درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتی طلایی
آشنایی با راهکارهای درمانی سریع درمان اسهال نوزادان مهم‌ترین کاری است که باید توسط والدین انجام شود

روش های موثر برای درمان اسهال نوزادان

به گفته حسین فرهادی متخصص اطفال و نوزادان اسهال کودک ناراحت کننده است و بیشتر والدین از آن شکایت دارند، پس آشنایی با راهکارهای درمانی سریع مهم‌ترین کاری است که باید توسط والدین انجام شود، اگر احتمال می‌دهید کودک دچار مسمومیت غذایی شده است، سریعا او را نزد متخصص اطفال ببرید، به بوی غیر عادی مدفوع کودک خود دقت داشته باشید، بوی عجیب همراه با مدفوع شل کودک، تب و استفراغ، همگی علائم آلودگی به نوعی ویروس به نام روتاویروس هستند.

در این مواقع هم حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید، زمانی که کودکتان اسهال دارد، به او شیر پاستوریزه ندهید، شیر به دلیل داشتن قند لاکتوز فرایند هضم غذا را برای کودک سخت می‌کند و اسهال را بدتر می‌کند؛ بعد از رفع اسهال، به او شیر دهید، از دادن انواع دارو‌های ضد اسهال بدون تجویز پزشک و خودسرانه به کودک جداً خودداری کنید.

بیشتر بدانید : واقعیت ها و شایعاتی در مورد اسهال

بیشتر بدانید : دو خوراکی مفید جهت اسهال کودکان

بیشتر بدانید : اسهال|درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان


نکات طلایی برای درمان اسهال نوزاد

 موقع اسهال، آب مرکبات را کمتر به کودک بدهید، بهترین نوشیدنی برای تأمین آب از دست رفته بدن کودک در زمان اسهال، بسته‌های خوراکی او. آر. اس (ORS) است که پزشک تجویز می‌کند؛ هر پودر ORS را در یک پارچ آب جوشیده یا چهار لیوان آب تمیز و جوشیده سرد شده مخلوط کنید، این محلول در یخچال نگهداری شود و هر یک ساعت ذره به ذره به کودک بدهید، این محلول را فقط تا ۲ روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد بعد از آن دور ریخته می‌شود، نوشیدنی‌ها را کم کم به کودک خود دهید.

 در تغذیه کودک مبتلا به اسهال، شیر مادر بگنجانید،‌ مادر باید بیش از مواقع عادی به کودک خود شیر بدهد؛ سوپ، برنج کته شده، چای رقیق با کمی شکر، آب نارگیل، آب کاملاً پاک و تمیز و بهداشتی ، محلول ORS که می‌توان با نظر پزشک از داروخانه خرید یا در منزل تهیه کرد برای کودک مبتلا به اسهال مفید است.


راه‌های درمان کم آبی بدن در نوزادان مبتلا به اسهال

خوابیدن نوزاد

 برای جلوگیری از دست رفتن مایعات بدن کودک، مادر می‌تواند دفعات بیشتری به فرزند خود شیر دهد یا میزان بیشتری مایع به او بخوراند؛ در صورتی که کودکی استفراغ و تهوع هم داشت، ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آهسته آهسته و به مقدار کم به او مایعات بدهید؛ اسهال معمولاً بعد از سه تا چهار روز متوقف می‌شود اما در صورتی که اسهال شدید بود،  کودک حتماً باید تحت نظر پزشک درمان شود.


برای درمان اسهال نوزاد چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر کودکان گهگاهی دچار روانی مدفوع می‌شوند، خوشبختانه این وضعیت معمولاً زیاد طول نمی‌کشد و بیش از این که خطرناک در نظر گرفته شود، آزار دهنده است؛ با این حال باید والدین روش‌های درمان و یا پیشگیری از اسهال را بدانند.

 در صورتی که کودک مبتلا به اسهال، کمتر از ۶ ماه سن دارد و دوره‌های اسهال شدید یا طولانی مدت است، تب ۳۸.۸ درجه سلسیوس یا استفراغ مکرر دارد، از نوشیدن مایعات امتناع می‌کند و دل درد شدید، اسهال همراه با خون یا مخاط دارد و در صورتی که کودک دچار بی آبی شده است فوراً باید به پزشک مراجعه کنید.


علائم کم‌آبی بدن در نوزادان

علائم کم آبی بدن، خشکی یا چسبندگی دهان، کم شدن اشک هنگام گریه کردن، فرورفتگی چشم‌ها، فرورفتگی نقطه نرم بالای سر نوزاد (ملاج)، کاهش دفعات ادرار یا کمتر خیس شدن پوشک، خشکی و سردی پوست، تحریک پذیری، خواب آلودگی و بی حالی را شامل می‌شود.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir