همیشه نباید بی قراری نوزاد را به حساب کولیک بگذارید
 نباید همیشه تمام بی قراری و گریه های کودک را به پای کولیک بنویسیم اگر این بی قراری ها از حد گذشت حتما باید به پزشک مراجعه کنید

 همیشه گریه نوزادان خبر از کولیک نمی دهد

یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: مادران هر گونه بی قراری نوزادان را به حساب کولیک نگذارند.

 در صورتیکه نوزاد گریه های مداوم و آرام ناپذیر دارد، بهتر است یک مرتبه توسط پزشک متخصص بررسی و معاینه شود.

 در حال حاضر در شرایط کرونا قرار داریم و در صورتیکه نوزادی بی قرار بود و بین گریه ها آرام نمی شد، بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شود تا سلامت جسمی کودک مورد بررسی قرار گیرد چرا که 5 درصد از گریه های مداوم و آرامش ناپذیر نوزادان می تواند مربوط به مشکلات جسمی باشد که پزشک این موضوع را تشخیص می دهد.

مادران برای هر نوع بی قراری و گریه های نوزادان نباید سریع به پزشک مراجعه کنند چرا که برخی مراحل در دوران نوزادی طبیعی است.

 کولیک در سالهای اخیر تعاریف مختلفی دارد چرا که برخی پزشکان طرح سه را برای کولیک در نظر میگیرند، به عنوان مثال در صورتیکه نوزادی سه ساعت در طول سه روز در هفته  و به مدت سه هفته به طول بیانجامد و از سه هفتگی کودک بی قراری داشته باشد، کولیک گفته می شود.

در حالیکه برخی دیگر از متخصصان می گویند، کولیک از دو هتفگی آغاز می شود، بنابراین تعاریف مختلفی از کولیک وجود دارد که علت مشخص و دقیقی وجود ندارد.

 مادران باید توجه داشته باشند هر گونه بی قراری کودک را ب حساب کولیک نگذارند، اما در حالت کلی کولیک مشخصاتی دارد که والدین باید با این حالتها آشنایی داشته باشند و کودک را برای کوچکترین علامت نزد پزشک نبرند.

در برخی موارد نیز برعکس چنین مواردی وجود دارد و والدین آنقدر نسبت به واکنش های نوزاد بی تفاوت هستند و تمامی علامت ها را عادی انگاری می کنند، که برای نوزاد مشکلات ثانویه ایجاد می شود.

 نوزادان به طور متوسط یک تا سه ساعت در روز گریه می کنند که این موضوع در سه ماهه اول زندگی بسیار به وفور دیده می شود و اوج آن در چهار تا هشت هفتگی نوزاد است، بنابراین بی قراری نوزاد در این مرحله از زندگی طبیعی است.

 قشر مخ در نوزادان به طور تدریجی در حال تکامل است، برخی واکنش های نوزاد به علت پاسخ های رفلکسی و انعکاسی از قشر مخ است، بنابراین نباید واکنش های کودک از جمله گریه های کوتاه کودک را غیر طبیعی تلقی کنیم.

 نوزادانی که کولیک دارند، بیش از دو ساعت گریه می کنند،  بی قراری آنها در عصر ها بیشتر می شود و در حالت خاصی آرامش پذیر هستند.

برخی کودکان در پوزیشن های خاص حالت آرامش به خود می گیرند امادر مقابل برخی کودکان تحت هیچ شرایطی ارام نمی شوند که این کودکان نیز باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرند.

نسبت کولیک در جامعه پسران و دختران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

 حذف برخی مواد غذایی از جمله شیر، ماهی، تخم مرغ و سایر مصادیق اشتباه می باشد، مادران نباید از مصرف مواد غذایی غافل شوند چرا که این کمبودها در بدن مادر و نوزاد افزایش می یابد.

حذف مواد غذایی کافئین دار به مادران شیرده توصیه می شود، مصرف این گونه مواد که در قهوه و شکلات بیشتر است می تواند برای نوزاد حساسیت زا باشد، که مادران شیرده با مصرف این مواد غذایی از طریق شیردهی به نوزاد انتقال  می دهند.

بیشتر بدانید : تاثیر شادی مادر در دوران بارداری بر سلامت نوزاد

بیشتر بدانید : گریه نکردن نوزاد خطرناک است؟

بیشتر بدانید : درد نوزادان در آغوش والدین کاهش می یابد

بیشتر بدانید : راه حل هایی برای درمان کولیک نوزادان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir