علائم دیابت در کودکان را بدانید
اگر در زمان ناشتا بودن قند خون کودک 126 و بالاتر از آن بود و در طول روز هم 200 به بالا بود می‌توان گفت کودک دچار دیابت شده است.

علائم دیابت در کودکان

محمدرضا اعلایی، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان عامل دیابت را می‌توان مجموعه‌ای از فاکتورهای سابقه خانوادگی و ژن، ویروس‌ها، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب دانست و گفت: متأسفانه به خاطر سبک زندگی نامناسب، عدم تحریک‌پذیری و برنامه غذایی که فست فودها نقش پررنگی در آن دارند آمار مبتلایان به دیابت هر روز بیشتر می‌شود. فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: در تقسیم‌بندی دیابت به نوع یک و دو، کودکان و افراد زیر 30 سال را در نوع یک قرار می‌دهیم که هیچ نوع داروی خوراکی برای آن‌ها تجویز نمی‌شود و فرد حتماً باید انسولین تزریق کند.

وی افزود: اگر کودکی به علائمی همچون تشنگی زیاد، تکرر ادرار و بیدار شدن از خواب برای رفتن به دستشویی و آب خوردن در شب که قبلاً سابقه آن‌ها را نداشته دچار و همچنین با وجود تغذیه مناسب دچار کاهش شدید وزن شود؛ باید قند خون آن را در دو حالت ناشتا و طول روز چک کرد. اگر در زمان ناشتا بودن قند خون کودک 126 و بالاتر از آن بود و در طول روز هم 200 به بالابود می‌توان گفت کودک دچار دیابت شده است.

وی گفت: در کنار تزریق انسولین باید حتماً یک رژیم غذایی مناسب برای کودک تجویز شود. در رژیم غذایی کودک حتماً باید خوراکی‌های دارای فیبر بالا، مصرف زیاد سبزی‌ها و سالاد و حذف غذاهای چرب و پر نمک در نظر گرفته شود و به‌طور کل یک دستور غذایی که میزان کالری آن تنظیم‌شده باشد به صورتی که کودک به چاقی و لاغری مفرط دچار نشود. اعلایی یادآور شد: از آنجایی‌که حفظ سلامتی جسم و روح کودک هر دو در کنار هم از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل نباید کودک را به‌طور کامل از خوردن شیرینی‌ها و مواد قندی منع کرد. اگر تزریق انسولین کودک به‌صورت کنترل‌شده و منظم باشد خوردن مواد قندی با رعایت تعادل و داشتن یک فعالیت بدنی خوب که توصیه مابین 6 تا 9 ساعت است، ایرادی ندارد. وی افزود: در 2 دوره احتمال شیوع دیابت افزایش می‌یابد. یکی در بین بچه‌های 6 تا 7 ساله که تازه وارد مدرسه می‌شوند زیرا در جمعی که عفونت‌های ویروسی شایع‌تر است، واردشده‌اند و دوم زمانی که فرد به سن بلوغ می‌رسد به دلیل اختلال بعضی هورمون‌ها در صورت داشتن زمینه بیماری به دیابت دچار می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در پایان گفت: در حال حاضر در ایران تحقیق در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی در حال انجام است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتیجه تحقیقات، کودک هرگز به تزریق انسولین نیاز نخواهد داشت.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com