درمان های خانگی برای سرفه کودکان
سرفه کودکان به ویژه در فصل سرما مسئله نگران کننده ای برای بسیاری از والدین است چرا که به کودکان نمی توان به راحتی دارو داد، در این مطلب به چند روش خانگی برای درمان سرفه کودکان اشاره می کنیم

سرفه کودکان را با چه روش هایی در خانه درمان کنیم؟

سرفه یک علامت رایج است که اکثر کودکان در طول دوران کودکی خود بارها آن را تجربه می کنند. اگرچه سرفه ها معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند و خود به خود از بین می روند، گاهی می توانند نشانه ای از یک مشکل جدی تری باشند.

اما با شروع سرفه، فورا به سراغ داروی سرفه یا سرماخوردگی کودک نروید. چرا که یک گزینه درمانی ایمن یا موثر نیست. درک انواع مختلف سرفه و روش صحیح درمان آنها به کودک شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان در مسیر بهبودی قرار گیرد.

بیشتر بدانید : زمانی که سرفه خشک خبر از بروز مسئله ای جدی می دهد

بیشتر بدانید : درمان سرفه کودکان، چه زمانی سرفه کودکان را جدی بگیریم؟

چگونه سرفه را در کودکان تسکین دهیم

انواع مختلفی از سرفه وجود دارد، بنابراین مهم است که به صدای سرفه گوش دهید و مراقب علائم همراه دیگر باشید. این به شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند تا بهترین برنامه درمانی را برای فرزندتان تعیین کنید.

نمونه هایی از انواع مختلف سرفه عبارتند از:

سرفه خفیف

که اغلب نشانه سرماخوردگی یا آلرژی است. در بیشتر موارد، این نوع از سرفه را می توان با درمان های خانگی تسکین بخشید.

سرفه های عمیق

اینها اغلب نتیجه عفونت های ویروسی یا باکتریایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا ذات الریه هستند. در برخی شرایط می توان این نوع سرفه را در خانه درمان کرد. با این حال، اگر سرفه شدید یا مداوم است، باید کودک خود را پیش پزشک اطفال ببرید.

سرفه‌های سخت و شدید

که معمولاً به دلیل عفونت‌هایی مانند کروپ یا آسم ایجاد می‌شود. اگر کودک شما از سفتی قفسه سینه شکایت دارد، بهتر است با پزشک اطفال صحبت کنید. آن‌ها ممکن است در نفس کشیدن، بیان جملات کامل و بلند مشکل داشته باشند یا علائم فیزیکی مانند باز شدن سوراخ‌های بینی، تنفس شکمی، تنفس سریع یا مکش بین دنده‌ها همراه با تنفس داشته باشند.

سرفه های مکرر همراه با تنفس بلند

که نشانه سیاه سرفه است و معمولاً به عنوان سیاه سرفه شناخته می شود، یک عفونت بسیار مسری و بالقوه خطرناک دستگاه تنفسی است. این نوع سرفه ممکن است با تغییر رنگ صورت به آبی یا با رنگ پریدگی همراه باشد. این نوع سرفه نیاز به یک نسخه دارویی تجویز شده توسط پزشک اطفال دارد.


امیلی ویسنسکی، پزشک متخصص اطفال در بالتیمور، می‌گوید: «نوع سرفه و علت آن بسیار مهم است، زیرا سرفه‌های خاص ممکن است نیاز به درمان‌های خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر کودک شما مبتلا به کروپ است، ممکن است برای بهبودی به استروئید نیاز داشته باشد. اگر آسم دارند، روش درمانی متفاوتی نیاز پیدا می کنند. از سوی دیگر، بیشتر سرفه‌های ویروسی با مراقبت‌های حمایتی بهترین عملکرد را دارند.»

در صورت عدم درمان سریع، سرفه می تواند باعث ناراحتی و درد در ناحیه قفسه سینه و گلو شود. اگرچه داروی سرفه برای استفاده در کودکان در هر سنی تایید نشده است، اما داروها و درمان های خانگی دیگری برای کمک به تسکین سرفه و تسکین هرگونه ناراحتی وجود دارد.

