چرا باید بیضه های نوازد تازه متولد شده معاینه شود؟
بیضه های مهم ترین اندام جنسی و تولید مثل مردان است که عارضه بیضه نزول نکرده در صورت عدم درمان مشکلاتی را در پی دارد  

اگر نوزادتان پسر است حتما بیضه هایش را معاینه کنید

عارضه بیضه های نزول نکرده یکی از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی در پسربچه هاست که باید حتماً تا یک سالگی درمان شود. بیضه ها مهم ترین عضو تولید مثل مردانه هستند و دو وظیفه مهم تولید اسپرم (نطفه مردانه) و هورمون تستوسترون را برعهده دارند. این اعضا باعث ایجاد خصوصیات جنسی مردانه در پسربچه ها می شوند. گاهی بیضه ها در جای اصلی خود قرار نمی گیرند و مشکل ساز می شوند. تخمین زده می شود که 3 تا 5 درصد نوزادان تازه متولدشده پسر، دچار بیضه نزول نکرده باشند.

والدینی که صاحب نوزاد پسر می شوند باید از بدو تولد بیضه های کودکشان را توسط متخصص اطفال معاینه کنند و از طبیعی بودن شکل و جای آن ها درون کیسه بیضه نوزاد مطمئن شوند در غیر این صورت، وجود ناهنجاری در آن منطقه خطر عقیم شدن و نازایی نوزادشان را  در پی دارد .

نوزاد

عارضه بیضه نزول نکرده یک عارضه مادرزادی برای نوزادان پسر است که غفلت والدین و درمان نشدن آن تا قبل از یک سالگی موجب ناباروری و عقیم شدن آن ها می شود. در نوزادانی که به این عارضه مبتلا هستند، طی 3 تا 6 ماه اول پس از تولد به خودی خود همزمان با رشد و تکامل نوزاد، بیضه پایین می آید و چنان چه در پسر بچه ای در پایان اولین سال تولد پایین نیامد، نیاز به درمان برای اصلاح این ناهنجاری وجود دارد. از 1.5 سالگی به بعد تغییرات غیر قابل بازگشت در سلول های بیضه نزول نکرده اتفاق می افتد که این تغییرات در آینده خطر ناباروری پسران را افزایش خواهد داد.


بیشتر بدانید : 10 مشکل تناسلی پسرانه!

بیشتر بدانید : بیماری های بیضه را می شناسید؟

بیشتر بدانید : بیماری شن ریزه بیضه چیست؟

بیشتر بدانید : نوزادانی که با غفلت والدین عقیم می‌شوند


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com