آیا نگران بزرگ شدن پروستات خود هستید؟
بزرگ شدن پروستات به معنی افزایش حجم غده پروستات در اثر افزایش بافت چربی می‌باشد كه البته نوع غیر سرطانی ورم پروستات می‌باشد

اگر یك مرد 60 ساله هستید، حدود 55% شانس ابتلا به بزرگ شدن پروستات در شما وجود دارد اما اگر بیشتر از این سن دارید، این احتمال به 90% افزایش پیدا خواهد كرد.

بزرگ شدن پروستات به معنی افزایش حجم غده پروستات در اثر افزایش بافت چربی می‌باشد كه در اصطلاح به آن PBH یا hyperplasia گفته می‌شود كه البته نوع غیر سرطانی ورم پروستات می‌باشد. به محض اینكه این غده شروع به بزرگ شدن می‌كند، شخص دچار احساس شدید ادرار می‌شود اما در واقع این احساس كاذب بوده و جریان ادرار بسیار كم می‌شود.

بیشتر بدانید : رژیم غذایی برای آقایان مبتلا به مشکلات پروستات

بیشتر بدانید : سرطان پروستات و باور های غلط درباره پروستات

بیشتر بدانید : جلوگیری از بزرگی پروستات با یک رژیم غذایی مردانه!

البته مشكلات ادراری تنها بخشی از مشكلا ت بزرگ شدن پروستات به شمار می‌رود. این مشكل در روابط جنسی و حتی پوشش كلی لباس نیز تاثیر گذار است. در اغلب موارد بزرگ شدن غده پروستات علامت نا هماهنگی هورمونهاست كه می‌تواند ضربه ای اساسی به بدن وارد كند.

بیشتر پزشكان در ابتدای تشخیص، صبر می‌كنند تا روند پیشرفت این بیماری را ارزیابی كنند. در واقع تركیب این غده زیاد سریع رشد نمی‌كند و نمی‌توان نظر قطعی در مورد آن داد بنابراین شخص مجبور است تا با آن كنار بیاید.اگر تاثیرات بیماری غیر قابل كنترل باشد، در این صورت قدم بعدی جراحی می‌باشد.

در حقیقت این نظریه گزینه های دیگر را رد می‌كند بنابراین شخص باید هر چه سریعتر پروستات خود را عمل كند. بعضی از راه های كه پیشنهاد می‌شود می‌تواند بعد از عمل روشی برای پیشگیری دوباره باشد. حتی می‌توان به عنوان یك روش پیشگیری كلی هم از آن نام برد.

مراقبت از پروستات بزرگ شده
پروستات

 چگونه از رشد غده پروستات و از بروز مشكلات بیشتر جلوگیری كنیم؟

بعضی از پزشكان در طول دوران افزایش سن، مبتلا شدن به غده پروستات را امتیاز بندی می‌كنند. به همین دلیل در بیشتر مواقع قبل از بروز مشكل جدی آن را كنترل می‌كنند. 

بیشتر بیماران در قدمهای اولیه سعی می‌كنند تا از پیشرفت غده جلوگیری كنند تا اینكه نیازی به عمل جراحی نباشد، و این كار به روند بهبود بسیار كمك می‌كند.

حالا ببینیم چگونه می‌توان از بزرگ شدن پروستات پیشگیری كرد:

  • در ابتدا بهتر است غذاهای سرشار از پروتئین مصرف شود تا غده پروستات تقویت شود و در طول هفته از سبزیهایی مثل : كلم بروكلی، كلم پیچ، گل كلم و خوراكی‌هایی كه حاوی روی و منیزیم فراوان باشد استفاده نمود.

  • فعالیت بدنی تاثیر بسیار مهمی‌در روند كاهش رشد غده پروستات دارد. تحقیقات نشان داده، مردانی كه فعالیت بدنی خوبی دارند و به ورزش می‌پردازند، به میزان40% كمتر از دیگران دچار ورم غده پروستات می‌شوند.

  • برای كاهش رشد غده پروستات می‌توانید ازماده مكمل گرفته شده از درخت نخل استفاده كنید. درخت نخل دارای تركیباتی است كه به غده پروستات كمك می‌كند تا از رشد بی رویه آن جلوگیری شود . و یا اگر كسی هم مبتلا شده باشد، از روند پیشرفت رشد می‌كاهد.

  • بهتر است از مكملهایی استفاده كنید كه حاوی حدود 85% اسیدهای چرب فعال و استرول باشد. و روزانه بین 300 تا 350 میلی گرم از آن استفاده كنید.

  • بهتر از درخت نخل می‌توان به بتا سیتوسترول اشاره كرد كه نقش بسیار مهمی‌در كاهش رشد غده پروستات و مهمتر از آن، در پیشگیری از بروز رشد در غده پروستات نقش دارد. در مطالعات آزمایشگاهی نقش این ماده در كاهش روند رو به رشد غده به اثبات رسیده است.

  • روش دیگر جلوگیری ازرشد پروستات، استفاده از عصاره درختی به نام زغال اخته است. این ماده حاوی تركیباتی است كه مانع افزایش سلولهای سرطانی می‌شود. در واقع این ماده از پیشرفت همه نوع غده‌های پروستات جلوگیری می‌كند.

 وقتی كه پروستات به مرحله رشد خود رسید، حفظ سلامتی شخص بسیار مهم است. به طور كلی حفظ روحیه و پیشرفت در زندگی نوعی مبارزه قوی علیه پیشرفت این غده سرطانی است.

بیشتر بدانید : کوچک کردن پروستات با رژیم غذایی

بیشتر بدانید : درمان بزرگی پروستات با لیزر و عوارض آن

بیشتر بدانید : چه خوراکی هایی به کوچک شدن پروستات کمک می کنند؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