داروهای سرفه بدون نسخه، از جمله داروهای هومیوپاتی، برای کودکان کمتر از 6 سال توصیه نمی شود؛ طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، درمان های خانگی اغلب اولین قدم برای کمک به احساس بهتر کودک شما هستند. این شش درمان طبیعی برای سرفه در کودکان را امتحان کنید.

1. دستگاه رطوبت ساز با خاصیت خنک کنندگی

رطوبت سازها یا دستگاه بخور، یک روش محبوب برای افزایش رطوبت هوا هستند و یک درمان رایج سرفه برای کودکان شناخته می شوند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما اعتقاد بر این است که استفاده از رطوبت ساز ها به شل شدن مخاط کمک کرده و در نهایت تسکین سرفه و احتقان را به همراه دارد. فقط مطمئن شوید که آن را به طور منظم تمیز کنید تا از رشد کپک و باکتری که می تواند در هوا منتشر شود جلوگیری کنید.

به خاطر داشته باشید که یک رطوبت ساز گرم ممکن است مزایای مشابهی را ارائه دهد، اما به دلیل احتمال سوختگی ناشی از آب داغ یا بخار، آنها برای کودکان توصیه نمی شوند.

2. دوش آب گرم

یک دوش بخار آب گرم قبل از خواب می تواند به شل شدن مخاط و احتقان کودکان کمک کند، سرفه آنها را تسکین ببخشد و تنفس کودک شما را آسان کند. فقط مطمئن شوید که آب دوش خیلی داغ نباشد، زیرا ممکن است برای کودکان خردسال خطرناک باشد.

3. قطره یا اسپری بینی سالین

اگر سرفه کودک شما به دلیل احتقان بینی است، استفاده از قطره ها یا اسپری های بینی نمکی می تواند به پاک کردن آرام مجرای بینی او کمک کند و تنفس را برای او آسان تر کند. آنها همچنین می توانند به شستن میکروب ها و مواد تحریک کننده در سوراخ بینی کمک کنند.

برای کودکان کوچکی که نمی توانند فین کنند، می توان از یک ساکشن بینی کودک به دنبال قطره های نمکی استفاده کرد تا به پاکسازی مجرای بینی کمک کند. مهم است که در انجام این کار دقت زیادی داشته باشید تا از افزایش تورم در سوراخ های بینی یا تحریک ترومای موضعی (خون دماغ) جلوگیری شود.

4. عسل

تحقیقات نشان می دهد که خواص ضد میکروبی عسل می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی(به طور عمده دفعات و شدت سرفه) کمک کند. با این حال، به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم، یک بیماری نادر اما بالقوه تهدید کننده و خطرناک که بر اعصاب بدن تأثیر می گذارد و باعث ضعف عضلانی و مشکل در تنفس می شود، هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل داد.

دوزهای عسل توصیه شده توسط AAP:

  • سنین 1-5 سال: 1/2 قاشق چایخوری عسل 
  • سنین 6 تا 11 سال: 1 قاشق چایخوری عسل 
  • رده سنی 12 سال و بالاتر: 2 قاشق چایخوری عسل

در حالی که دستورالعمل خاصی برای اینکه چقدر می توانید در روز به کودک خود بدهید وجود ندارد، عسل حاوی قند است، بنابراین می توانید مصرف آن را در نزدیکی زمان خواب محدود کنید. فراموش نکنید که پس از دادن عسل به کودکتان، دندان های او را مسواک بزنید تا خطر ایجاد پوسیدگی در آنها کاهش یابد.

