شیر مادر درمان عفونت های مقاوم به دارو در نوزادان
 افزایش و تکامل باکتری های مقاوم به دارو بزرگترین معضل بهداشتی حال حاضر است. تاثیر این باکتری ها در نوزادان، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بسیار نگران کننده است  

درمان عفونت باکتریایی نوزادان با شیر مادر

افزایش و تکامل باکتری های مقاوم به دارو بزرگترین معضل بهداشتی حال حاضر است. تاثیر این باکتری ها در نوزادان، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بسیار نگران کننده است و بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 200 هزار نوزاد بر اثر عفونت هایی که به درمان پاسخ نداده اند از بین می روند.

مطالعات دیگری نشان می دهد حدود 40 درصد از عفونت هایی که در نوزادان رخ می دهد، در مقابل دارو مقاوم هستند. باکتری های مقاوم به دارو از هر راهی، از پوست گرفته تا مواد غذایی می توانند به بدن راه یابند.

به دلیل اهمیت این موضوع، در سراسر جهان تحقیقات گسترده ای در مورد باکتری های مقاوم به دارو و تاثیر مواد غذایی و محیطی بر این موضوع در حال انجام است.

مادر و نوزاد

محققان فنلاندی مطالعات تازه ای را در این مورد آغاز کردند. در این مطالعه شیر مادر و مدفوع نوزاد 16 مادر و فرزند مورد بررسی قرار گرفت. محققان با رمزگشایی DNA‌ و ژن های باکتریایی در بزرگترین آزمایشگاه توالی یابی DNA دریافتند گرچه ژن های مقاوم در برابر دارو از شیر مادر به نوزاد منتقل می شوند، ولی قند موجود در شیر مادر، به رشد و افزایش باکتری های مفید روده نوزاد کمک می کند و تغذیه با شیر مادر حداقل به مدت شش ماه، جمعیت باکتری های مقاوم به دارو را در بدن نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

بر اساس گزارشی از دولت انگلیس، با تکامل و افزایش باکتری های مقاوم به دارو و در صورت عدم اتخاذ راهکاری موثر، این باکتری ها تا سال 2050 میلادی، سالانه 10 میلیون نفر را در سراسر دنیا از بین می برند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

بیشتر بدانید : اگر به نوزاد خود شیر مادر می دهید، بخوانید

بیشتر بدانید : ستایش شیر مادر و 10 توصیه به مادران

بیشتر بدانید : باورهای نادرست درباره شیر مادر



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :irna.ir