همه چیز درباره یک بیماری اورژانسی پسرانه
بیماری «تورشن» یا پیچش حاد بیضه به عنوان یک اورژانس واقعی شناخته می‌شود.
یک متخصص اورولوژی، درباره مراجعه دیرهنگام پسران برای درمان پیچش حاد بیضه هشدار داد و گفت: چرخش بیضه حول محور طناب آن که باعث اختلال و قطع خونرسانی به آن می‌شود موردی اورژانسی است که در صورت عدم اصلاح ظرف مدت ۴ تا ۶ ساعت پس از شروع درد سبب از بین رفتن بیضه و ناتوانی در تناسل خواهد شد.

دکتر اسماعیل رزقی ملکی، عدم آگاهی افراد، والدین، اطرافیان و حتی معلم‌ها در مدارس پسرانه را علت بر جای ماندن اثرات روحی، روانی و جسمی اسفباری در فرد و خانواده‌اش دانست و تاکید کرد: بیماری «تورشن» یا پیچش حاد بیضه به عنوان یک اورژانس واقعی شناخته می‌شود. معمولا پیچش بیضه یکی از گزینه‌های تشخیصی قابل توجه در کودکان و نوجوانانی است که دچار درد بیضه می‌شوند. این متخصص اورولوژی ادامه داد: شرم و حیا یا عدم آگاهی خود و اطرافیان از اهمیت ویژه زمان مراجعه بهنگام، باعث از دست رفتن زمان طلایی جهت درمان می‌شود.

رزقی ملکی با بیان علائم این اختلال گفت: تورشن معمولا به صورت درد شدید با شروع ناگهانی، تورم بیضه، تهوع و استفراغ تظاهر می‌یابد. شدت این درد به گونه‌ای است که گاهی اوقات باعث بیدار شدن فرد از خواب شده و بعضاً متعاقب ضربه به بیضه یا به دنبال ورزش نیز رخ می‌دهد. پزشکان بر اساس معاینه و بررسی وضعیت قرارگیری بیضه‌ها و گاهی بر اساس تغییر رنگ پوست کیسه بیضه (اسکروتوم) و یا بررسی رفلکس‌ها و مواقعی با کمک گرفتن از سونوگرافی داپلر یا اسکن هسته‌ای تا حدودی تورشن را تشخیص می‌دهند. تورشن معمولاً در مردان جوان بخصوص کودکان و نوجوانان با میزان بروز یک نفر در هر ۴۰۰۰ نفر رخ می‌دهد و از علل بروز این امر در افراد مستعد می‌توان به آزادی حرکت بیضه بیش از حد معمول به دلیل اتصال کم و شل عناصر نگه‌دارنده آن اشاره کرد که باعث چرخش بیضه حول محور طناب بیضه و در ‌‌نهایت اختلال و قطع خونرسانی به آن می‌شود که در صورت عدم اصلاح آن از چهار ساعت تا شش ساعت از زمان شروع آن باعث از بین رفتن بیضه خواهد شد.

آگاهی افراد و والدین، مربیان در مکان‌های عمومی آموزشی پسرانه و ارجاع بموقع بیماران توسط همکاران پزشک به مراکز درمانی موجب می‌شود که با یک اقدام جراحی ساده و سبک درمان بیماران براحتی انجام شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
هيدروسل (مایع دور بیضه) چیست و چگونه درمان می شود ؟
«سرطان بیضه» در کمین جوانان ایرانی
سرطان بیضه با مصرف این ماده ارتباط دارد
رابطه قد و ابتلا به سرطان بیضه!
بیضه نزول نیافته باید قبل از یک سالگی درمان شود