چگونگی مواجه شدن با تب شدید کودکان
بیشتر کودکان معمولا در زمان تب های شدید تشنج می کنند که برای والدین نگران کننده و استرس آور است

اقدامات لازم در زمان تب شدید کودکان

طی یک تشنج ناشی از تب، کودک ممکن است هوشیاری خود را از دست داده، دچار انقباض و لرزش تمام بدن شود. به باور دکتر کیارش صدریه متخصص مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان کودکان لس آنجلس، تشنج ‌ها - که معمولاً یک یا دو دقیقه طول کشیده اما می ‌توانند طولانی ‌تر هم شوند - به ندرت نیاز به دارو داشته و در بیشتر موارد هم نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

با وقوع هر نوع تشنج در کودک، والدین یا سایر مراقبان باید آرامش خود را حفظ کرده و چهار اقدام اصلی را انجام دهند:

  •  برای جلوگیری از خفگی، کودک را به پهلو بخوابانید. نیازی به مهار کودک یا تلاش برای متوقف کردن لرزش نیست. تشنج به خودی خود ادامه یافته و سپس متوقف می شود.

  •  هرگز چیزی در دهان کودک نگذارید. این کار می تواند منجر به شکستگی دندان، آسیب دیدن لثه یا حتی مسدود شدن راه هوایی شود.

  •  زمان تشنج اگر بیش از پنج دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید زیرا ممکن است برای پایان دادن به تشنج نیاز به دارو باشد.

  •  فرزندتان را در همان روز به پزشک ببرید زیرا اگرچه تشنج های مختصر به خدمات اورژانسی نیاز ندارند، اما باید دلیل تب و تشنج در فرزندتان شناسایی شود.

تشنج ناشی از تب شایع ترین نوع تشنج دوران کودکی است که بین ۲ تا ۵ درصد کودکان را مبتلا می کند. اکثر آنها بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی رخ می دهد. اینکه چرا تب می تواند باعث تشنج شود هنوز مشخص نیست، اما به باور متخصصان، ژنتیک در این امر نقش دارد.

درمان تشنج در کودکان معمولاً شامل استفاده از داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن است. باید توجه داشت که دو نوع تشنج ناشی از تب وجود دارد. تشنج های ساده که شایع ترند، شامل تکان دادن تمام بدن بوده و کمتر از ۱۵ دقیقه طول می کشند. به خاطر داشته باشیبد که تشنج بر عملکرد مدرسه یا هوش آینده آن ها تأثیر نمی گذارند. در خاتمه گفتنی است تشنج های پیچیده تنها بخشی از بدن را درگیر کرده و معمولا در عرض ۲۴ ساعت عود کرده و میزان عوارض بعدی آن ها کمی بیشتر است.

بیشتر بدانید :  چه زمانی تب باعث تشنج در کودکان می شود

بیشتر بدانید : چطور از ابتلای فرزندم به ویروس پیشگیری کنم؟

بیشتر بدانید : چطور تب کودکم را اندازه بگیرم؟ نکاتی مهم برای اندازه گیری تب

بیشتر بدانید : به کودکتان استامینوفن می دهید؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir