چرا بعضی نوزادان در هنگام تولد انگشت اضافه دارند؟
برخی نوزادان در هنگام تولد دارای انگشت اضافه هستند که این عارضه پلی داکتیلی نامیده می شود، در ادامه به علت و روش های درمان آن اشاره می شود

پلی داکتیلی یا انگشتان اضافه در نوزادان چرا اتفاق می افتد؟

عارضه پلی داکتیلی یا انگشتان اضافه در دست یکی از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی دست است و از هر 500 تولد در یک نفر وجود دارد و به علل متعدد به وجود می آید و فرد به جای داشتن پنج انگشت دست دارای شش انگشت یا بیشتر است.


 علایم

  • انگشت اضافه به اشکال گوناگون می تواند در دست وجود داشته باشد.
  • وجودیک برجستگی کوچک در کنار دست
  • وجود یک انگشت که در انتها پهن شده است و دو ناخن دارد
  •  وجود یک انگشت اضافه که با یک پایه نازک از کنار دست آویزان است
  • یک دست با ظاهر معمولی با یک شست و پنج انگشت دیگر

از نظر مکانی انگشت اضافه بیشتر در طرف انگشت کوچک دست است ولی می تواند در طرف انگشت شست هم باشد. به ندرت انگشت اضافه در بین انگشتان وسطی قرار گرفته است.انگشت اضافه ممکن است فقط یک زایده پوستی  باشدیا استخوان هم داشته باشد. ممکن است دارای یک بند یا چند بند استخوانی باشد یا حتی استخوان آن با استخوان های کف دست مفصل شود. گاهی اوقات هم یک انگشت در انتها دو شاخه و به دو انگشت تبدیل می شود.


 علت

در زمان جنینی دست ابتدا به شکل یک پارو است و سپس در قسمت هایی از آن شکاف هایی ایجاد و انگشتان از هم جدا می شود. گاهی اوقات انگشتان به درستی از هم جدا نمی شود و نتیجه آن دستی است که دو یا چند انگشت آن به هم وصل است که به آن سینداکتیلی می گویند.گاهی هم بیش از چهار شکاف ایجاد شده است و در نتیجه بیش از پنج انگشت به وجود می آید.

پلی داکتیلی یا چند انگشتی گاهی ارثی است ولی در اغلب موارد به طور خودبه خود و بدون زمینه خانوادگی ایجاد می شود. گاهی اوقات تعدد انگشتان دست همراه با دیگر ناهنجاری های مادرزادی مثل بیماری های خونی یا قلبی است.


 درمان

درمان  انگشتان اضافه از طریق عمل جراحی و خارج کردن انگشت اضافه است. وقتی این انگشت اضافه در طرف شست قرار دارد معمولا بهترین زمان برای جراحی و خارج کردن آن یک و نیم سالگی است. جراحی نباید تا بعد از پنج سالگی به تعویق بیفتد.

وقتی انگشت اضافه در طرف انگشت کوچک است بهتر است در حدود یک سالگی جراحی و خارج شود و وقتی انگشت اضافه در وسط انگشتان دیگر است باید جراحی برای خارج کردن آن در سن شش ماهگی انجام شود.

بستن انگشت با نخ برای خارج کردن ممکن است موجب خون ریزی های شدید شود و عملی خطرناک است. بهترین روش خارج کردن انگشت اضافه توسط عمل جراحی و به وسیله پزشک است.


بیشتر بدانید : علت مرگ جنین در داخل شکم در ماه های مختلف

بیشتر بدانید : عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری برای مادر و جنین


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com