علت گریه کودکان هنگام ادرار و مدفوع چیست
 گریه کودکان هنگام دفع ادرار یا مدفوع یک علامت جدی است که باید مورد پیگیری و بررسی دقیق پزشک قرار بگیرد؛ زیرا این علامت نباید در کودکان مشاهده شود.

دلیل گریه کودک هنگام ادرار یا مدفوع

حمید ارشدی اورولوژیست کودکان با بیان اینکه گریه کودک هنگام دفع ادرار و مدفوع یک علامت جدی و خطرناک است، بیان کرد: این علامت می‌تواند نشانه در پسران نشانه تنگی مجرای ادرار و در دختران نشانه ابتلا به انواع چسبندگی‌ها باشد.

 گریه کودکان هنگام دفع ادرار یا مدفوع یک علامت جدی است که باید مورد پیگیری و بررسی دقیق پزشک قرار بگیرد؛ زیرا این علامت نباید در کودکان مشاهده شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علت گریه کردم هنگام دفع ادرار یا مدفوع در دختران و پسران علت‌های متفاوت و متنوعی دارد اما از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین علل آن می‌توان به تنگی مجرای ادرار در پسران و بروز انواع چسبندگی‌ها در دختران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه طولانی شدن بروز علامت درد می‌تواند خطرات دیگری برای کودکان در پی داشته باشد، یادآور شد: گریه کردن کودکان هنگام دفع نشانه عدم توانایی تخلیه کامل است که در طولانی مدت می‌تواند موجب بروز عفونت‌های ادراری، فشار روی عضله مثانه حتی حالب‌ها و کلیه‌ةا شود.

پزشک پس از معاینه و تجویز آزمایش‌های لازم علت را تشخیص و درمان را آغاز می‌کند که درمان ممکن است دارویی باشد و یا کودک نیاز به جراحی داشته باشد.

 کودک گریان،گریه کودک

 البته گاهی گریه کردن کودک هنگام دفع می‌تواند نشانه بروز یبوست و عدم توانایی برای تخلیه است. اگر علت یبوست باشد می‌توان بدون تجویز دارو و صرفا با تجویز یک رژیم غذایی مناسب مشکل را رفع کرد.

کودکان به دلیل اینکه تا 2 سالگی پوشک می‌شوند به راحتی ادرار و مدفوع خود را دفع می‌کنند اما پس از این سن و عدم استفاده از پوشک هنگام تخلیه ادرار یا مدفوع عضله خود را منقبض می‌کنند که این امر ناشی از عدم آموزش صحیح توسط خانواده‌ها است. وقتی کودک خود را منقبض می‌کند علاوه بر عدم توانایی تخلیه دچار احساس درد شدید می‌شوند که این مساله گریه آنها را به همراه دارد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در این صورت نیز خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پزشک و اطمینان از علت بروز مشکل، آموزش‌های لازم را از پزشک کسب و به فرزندانشان بیاموزند.

 والدین باید توجه داشته باشند به محض مشاهده گریه فرزندشان هنگام دفع سریعا به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بدانید : بیماری شایع كودكان

بیشتر بدانید : بـه کـودکـان دچـار یبوسـت مـلـیـن نـدهـیـد!

بیشتر بدانید : 20 نکته درباره دستشویی رفتن کودکان



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ana.ir