سیاه سرفه، كزاز، فلج اطفال، سرخك، سرخجه، اوریون، سل و هپاتیت B واكسینه می شوند. دكتر گویا ادامه داد: بیماری سرخك، سرخجه مادرزادی و كزاز نوزادی در مرحله حذف قرار دارد و ۱۱ سال است كه كشور عاری از فلج اطفال است و بیماری های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون كنترل شده اند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
اگر نوزاد پسر دارید، حتما بخوانید
تعیین جنسیت نوزاد با روش های سنتی!
پاسخ به سوالاتی راجع به ختنه
اگر می‌خواهید صاحب فرزند پسر بشوید،این کار را انجام دهید!!
با نوزاد خود صحبت کنید