کرونا منشا هپاتیت در کودکان نیست
هپاتیت در کودکان که به گونه مرموزی در حال افزایش است را بر خلاف باور برخی افراد نمی توان  به ویروس کرونا مربوط دانست

آیا می تواند هپاتیت در کودکان را به کرونا ربط داد؟

ماه گذشته شیوع هپاتیت کودکان در اروپا بسیار خبرساز شد و خیلی زود شایعه ارتباط این نوع هپاتیت با کرونا شدت گرفت.محققان انگلیسی  روز  گذشته از پیشرفتی در  بیماری هپاتیت در کودکان خردسال خبر دادند و گفتند که این  بیماری جدی که کبد را درگیر می‌کند با عفونت همزمان دو ویروس رایج مرتبط است، اما نه ویروس کرونا.

 عفونت‌های آدنوویروسی

سازمان جهانی بهداشت حداقل 1010 مورد احتمالی را گزارش کرده است، از جمله 46 مورد نیاز به پیوند کبد و 22 مورد مرگ ناشی از این بیماری که مربوط به اکتبر گذشته است.که این موارد بر افزایش عفونت‌های آدنوویروسی متمرکز بودند.

  ویروس AAV2

اما در دو مطالعه جدید که به طور مستقل و به طور همزمان در اسکاتلند و لندن انجام شد، دانشمندان دریافتند ویروس دیگری به نام AAV2 نقش مهمی در این بیماری داشته و در 96 درصد از همه بیماران بررسی شده وجود دارد.

AAV2 معمولاً به عنوان عامل بیماری شناخته نمی شود و نمی تواند خود را بدون وجود  ویروس کمکی دیگری تکثیر کند.هر دو تیم به این نتیجه رسیدند که عفونت همزمان با AAV2 و یک آدنوویروس یا گاهی اوقات ویروس هرپس HHV6، بهترین توضیح را برای بیماری شدید کبدی ارائه می دهد.اما تامسون، پروفسور بیماری های عفونی از دانشگاه گلاسکو  که سرپرست این مقاله اسکاتلندی است، در بیانیه ای گفت: «وجود ویروس AAV2 با هپاتیت مرموز در کودکان مرتبط است.»

 کرونا نقشی ندارد

محققان هرگونه ارتباط هپاتیت کودکان با SARS-CoV-2 را به عنوان یک علت مستقیم رد کرده‌اند.هیچ ویروس کرونایی در کبد بیماران یافت نشد و مطالعات نشان داد، دو سوم بیماران دارای آنتی بادی علیه ویروس کرونا هستند.

 شیوع هپاتیت کودکان چه علتی دارد؟

مشخص نیست که چرا به تازگی موارد هپاتیت در کودکان افزایش یافته است، اما  محققان بر این احتمال تأکید کردند که قرنطینه‌ها می‌تواند با کاهش ایمنی در کودکان یا با تغییر الگوهای گردش ویروس در آن نقش داشته باشد.

بیشتر بدانید : حواستان به علائم هپاتیت باشد

بیشتر بدانید : ویروس هپاتیت A تا چند وقت زنده می ماند؟ + راههای انتقال هپاتیت A

بیشتر بدانید : 9 واکسن ضروری برای کودکان ایرانی

بیشتر بدانید : روند رو به افزایش ابتلا به بیماری های مشکوک در کودکان

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com