بیشتر بدانید : آیا می توانیم هر روز عسل بخوریم؟ مهم ترین خواص عسل

5. مایعات گرم

برای کودک نوپا یا کودک بزرگتر، نوشیدن مایعات گرم می تواند به تسکین گلودرد، رفع احتقان و کاهش سرفه کمک کند. سعی کنید به کودکتان آب گرم، چای گیاهی یا آبگوشت بدهید. سوپ مرغ یک راه عالی دیگر برای دریافت برخی مواد مغذی و در عین حال تسکین علائم کودک است.

همچنین می توانید عسل را در آب گرم حل کنید تا فواید بیشتری داشته باشید.

6. مالش قفسه سینه

مالش موضعی قفسه سینه کودکان، مانند درمان سرفه موضعی کودکان Vicks VapoRub، می تواند سرفه را تسکین دهد و به کودک شما کمک کند تا کمی بخوابد.

بسته به محصول، مالش قفسه سینه ممکن است برای کودکان کمتر از 2 سال توصیه نشود و اگر طبق دستورالعمل استفاده نشود، می تواند خطرناک باشد.

7.دانه کاروم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکاور هاسپیتال،جوشاندن آب با دانه‌های هل (جواین) و برگ‌های تولسی می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند. همچنین به تسکین گرفتگی قفسه سینه کمک می کند. این دمنوش را با تجویز پزشک می توانید به کودک خود بدهید.

8.کودک را هیدراته نگه دارید

هنگامی که کودک عطسه و سرفه می کند، باید هیدراته بماند. نوشیدن آب به طور منظم به مبارزه با سرماخوردگی کمک می کند، التهاب گلو را به حداقل می رساند و عفونت را از بین می برد. مایعات دیگر، مانند سوپ گرم یا آب میوه تازه، ممکن است به جبران انرژی از دست رفته بدن کمک کنند.

9.غرغره نمک

برای تسکین گلودرد از کودک بخواهید دو بار در روز با آب نمک ولرم غرغره کند. آب شور باعث تسکین فوری درد و عفونت گلو می شود. اما غرغره کردن برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی شود زیرا آنها نمی توانند به درستی آب نمک غرغره کنند.

10.شیر زردچوبه

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی آن برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرفه و سرماخوردگی شناخته شده است. یک لیوان شیر گرم با پودر زردچوبه درست کنید و هر شب به کودک بدهید. گلودرد و آبریزش بینی را فوراً تسکین می دهد. شیر از آنجایی که سرشار از کلسیم است به کودک انرژی می بخشد.

11.سوپ رشته مرغ
سوپ

خواص ضدالتهابی سوپ مرغ در دمای گرم می تواند گلودرد را تسکین دهد و به بدن کودک گرما می بخشد، مخاط را در مجرای بینی شل کرده و گرفتگی بینی را کاهش می دهد. سوپ گرم مجرای بینی را باز می کند تا راحت تر بتوانید بینی کودک را پاک کنید، تا سرفه ی او آرامتر شود.

سوپ، بدن را هیدراته نگه می‌دارد، در حالی که پروتئین و کربوهیدرات‌ها تعادل شما را حفظ می‌کنند و این یک غذای فوق‌العاده سالم برای هر کسی است که احساس بیماری می‌کند. جای تعجب نیست که یک کاسه سوپ مرغ شبیه یک آغوش گرم باشد.

به یاد داشته باشید که ممکن است یک کودک چند هفته برای پیمودن روند بهبودی، نیاز به خوردن سوپ داشته باشد. با این حال، اگر سرفه کودک ادامه یابد و با علائمی مانند تب بالا یا مشکلات تنفسی همراه باشد، یا اگر نگران این هستید که ممکن است نشانه ای از یک بیماری شدیدتر باشد، با یک متخصص مشورت کنید.

داروی سرفه کودکان

هنگامی که داروهای خانگی سرفه کودکان مؤثر نیستند، داروهای بدون نسخه (OTC) ممکن است یک گزینه باشند.پزشک اطفال شما ممکن است یکی از انواع داروهای زیر را برای درمان سرفه کودک شما توصیه کند. اکثر این داروها در سنین زیر 4 سال توصیه نمی شوند و اطلاعات ایمنی یا اثربخشی برای کودکان زیر 6 سال ندارند.

