با ذخیره سازی بند ناف، سلول های بنیادی فرزندتان را برای او پس انداز کنید
درمان بوسیله سلول‌های بنیادی شاید در گذشته امری غیر ممکن بود لیکن امروزه این کار با پیشرفت علم پزشکی در اغلب کشورها، از جمله ایران محقق شده است

یکی از جدیدترین نمونه های موفق در زمینه درمان بوسیله سلول های بنیادی، درمان کودک 5 ساله مبتلا به سرطان مغز استخوان به کمک سلولهای بنیادی ذخیره شده او، در بانک خون بندناف رویان بود.

 

 ایجاد فرهنگ ذخیره سازی بند ناف

سلول‌های بنیادی از چه طریق موفق به درمان بیماری‌های صعب العلاج نظیر سرطان می‌شوند و ذخیره سازی بند ناف کودک هنگام تولد به چه صورت در مواقع لزوم به کمک افراد می‌آید؟ آگاهی از پاسخ این پرسش‌ها، کمک بسیاری به نهادینه شدن فرهنگ «ذخیره سازی بند ناف» کرده و در نهایت عاملی برای کاهش آمار مرگ و میر افراد در جامعه کنونی ما است.

 

کارکردهای شگرف سلول‌های بنیادین

دکتر سید محسن رضوی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص گفت: بعد از تشکیل نطفه سلول واحدی تشکیل می‌شود بنام تخم که از خود سلول‌های بنیادی محدودیت پذیرفته‌ای را صادر می‌کند. بطور مثال یکی از این سلول‌ها برای ساخت سلولهای خونی و دیگرسلول ها، مامور ساختن قلب و همینطور دستگاه تنفسی و سایر قسمتها می‌شوند. هر کدام از این سلول ها بر اساس شکل سلول بنیادی، مامور ساخت و تجهیز عضوی در بدن موجود زنده است. بعد از اینکه جنین تکثیر پیدا کرد و به 9 ماه و اندی رسید تعدادی از این سلول بنیادی را در داخل بند ناف به جای می‌گذارد مانند یک ساختمانی که ساخته می‌شود و در پایان کار در داخل زیرزمین آن مقداری شیشه، آجر و یا سرامیک باقی می‌ماند در داخل بند ناف هم سلول های بنیادی به جای می‌مانند و این سلول های بنیادین کاملا مرتبط هستند با اعضای ساخته شده بدن همان فرد.

 سلول های بنیادین داخل بند ناف

 

ذخیره سازی بند ناف جنین برای روز مبادا

وی افزود: زمانی‌ که جنین به دنیا آمد اگر بند ناف را ذخیره سازی کنند ،سلول‌های موجود در داخل طناب بند ناف قابل نگهداری هستند و می‌توان از آن‌‎ها برای همان فرد و افرادی که از نظر ساختار خونی با سلول‌های اجدادی ذخیره شده در بند ناف شباهت دارند استفاده کرد. بطور مثال برای فردی که بند ناف او ذخیره شده است و در واقع سلول‌های بنیادی مختلف او انباشته شده است زمانیکه  در آینده دچار سرطان شود با از بین  رفتن کلیه سلول‌های سرطانی و درست در زمانیکه نیازمند به یک سلول نوپویش که قدرت بازساخت شبه خودش را دارد با مراجعه به بانک بند ناف، بند ناف فرد را گرفته و سلول های بنیادین را جدا کرده و به او تزریق می‌کنند؛ این کار مدتی است در ایران هم نهادینه شده است و هر فردی که در هنگام تولد بند ناف ذخیره داشته باشد، اگر در آینده تا حدود وزن 35 تا 40 کیلوگرم باشد و به سلول بنیادی نیاز پیدا کند از آن استفاده خواهد کرد.

 

دورنمای روشن استفاده از سلول‌های بنیادین

این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در رابطه با دورنمای استفاده از سلول‌های بنیادین اظهار داشت: آنچه در افق آینده سلول‌های بنیادین وجود دارد که قطعا  در سی سال آینده اجرایی خواهد شد، این است که سلول‌های ساخت ریه، چشم و قلب و... در داخل این سلول‌ها به صورت بالقوه وجود دارند و به طور نمونه اگر انسانی در سی سال آینده چشم خود را از دست بدهد دانشمندان قادر خواهند بود سلول‌ بنیادی خاصی را جدا کنند که با همان ساختار دوران جنینی قادر به ساخت چشم باشد و این سلول را در آزمایشگاه به صورتی پرورش بدهند که چشم را با همان مختصات مورد نیاز طراحی کرده  تا برای فرد قابل استفاده شود البته این امر امروزه بیشتر جنبه یک آرزو داشته  و امیدوار هستیم محقق شود. آنچه در عمل در کشور ما انجام شده این است که امروزه از متولدین دهه اخیر بند ناف ذخیره شده است و اگر این کودکان یا کسانی در حدود همین وزن یعنی 35 تا 40 کیلو، نیازمند سلول بنیادی باشند و این موجودی بند ناف با آن ها همخوانی داشته باشد می‌توان این سلول بنیادی را به آن‌ها اهدا کرد و انتظار داشت که این سلول‌ها تبدیل به جهاز خون ساز شوند.

 

وقتی سلول بنیادی بیماری را خاموش می‌کند

دکتر رضوی در ادامه افزود: این همان پیوند مغز استخوان است، که به طور عملی در فردی که دچار سرطان است با از بین بردن مابقی سلول‌های سرطانی ازطریق شیمی درمانی و یا پرتودرمانی و در واقع عریان کردن او به لحاظ سلول‌های سرطانی و درست در زمانیکه نیازمند به سلولی از نو زایش گر است، با اهدای سلول‌های بنیادی یا بصورت خام از بند ناف و اگر بند ناف موجود نباشد، از طریق یک دهنده که حتی ممکن است در بانک جهانی باشد بهره گرفت ؛ روش این کار به این صورت است که  با تحریک، سلول های بنیادی را از مغز استخوان به خون محیطی هدایت کرده و با جمع آوری این سلول ها آن را به خون فردی که نیازمند است تزریق می‌کنند. اگر خود فرد ذخیره بند ناف، در بانک کشور داشته باشد که چه بهتر، و در غیر این صورت هم می‌تواند از ذخیره بند ناف برادر و یا خواهر خود استفاده کند، و اگر  این ذخیره هم موجود نباشد از بانک جهانی ذخیره بند ناف استفاده خواهد کرد.

 

با ذخیره بند ناف کودکمان، پشتیبان آینده او باشیم

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در انتها عنوان کرد: خوشبختانه مدتی است در کشور ما بانک ذخیره بند ناف تشکیل شده است لیکن در حال حاضر تنها در قسمت پیوند مغز و استخوان قابلیت کاربری دارد و انتظار می‌رود برای پیوند اعضای دیگر هم از آن استفاده شود. توصیه و پیشنهاد ما این است که تمام کسانی که فرزندی به دنیا می‌آورند در مشاوره با مراکزی که ذخیره سازی بند ناف را انجام می‌دهند باشند و بند ناف فرزند خود را ذخیره کنند زیرا این کار در آینده به نفع خود فرد و یا خواهر وبرادر او، و حتی انسان نیازمند دیگری در یک نقطه دیگر از دنیا است. در واقع این سلول‌ها در بانک ذخیره می‌شوند و به عنوان پس انداز سلولی برای همیشه پشتیبان فرد خواهند بود


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behdashtnews.ir