7 نکته برای درمان سرفه شبانه کودکان
 کودکان اغلب در طول روز هر از گاهی سرفه می کنند ولی شب که به رختخواب می روند نمی توانند جلوی سرفه خود را بگیرند  

درمان سرفه شبانه کودکان با 7 روش موثر

اگر کودکتان تنفسش هنگام خواب مشکل دارد باید با متخصص اطفال مشورت کنید. ضمن این که عوامل محیطی مثل سیگار و مواد شیمیایی که در شستشو و تمیزکاری استفاده می کنند را باید از کودک دور نگه دارید.

سرفه کودکان در شب بسیار شایع است. کودک ممکن است در طول روز سرفه نکند ولی شب موقع خواب دچار سرفه ماندگار شوند که جلوی خوابیدنش را بگیرد و حتی موجب استفراغ کودک شود که مسلما موجب نگرانی والدین خواهد شد.

سرفه یک رفلکس فیزیولوژیک و پاسخ غیر ارادی بدن است. بدن با بازدم های شدید سعی می کند مخاط، خاک و سایر ذرات هوایی را از مسیرهای تنفسی خارج کند.

یک کودک سالم در سنین ابتدایی که سابقه عفونت های تنفسی نداشته باشد ممکن است 34 بار در روز سرفه کند. سرفه یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشک اطفال است گرچه معمولا نیازی به درمان پزشکی ندارد.


چرا سرفه می کنیم؟

گیرنده های سرفه در امتداد مسیرهای هوایی از حنجره تا نایژه ها ادامه دارد و با عوامل زیر تحریک می شوند:

عفونت سیستم تنفسی بالایی از جمله رینیت، رینوفارنژیت، لارنژیت و سرماخوردی

پاسخوگیی شدید نایژه ای

آسم و آلرژی

ریفلاکس اسیدی معده

کودکان اغلب در طول روز هر از گاهی سرفه می کنند ولی شب که به رختخواب می روند نمی توانند جلوی سرفه خود را بگیرند. در طول روز کودک ایستاده است و مخاط وارد سیستم تنفسی نشده و خارج می شوند ولی زمانی که دراز می کشد مسیرهای هوایی با تراکم مخاط درگیر می شود.

تراکم مخاط و حالت بدن باعث خشک شدن مخاط و مسیرهای هوایی می شود به همین دلیل نمی توان جلوی سرفه را گرفت.

بیشتر بدانید : شربت ضدسرفه طبیعی برای کودکان!

بیشتر بدانید : درمان سرفه کودکان، چه زمانی سرفه کودکان را جدی بگیریم؟


روش درمان سرفه شبانه کودکان

سرماخوردگی کودکان وقتی طولانی شود بسیار ناراحت کننده است و تاثیر منفی بر فعالیت و خواب و کیفیت زندگی کودک می گذارد. با توصیه های زیر به طور کلی میتوانید سرفه شبانه کودک را در خانه درمان کنید:


درمان سرفه شبانه کودک با اجتناب از محیط خیلی خشک

باید رطوبت هوای اتاق کودک را تامین کنید. رطوبت برای سریع تر تمیز شدن مسیرهای هوایی مفید است. اگر از گرم کننده استفاده می کنید نباید دما را زیاد بالا ببرید و یک ظرف محتوی آب روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا رطوبت هوا را تامین کند.


برای درمان سرفه شبانه کودک به رقیق شدن مخاط کمک کنید

کودک سرماخوریده

رقیق شدن مخاط کمک می کند که راحت تر آن ها را خارج کنید. بدن کودک خود را هیدراته نگه دارید و اطمینان حاصل کنید آب کافی به بدنش می رسد. شما می توانید از انواع آبمیوه، میوه و آب نارگیل برای این منظور استفاده کنید.


برای درمان سرفه شبانه کودک او را به حالت نیمه نشسته بخوابانید

سرفه های شبانه زمانی بدتر می شود که کودک دراز می کشد. کمی سر تختش را بالا بیاورید یا بالش بزرگتری زیر سر و پشتش قرار دید تا به حالت نیمه نشسته قرار بگیرد.


بهبود تنفس بینی

اگر مخاط بینی کودک خیلی غلیط است از ملول آب نمک که به صورت اسپری یا قطره است استفاده کنید. با وجود ناراحت کننده بودن استفاده آن ها برای کودک ولی بسیار موثرند.

همچنین می توانید سینه کودک بالاتر از 2 سال را با مخلوط روغن اسانسی که دستورش را می دهیم ماساژ دهید:

2 قطره روغن اسانس اکالیپتوس و 10 قطره اسانس بخور و نصف لیوان روغن بادام شیرین ( 100 میلی لیتر ) را مخلوط نموده در شیشه ای نگهداری کنید مقدار کمی را کف دست خود کشیده و روی سینه کودک ماساژ دهید تا از احتقان او کاسته شود.


درمان سرفه شبانه کودک با تسکین خشکی گلو

اثر کاهش دهنده سرفه عسل ثابت شده است. می توانید یک قاشق چایخوری عسل را قبل از خواب یا زمانی که سرفه شروع شد را به تنهایی یا با شیر گرم به کودک بدهید.

یکی دیگر از داروهای خانگی سرفه شبانه کودک چند قاچ کردن پیاز سفید یا قرمز و ریختن عسل روی آن ها است. بعد از چند دقیقه پیاز آب انداخته با عسل مخلوط می شود. می توانید از این شربت هر روز به کودکتان بدهید.

یک راه موثر دیگر قرار دادن پیاز قاچ شده کنار تخت کودک است. پیاز غنی از پلی فنل ها و آنتی هیستامین های طبیعی است که باعث کاهش علایم آلرژی و التهاب می شود. اگر مقداری شکر روی پیاز بریزید ، بوی پیاز تمام اتاق را پر کرده و سرفه فرزندتان متوقف خواهد شد.

بیشتر بدانید : خوراکی فوق العاده در درمان سرفه

بیشتر بدانید : سرفه های کودکانه نگرانتان نکند!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