اهمیت مصرف زینک برای کودکان+ میزان مصرف زینک در سنین مختلف
زینک یک ماده معدنی ضروری برای بدن کودکان و بزرگسالان است که به تقویت سیستم ایمنی هم کمک می کند، در این مطلب به اهمیت مصرف زینک برای کودکان اشاره می شود

کودکان چقدر زینک مصرف کنند؟

کمبود روی یا زینک در کودکان زیر دو سال در کشور حدود ۲۰ درصد است.  این درحالی است که کمبود روی عوارض سلامتی برای همه به ویژه کودکان دارد. این کمبود سیستم ایمنی را به مخاطره می‌اندازد و به همین دلیل مقاومت در برابر عفونت را کاهش می‌دهد.

کمبود روی در کودکان، رشد را به تاخیر می اندازد و موجب کوتاه قدی می شود، کمبود ریز مغذی های اساسی مانند آهن، ید، روی و ویتامین A ،از جمله مشکلات تغذیه ای در کودکان  است.

میزان روی مورد نیاز روزانه

این نیاز بر اساس سن و جنس متفاوت است، مثلا کودکان زیر شش ماه به ۲، هفت ماهه تا سه ساله به ۳ چهار تا هشت ساله به ۵ و نه تا سیزده ساله به ۸ میلی گرم روی در روز نیاز دارند.

نیاز روزانه در سنین بالای چهارده سال به حدود ۱۱ میلی گرم برای پسران ومردان بالغ و حدود ۹ میلی گرم برای دختران و زنان بالغ افزایش می یابد. نیاز زنان در زمان حاملگی و شیردهی کمی بیشتر و در حدود ۱۲ تا ۱۳ میلی گرم در روز است.

عوارض کمبود روی

کمبود روی در دوران حاملگی باعث اختلال در رشد جنین می شود. کمبود این ماده در دوران نوزادی و کودکی باعث اختلالات رشد و در سنین بلوغ به اختلالات در بلوغ جنسی (تاخیر در بلوغ جنسی در هر دو جنس) منجرمی شود. از دست دادن اشتها، اسهال، کاهش وزن، ریزش موها، اشکال در عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم ها، ضایعات پوستی و چشمی و اختلال در حس بویایی و چشایی از دیگر عوارض کمبود روی است.

بیشتر بدانید : «روی» و تاثيرات آن در بدن

بیشتر بدانید : روی zinc چه فوایدی برای بدن دارد؟+ منابع غذایی روی

بیشتر بدانید : منابع غذایی روی (زینک)

بیشتر بدانید : هر آنچه باید در مورد مکمل زینک بدانید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com