دبیرعلمی بیماری‌های شایع كودكان گفت: دردهای شكمی از جمله موارد شایع در بین شیرخواران و كودكان است.

 

 

دکتر فرید ایمان‌زاده در پنجمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع كودكان افزود: سن در تعیین علت درد شكمی شیرخواران حرف اول را می‌زندبه طوری که می توان گفت در نوزادان و شیرخواران دردهای شكمی ممکن است به علت وجود گاز در روده‌ها و عدم دفع مناسب ایجاد شود و در كودكان یك تا 3 ساله بیماری‌های گوارشی و اسهال و استفراغ و سپس بیماری‌های ریفلاكس و عفونت‌های ادراری ممكن است دردهای شكمی را ایجاد كنند. ایمان‌زاده تصریح كرد: درد شكمی كه منجر به مرگ شود، تقریباً وجود ندارد اما بیماری كه درد شكمی را ایجاد كرده ممکن است به مرگ منجر شود.
در ادامه این مراسم، رئیس پنجمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع كودكان با بیان اینكه حوادث اولین علت مرگ كودكان و اطفال است، گفت: شوك، اختلال هوشیاری و كما، تشنج واختلالات تنفسی از جمله عوامل خطرناكی هستند كه سبب مرگ كودكان می‌شوند و باید دراورژانس‌ها برای این موضوعات كاری كرد.
دکترعلی اكبر سیاری اضافه كرد: بروز شوك در كودكان در 20 تا 50 درصد موارد، خطر مرگ را به همراه دارد و این در حالی است كه اگر یك ارگان درگیر باشد 25 درصد، دو ارگان 65 درصد و اگر سه ارگان كبد، قلب و مغز نارسا شده باشد، 75 درصد احتمال مرگ وجود دارد. وی خونریزی، عفونت، اسهال، سوختگی، گزش زنبور را از موارد بروز شوك در كودكان عنوان كرد و یادآور شد: كودكان تشنجی و كودكانی كه به اختلال هوشیاری و كما دچار می‌شوند، باید كاملا مورد بررسی قرار گیرند. رییس پنجمین همایش اورژانس‌ها و بیماریهای شایع كودكان با بیان اینكه حتی با بروز یك تب ساده امكان تشنج وجود دارد، اظهار داشت: یك تا 5 درصد از كودكانی كه دچار تب می‌شوند، تشنج می‌گیرند و از این تعداد 3 درصد به سمت صرع می‌روند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
مواد غذایی مفید برای افزایش هوش کودک
آثار سوء کودک آزاری چیست؟
آیا کودک بیش فعال دارید؟!
بد غذایی در كودك نوپا: علل و روشهای مقابله
ده توصیه بهداشت غذای كودك