همان طور که می دانید ورزش منظم برای سلامتی بسیار مهم است، اما چه ورزشی می تواند فرزند شما را به خود علاقه مند سازد و در عین حال برایش مفید هم باشد؟
 
 در اینجا ما یک یک راهنمای کوچک در بارۀ ورزش های مناسب بچه ها به شما ارائه می کنیم.

آیا وزش باعث افزایش قد بچه ها می شود؟
ورزش برای همۀ بچه ها توصیه می شود، اما باید شرایط خاصی بر آن حاکم باشد. در واقع اعمال و رفتار بچه ها کمتر حساب شده و تمرکزشان نیز کمتر است. به ویژه که آنها باید رشد هم بکنند..
اگر ورزش مانع افزایش قد نشود و به جریان رشد آسیبی نرساند، با این وجود بازهم تأثیراتی دارد: ورزش های شدید و سنگین جریان رشد را کند می کنند. البته برخی اوقات ورزش کردن نتایج بهتری به همراه دارد و باعث افزایش قد می شود. به خاطر همۀ این علت ها، مهم است که به فرزندتان بفهمانید که بدنش محدودیت هایی دارد و او باید به این محدودیت ها توجه داشته باشد.

بسکتبال برای بچه ها
 با این که طی سالیان متمادی بسکتبال بسیار رایج و همه گیر بود، امروزه تمایل کمتری به آن نشان داده می شود. اما باید دانست که این ورزش منافع بسیار زیادی دارد: ورزش گروهی که فرد را به احترام گذاشتن به قوانین رقابت ترغیب و تشویق می کند، حس استقامت و هماهنگی با دیگران را در بچه ها می پروراند. بسکتبال خصوصاً برای بچه هایی که به خاطر قد بلندشان خجالت می کشند، توصیه می شود. آنها در این رشته شانس زیادی دارند. برای بچه های کوچک تر (زیر 12سال) مینی بسکتبال و حتی برای بچه های خیلی کوچک تر بیبی بسکت(baby basket) وجود دارد. 

و به غیر از بسکتبال؟
تمام ورزش های گروهی دیگر مانند هندبال، فوتبال، والیبال، بیس بال، هاکی (روی یخ یا چمن) و ... می توانند مزایای بسیاری از تمرین با قوانین سختگیرانه در گروه را برای فرزند شما به ارمغان بیاورند.

هنرهای رزمی برای بچه ها
هنرهای رزمی (مانند کاراته، جودو، آی کیدو، تکواندو، کنگ فو و...) می توانند به بچه هایی که خیلی خشن هستند و یا بالعکس، اعتماد به نفس پایینی دارند، بسیار کمک کنند. از لحاظ فیزیکی، هر یک از این ورزش ها خصوصیات خاص خود را دارند ولی همۀ آنها انعطاف، هماهنگی و استقامت را تقویت می کنند. دوره های مقدماتی ورزش های رزمی می توانند از حدود 4 یا 5 سالگی شروع شوند.

و به غیر از هنرهای رزمی؟
ورزش های مبارزه ای بسیاری وجود دارند، مانند تمام رشته های بوکس، همچنین کاپوئریا، شمشیربازی و... . این ورزش ها مزایای بسیاری دارند: اما با این حال ممکن است خشونت را حفظ کنند بیشتر از آنکه آن را جهت دهی کنند. بنابراین باید حواستان باشد.

پینگ پنگ برای بچه ها
پینگ پنگ ورزشی است که اغلب خانواده ها، آن را در بافت ورزشی نمی بینند. با این وجود این ورزش ضوابط بسیار سختی دارد که نیازمند مهارت، سرعت و تمرکز بسیار بالایی است. بچه ها می توانند تنیس روی میز را از حدود 7 سالگی شروع کنند. پینگ پنگ نیز مانند تمام ورزش هایی که با راکت انجام می شوند، بر خلاف ورزش های تیمی، نیازی به چندین نفر برای برگزاری اش ندارد.
 
و به غیر از پینگ پنگ؟
ورزش های دیگری که با راکت انجام می شوند، عبارت اند از: تنیس، بدمینتون، اسکواش و ... . سن آغاز تمام آنها تقریباً یکسان است.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
 کودکان باهوش این مشخصه را دارند!
تاثیر قصه ها بر ذهن کودکان
کدامیک بهتر است:کودک آرام یا بهانه گیر؟
آیا کودک بیش فعال دارید؟!
مواد غذایی مفید برای افزایش هوش کودک