آیا می توان به کودکان مولتی ویتامین داد؟
مصرف مولتی ویتامین برای کودکان ضروری نیست و بهتر است با نظر پزشک مصرف شود

کودکان مولتی ویتامین بخورند یا نه؟

مولتی ویتامین برای اکثر کودکان سالمی که به طور طبیعی رشد می کنند ضروری نیست. غذاها بهترین منبع مواد مغذی هستند. وعده های غذایی و میان وعده های منظم می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان پیش دبستانی را تامین کند.

غذاها بهترین منبع مواد مغذی هستند. وعده های غذایی و میان وعده های منظم می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان پیش دبستانی را تامین کند.

در حالی که بسیاری از کودکان خردسال به خوردن غذا می پردازند، این لزوما به این معنی نیست که آنها کمبودهای تغذیه ای دارند. بسیاری از غذاهای رایج - از جمله غلات صبحانه، شیر و آب پرتقال - با مواد مغذی مهمی مانند ویتامین های B، ویتامین D، کلسیم و آهن غنی شده اند. بنابراین ممکن است فرزند شما بیشتر از آنچه فکر می کنید ویتامین و مواد معدنی دریافت کند.

علاوه بر این، مولتی ویتامین ها بدون خطر نیستند. مگادوز ویتامین ها و مواد معدنی می تواند سمی باشد. علاوه بر این، برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند با داروهایی که ممکن است کودک شما مصرف کند تداخل داشته باشند.

اگر نگران دریافت سطح توصیه شده ویتامین ها و مواد معدنی فرزندتان هستید با پزشک کودک خود صحبت کنید. مولتی ویتامین ممکن است برای کودک شما مفید باشد اگر او:

  • دارای تاخیر در رشد جسمی و رشدی (شکوفایی)

  • بیماری های مزمن یا حساسیت های غذایی خاصی دارد

  • دارای یک رژیم غذایی محدود کننده است

اگر پزشک کودک شما مولتی ویتامین را توصیه می کند، مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که برای گروه سنی کودک شما طراحی شده است و بیش از 100 درصد ارزش روزانه ویتامین ها و مواد معدنی را تامین نمی کند. علاوه بر این، مولتی ویتامین ها را از دسترس کودک خود دور نگه دارید و به وضوح نشان دهید که آب نبات نیستند.

 ویتامین های مهم برای کودکان

کودک شما برای رشد، نمو و سلامتی به مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری نیاز دارد. آنها عبارتند از: ویتامین های A، B، C، D، E و K. مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، ید و روی.

 ویتامین های مناسب برای سیستم ایمنی کودکان

  • ویتامین C فهرست طولانی از فوایدی دارد که برای سلامت و رشد کودک شما بسیار مهم است.

  • ویتامین D برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی حیاتی است.

  • روی.

آیا مصرف روزانه مولتی ویتامین توصیه می شود؟

اکثر مطالعات هیچ فایده ای از مولتی ویتامین ها در محافظت از مغز یا قلب ارائه نمی کنند. اما مزایای بالقوه و هیچ خطری از یک مولتی ویتامین استاندارد روزانه وجود ندارد.

چطور مولتی ویتامین خوب انتخاب کنم؟

  • تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد.

  • مواد تشکیل دهنده ان برای سن و وزن کودک مناسب باشد.

  • تعادل مناسب برای سن و جنس فرزند شما داشته باشد.

  • ریز مغذی های ضروری مورد نیاز را دارا باشد.

  • مواد مغذی مورد نیاز بدن فرزند شما را طبق تجویز پزشک تامین کند.

از چه سنی لازم است به کودکان ویتامین داد؟

محققان توصیه می کند که به همه کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله هر روز مکمل های ویتامین حاوی ویتامین های A، C و D داده شود. به نوزادانی که روزانه بیش از 500 میلی لیتر شیر خشک می خورند نباید مکمل های ویتامینی داد.

 زمان مناسب مصرف مولتی ویتامین برای کودکان

بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها در کودکان صبح زود است که بیدار میشوند چرا که بهترین عملکرد را دارند، زیرا ویتامین های B موجود در آنها ممکن است متابولیسم و عملکرد مغز را بیش از حد تحریک کنند و اگر در عصر مصرف شوند، خواب تحت تأثیر قرار می گیرد. برخی کودکان را اگر با معده خالی بخورند ممکن است اسهال بگیرند.

آیا مولتی ویتامین ها بی فایده هستند؟

محققان به این نتیجه رسیدند که مولتی ویتامین ها خطر بیماری قلبی، سرطان، زوال شناختی (مانند از دست دادن حافظه و کندی تفکر) یا مرگ زودرس را کاهش نمی دهند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که در مطالعات قبلی، مکمل های ویتامین E و بتاکاروتن به ویژه در دوزهای بالا مضر هستند. 

بیشتر بدانید : تقویت کننده استخوان کودکان

بیشتر بدانید : ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن کودکان چیست؟

بیشتر بدانید : 5 غذايی كه باعث افزايش هوش كودكان می‌شود

بیشتر بدانید : چگونه یک مولتی ویتامین مناسب برای کودکان انتخاب کنیم؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :salamatnews.com