هفته ای برای سلامت مردان
حوادث ترافیکی در مردان 5برابر بیشتر از زنان و اعتیاد در مردان 10 برابر زنان است.
چند سالی است که چون مردان به‌دلیل مشغله‌های زندگی نمی‌توانند به فکر سلامت خود باشند، دولت و سایر سازمان‌ها و نهادها به میدان آمده‌اند و با نامگذاری هفته‌ای برای سلامت مردان، برنامه‌هایی را برای ارتقای سلامت مردان تدارک دیده و اجرا می‌کنند.

مهدی امیری، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: نخستین پنجشنبه اسفند به‌عنوان روز ملی سلامت مردان نامگذاری شده است و از اول اسفند به‌مدت یک هفته وزارت بهداشت، شهرداری تهران و انجمن اورولوژی ایران، برنامه‌های ویژه‌ای را به این مناسبت تدارک دیده‌اند. سوانح و حوادث، در کمین سلامت مردان شعار امسال هفته سلامت مردان است و با توجه به این شعار هفته سلامت مردان هریک به یک عنوان اختصاص یافته است. سلامت مردان و آسیب‌های مجاری ادراری، سلامت مردان و رعایت ایمنی در ورزش، سلامت مردان و رعایت ایمنی در محیط کار، سلامت مردان و رعایت ایمنی در محیط زندگی، سلامت مردان و ایمنی راه‌ها، سلامت مردان و ایمنی در رفتار (حذف رفتارهای پرخطر) و سلامت مردان و رعایت ایمنی در رانندگی عنوان‌هایی است که برای این هفته انتخاب شده است.

معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران از برنامه‌های ویژه‌ای به این منظور برای مردان تهرانی خبر داد و افزود: در این هفته، پایگاه‌های ارائه خدمات مشاوره و معاینه پزشکی رایگان در خانه‌های سلامت شهرداری راه‌اندازی خواهد شد و در این پایگاه‌ها، اورولوژیست‌ها مراجعان را معاینه می‌کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات پیشگیری از سرطان‌های شایع در مردان، تأثیر مواد دخانی برسلامت مردان، ارتقای سلامت روان مردان، آشنایی با اصول ایمنی در محل کار و خودمراقبتی از برنامه‌های دیگری است که برای هفته سلامت مردان تدارک دیده شده است.

وزارت بهداشت هم در این هفته برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ستاد برگزاری هفته سلامت متشکل از ذی نفعان درون بخشی و برون‌بخشی، محور اصلی هفته سلامت مردان در سال‌جاری را نقش سوانح و حوادث شغلی و ترافیکی برسلامت مردان تعیین کرده است. به گفته دکتر علی اکبر سیاری، با توجه به مطالعه ملی، بار بیماری‌ها در جنس مذکر در تمام سنین، مهم‌ترین علل سال‌های از دست رفته عمر مربوط به حوادث عمدی و غیرعمدی است و سایر مطالعات نیز نشان می‌دهد که در مردان بار ناشی از حوادث ترافیکی 5برابر زنان، سقوط حدود 3برابر زنان و اعتیاد به‌عنوان یک عامل خطر برای حوادث، حدود 10برابر زنان است. دکتر سیاری گفت: هفته ملی سلامت مردان با هدف حساس‌سازی‌ مردان نسبت به سلامت خود و ترویج توجه به سلامت قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری‌های خطیر و بدون علامت در جامعه مردان، برگزار می‌شود.

وی گفت: افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامت به‌ویژه از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون‌بخشی در مقوله سلامت، از دیگر اهدافی است که با برگزاری این هفته به دنبال دستیابی به آنها هستیم. به گفته دکتر محمود فرزین، دبیر انجمن اورولوژی خراسان رضوی، شایع‌ترین بیماری‌ها در مردان شامل حوادث عمدی، غیرعمدی، بیماری‌های روانی، اختلالات رفتاری و بیماری‌های قلبی عروقی است.

حوادث ترافیکی در مردان 5برابر بیشتر از زنان و اعتیاد در مردان 10 برابر زنان است. 41درصد مردان کلسترول مساوی 200میلی‌گرم یا بیشتر دارند و طبق آمار به‌دست آمده در اواخر سال 87، 28درصد مردان اضافه وزن دارند که 7درصد از این تعداد گرفتار چاقی مفرط هستند، تمام مردان با افزایش سن دچار افزایش حجم پروستات می‌شوند که به 2صورت خوش‌خیم و بدخیم بروز پیدا می‌کند. کم تحرکی، مصرف دخانیات، استفاده از غذاهای پرکالری، چرب و شیرین و عوامل استرس زا در محیط کاری ازجمله عواملی است که می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها در مردان شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : hamshahrionline.ir

مطالب پیشنهادی:
ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن
مهم‌ترین بیماری‌های ناحیه تناسلی در مردان
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان
تاثیر سویا در ناباروری مردان
معاينات دستگاه تناسلی مردان