بند ناف نوزاد و نکاتی برای پیشگیری از عفونت بند ناف
بند ناف نوزاد چند روز بعد از تولد می افتد، اما در این چند روز که به نوزاد چسبیده باید کاملا مراقب باشید که ناف نوزاد دچار عفونت نشود، در این مطلب به چند نکته برای پیشگیری از عفونت بند ناف اشاره می شود

نکات مراقبتی از بند ناف نوزاد

بعد از تولد ، بندناف نوزاد به تدریج خشک می‌شود و می افتد. افتادن بند ناف دردی ندارد و طی دو هفته بعد از تولد رخ می دهد. همان‌طور که می دانید جنین در داخل رحم، مواد غذایی و اکسیژن لازم را از طریق جفت که به دیواره داخلی رحم مادر متصل است، دریافت می کند.

پس از تولد، بند ناف با گیره ای بسته و از نزدیک بدن نوزاد قطع می شود و به این ترتیب، تکه ای از آن متصل به ناف کودک باقی می ماند و به مرور می افتد. اگر در طول این مدت مقدار کمی خون در محل ناف نوزاد مشاهده کردید، نگران نشوید، این خون، عادی و طبیعی است.

نکته ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که پوشک نوزاد را باید زیر بند ناف ببندند تا بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد و با ادرار تماس پیدا نکند.

بیشتر بدانید : بیماری‌هایی که با خون بند‌ ناف درمان می‌شوند

چرا بند ناف عفونت می کند؟

هنگام تولد، نوزادان با سطح بالایی از پادتن‌ها در بدن‌شان به دنیا می‌آیند، مثل پروتئین‌هایی به نام گلبول‌های ایمنی که برای حفظ نوزاد از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مهم است.

با افت سطح این پروتئین‌ها نوزاد مستعد ابتلا به عفونت می‌شود. از سه ماهگی بدن نوزاد شروع به گسترش این پادتن‌ها می‌کند. البته این کار با سرعتی کند‌تر از بدن یک بزرگ سال انجام می شود. بنابراین نوزادان بسیار آسیب‌پذیر هستند و به همین دلیل مراقبت از بندناف و پیشگیری از بروز عفونت بسیار حائز اهمیت است.

علایم عفونت بند ناف چیست؟

 یک بندناف سالم به طور معمول بدون بو و تمیز است. بند ناف حدود سه روز مرطوب باقی می‌ماند و سپس شروع به سیاه و خشک شدن می‌کند.

در صورتی که هر یک از علایم زیر را در کودک خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • تب یا بد حالی نوزاد
  • ورم یا قرمزی ناف یا اطراف آن
  • وجود چرک در محل ناف
  • استشمام بوی بد از بند ناف
  • خونریزی زیاد بندناف قبل از افتادن آن (خون ریزی جزئی اغلب در زمان افتادن رخ می‌دهد)

 بند ناف نیاز به الکل دارد یا نه؟

در اتاق زایمان، متخصص زنان یا ماما برای جلوگیری از عفونت، بند ناف را پس از قطع کردن با مواد ضدعفونی کننده تمیز می کند.

سال ها توصیه بر این بود که برای تمیز کردن بند ناف در روزهای بعد در خانه، از پنبه یا گاز استریل آغشته به الکل، یک یا دو بار در روز استفاده شود.

استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن بند ناف لازم نیست، چرا که ممکن است روند افتادن آن را به تعویق بیندازد.

بیشتر بدانید : با ذخیره سازی بند ناف، سلول های بنیادی فرزندتان را برای او پس انداز کنید

بیشتر بدانید : درباره ذخیره کردن خون بند ناف نوزاد چه می دانید؟

بیشتر بدانید : ناف نوزاد پس از تولد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com