ضد احتقان های بینی

این داروها می توانند به پاک کردن بینی کودک شما کمک کنند و اگر کودک شما نیز با آلرژی مواجه است، می تواند مفید باشد. یک ماده فعال رایج در این داروها پسودوافدرین است.

اکسپکتورانت ها

اکسپکتورانت ها می توانند به رقیق شدن ترشحات مخاطی کمک کرده و سرفه خلط را آسان تر کنند. یک ماده فعال رایج در خلط آورها گایفنسین است.

سرکوب کننده های سرفه

سرکوب کننده های سرفه به آرام کردن رفلکس سرفه کمک می کنند تا فرد کمتر سرفه کند. یک ماده فعال رایج در سرکوب کننده های سرفه دکسترومتورفان است.

آنتی هیستامین ها

اگر سرفه کودک شما به دلیل آلرژی، تب یونجه یا سرماخوردگی باشد، آنتی هیستامین ها می توانند مفید باشند. یک ماده فعال رایج در این داروها دیفن هیدرامین است.

بیشتر بدانید : آنتی هیستامین های طبیعی برای درمان حساسیت را بشناسید

مسکن‌ها

مسکن‌ها می‌توانند به کاهش درد قفسه سینه یا گلو که ممکن است با سرفه مرتبط باشد کمک کنند. ترکیبات فعال رایج در مسکن ها استامینوفن یا ایبوپروفن هستند.

دکتر کلی جانسون آربور، سم‌شناس پزشکی و مدیر پزشکی در مرکز ملی کپیتال پویسون، هشدار می‌دهد : «بسیاری از این داروهای سرفه OTC دارای ترکیبات متعددی هستند که می‌توانند باعث عوارض جانبی ناخواسته،و یا عوارض جدی در کودکان خردسال شوند. به همین دلیل توصیه می شود که این داروها در کودکان کمتر از 6 سال استفاده نشود.

دستورالعمل های دارو را بخوانید و با پزشک اطفال خود صحبت کنید تا دارو و دوز مناسب را برای کودکتان تعیین کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، سرفه طی 10 تا 14 روز خود به خود از بین می رود. با این حال، هنگامی که سرفه شدید است، بیش از 14 روز طول می کشد بدون اینکه بهبودی نشان داده شود، یا زمانی که با علائم دیگر همراه است، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

سرفه همراه با علائم زیر باید توسط پزشک ارزیابی شود:

  • تب بیشتر از 100.4 درجه فارنهایت در نوزادان کمتر از دو ماه یا بیشتر از 102 درجه فارنهایت در نوزادان و کودکان بزرگتر
  • مشکل در تنفس، خس خس سینه یا سخت نفس کشیدن کودک 
  • تنفس سریعتر از حد معمول 
  • صورت یا لب های آبی یا بی رنگ 
  • استفراغ 
  • علائم کم آبی بدن، مانند کاهش ادرار یا پوشک 
  • افزایش تحریک پذیری یا خواب آلودگی

در حالی که سرفه کودک شما ممکن است ادامه پیدا کند، ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی تری باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر به هر دلیلی نگران هستید، با پزشک اطفال کودکان خود تماس بگیرید.

آنها ممکن است قبل از اینکه بهترین داروی سرفه کودکان را برای کودک شما تعیین کنند، در مورد چگونگی صدای سرفه و اینکه آیا کودک شما علائم دیگری را تجربه می کند یا خیر، جویا شوند.

بیشتر بدانید : راهکارهای خانگی برای درمان سرفه

بیشتر بدانید : علت تشدید سرفه در شب چیست؟

بیشتر بدانید : چهار روش ساده برای درمان سرفه

بیشتر بدانید : توصیه هایی برای بهبود سرفه های بعد سرماخوردگی

بیشتر بدانید : 7 نکته برای درمان سرفه شبانه کودکان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com